ثابت قدم در جلسه کمیسیون بهداشت شورا:

مقصرین سراوان، توپ را به زمین همدیگر نیندازند | دولت به تکالیف خود در زمینه پسماند عمل کند

ثابت قدم با اشاره به اینکه در این جلسه باید ابتدا مختصات اجتماعی سراوان بحث شود، یادآور شد: متاسفانه اخباری که از دولت و شورا انتشار پیدا می کند با هم یکی نیست. امروز ذینفع مستقیم مردم سراوان هستند و مقصر و مقصرین توپ را به زمین همدیگر نیندازند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بهراد ذاکری رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر رشت در جلسه امروز این کمیسیون بر تصویب قانون محکمتری در برخورد با قطع درختان کهنسال تاکید کرد و گفت: پیشنهادهای داده شده در این جلسه پیرامون حفظ درختان مورد بررسی قرار می‌گیرد و با دادستانی نیز در این مورد مذاکراتی صورت خواهد گرفت.

محمدحسن عاقل منش دیگر عضو کمیسیون در مورد قطع درختان شهر رشت نیز اظهار کرد: در مورد قطع درختان بسیار حساس هستم. در زمانی که نیاز است قطع درخت صورت گیرد باید همه راه ها را در نظر بگیریم اگر لازم است است قطع انجام شود اگر راه های دیگر است ابتدا در حفظ درختان کوشیده شود.
عاقل منش با بیان اینکه متاسفانه در برخی از مواقع شهرداری مورد هجمه از سوی شهروندات در زمان ساخت و ساز قرار می‌گیرد، گفت: برای احقاق حقوق شهرداری باید شهرداری دارای مشاور حقوقی باشد و یا یک وکیل پای یک را به جلسات دعوت کنند تا بتوانند به خوبی از قطع درختان جلوگیری کنند.

مقصرین توپ را به زمین همدیگر نیندازند/ دولت به تکالیف خود در زمینه پسماند عمل کند

به گزارش دیارمیرزا در ادامه جلسه سیدمحمدعلی ثابت قدم مشاور کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا با اشاره به اینکه به عنوان رشتوند وظیفه دارم که هر وقت در شهر رشت بودم در این جلسه حضور داشته باشم، اظهار کرد: متاسفانه آنچه شاهد هستیم این است که انقطاع تصمیم گیری و اجرا موجب بروز مشکلاتی می شود.

شهردار اسبق رشت یادآور شد: با توجه به اینکه شهردار رشت نیز که فردی محیط زیستی هستند یقینا نسبت به امور اطلاع کامل دارند.

ثابت قدم در ادامه با اشاره به اقدامات نواحی شهرداری گفت: تصمیمات گرفته شده باید به اجرا در بیاید.

وی افزود: هر منطقه باید دارای مجری باشد و سیستم ناظر عالی نیز حضور داشته باشد  و این موضوع نیز ساختاری است اما متاسفانه از دو سال قبل این نقد بر مدیریت شهری وجود داشته است.

ثابت قدم با تأکید بر اینکه در شهر مواضع مختلفی وجود دارد، گفت: وقتی صحبت از زباله به میان می‌آید در واقع با منازل مسکونی به نحوی در ارتباط است.

مشاور کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت با اشاره به اینکه ممیزی املاک موضوع مهمی است که باید مورد توجه باشد، بیان کرد: یقینا با منابع اندک مالی نمی‌توانیم نسبت به انجام برنامه‌های مختلف در شهر توجه داشت.

ثابت قدم با تأکید بر اینکه متأسفانه از ابزار اقتصادی به خوبی استفاده نشده است، گفت: باید به صورت پلکانی هزینه‌ها را مدیریت کنیم و از هزینه‌هایی که از شهروندان دریافت می‌شود در فرآیند مباحث مختلف شهری استفاده شود.
وی خاطرنشان کرد: زباله از خانه‌ها شروع می شود و برای تفکیک از مبدا نیز نرخ عوارض مشخصی وجود دارد که در این چند سال اخیر این نرخ بالاتر نرفته است.
ثابت قدم افزود: عوارض دریافتی از مردم باید خرج پسماند و کارخانه پسماند بشود و در زمان مدیریت بنده ظرفیت کارخانه پسماند ۴۰۰ تن بود که الان تعجب می کنم چگونه به ۱۰۰ تن رسیده است.
وی با اشاره به اینکه گسترش تفکیک از مبدا سرعت زیادی ندارد، افزود: متاسفانه ۵۵ درصد از درآمد کود الی را شهرداری برمی‌دارد و برای بدهکاری استفاده می کند اما برای ۴۵ درصد دیگر فکری نشده است.
ثابت قدم با اشاره به اینکه بعد از ۷ سال و ۲ ماه هنوز زباله سوز نصب نشده است، گفت: بعد از این همه مدت شاهد هستیم که بر روی نوع کار و سیستم زباله سوز در حال بحث هستند.
وی با بیان اینکه امروز زباله تهران در کهریزک تبدیل می شود، گفت: با همه ایرادهایی که به زباله سوز تهران گرفته شده بود اما هنوز از آن استفاده می شود، همچنین در سال ۹۵ با چند تن از اعضای شورای وقت به بازدید زباله سوز کرمانشاه رفتیم.
شهردار اسبق رشت ادامه داد: دولت در مورد پسماند باید ابتدا به تکالیفی که دارد، به درستی عمل کند. فرایند تفکیک از مبدا خوب است اما حلال مشکلات نیست. فضای جلسه امروز را که می بینم بازگشت به عقب خوبی داشته است.
ثابت قدم در ادامه با اشاره به اینکه در این جلسه باید ابتدا مختصات اجتماعی سراوان بحث شود، یادآور شد: متاسفانه اخباری که از دولت و شورا انتشار پیدا می کند با هم یکی نیست. امروز ذینفع مستقیم مردم سراوان هستند و مقصر و مقصرین توپ را به زمین همدیگر نیندازند.
وی با بیان اینکه باید ابتدا تابلوی روزشمار را از سراوان بردارند، افزود: نقدهایی بر سلول بهداشتی سراوان داشتند اما بهترین راه حل برای آن زمان احداث سلول بهداشتی بود.

Share