در جلسه مجمع نمایندگان گیلان با روسای دانشگاه‌های و مراکز علمی استان مطرح شد:

هدف مشترک دانشگاه‎ها، افزایش تعداد دانشجو است | برخی دانشگاه‌های آزاد، غیر اقتصادی می شوند

عباسی با اشاره به اینکه تنش‌های سیاسی موجب عقب افتادگی گیلان شده است گفت: مسائل و معضلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه را باید مراکز تحقیقات دانشگاهی حل کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از شبستان، «اسدالله عباسی» در جلسه مجمع نمایندگان استان با روسای دانشگاه‌های و مراکز علمی گیلان، گفت: آموزش عالی کشور باید به سمت دانشگاه‌های نسل چهارم و پنجم که همراه با پیشرفت علم، توانمندی و تکنولوژی است، حرکت کنیم.

نماینده مردم رودسر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه گیلان از لحاظ منابع انسانی همانند یک کشور توسعه یافته، توانمندی دارد، تاکید کرد: گیلان هم افراد سرشناس و هم نعمت‌های الهی و منابع گسترده دارد.

وی با تأسف به اینکه بسیاری از فارغ التحصیلان نخبه، مبتکر و خلاق گیلانی، بیکار هستند، افزود: نیاز امروز جامعه ما، دانشگاه کارآفرین است.

عباسی با اشاره به اینکه راهکار مسائل و معضلاتی مانند زباله، پسماند و … باید توسط مراکز تحقیقات دانشگاهی گیلان تدوین و ارائه شود، گفت: یکی از مشکلات گیلان، عدم توزیع عادلانه مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی در سراسر استان است.

نماینده مردم رودسر در مجلس شورای اسلامی، استان گیلان را استان بسیار سیاسی دانست و گفت: برخورد سیاسی از استانداری گرفته تا همه دستگاه‌ها در گیلان سبب شده تا کارهای اجرایی، فرهنگی، اجتماعی و علوم و تحقیقاتی و… را فراموش کنیم.

وی اذعان کرد: تنش‌های سیاسی از نقاط ضعف گیلان است و همین باعث شده که نتوانیم به اهداف خود برسیم.

«محمدحسین قربانی» در این جلسه با بیان اینکه توسعه علمی استان گیلان مهم است، خاطرنشان کرد: استان گیلان با داشتن ۹۷ درصد باسواد، یکی از استان‌های برخوردار از علم است.

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس شورای اسلامی به نبود زیرساخت‌های مناسب در حوزه توسعه علمی گیلان اشاره کرد و گفت: باید محوریت مراکز علمی استان را انسجام بدهیم.

وی دانشگاهیان را مشاوران نمایندگان و مسئولان اجرایی دانست و گفت: دانشگاهیان خروجی محوریت توسعه گیلان را  بهتر می‌شناسند.

قربانی در ادامه با بیان اینکه گیلان در حوزه‌های بهداشت و درمان نسبت به همه استان‌ها عقب است، اظهار کرد: دانشگاهیان باید کارهای توسعه محور همه جانبه گیلان را برای ما مشخص کنند.

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مراکز علمی و دانشگاهی نباید سیاسی شود، اذعان کرد: وظیفه اصلی مراکز علمی و دانشگاهی، تولید علم است.

در ادامه جلسه، حجت‌الاسلام افتخاری با اشاره به اینکه دانشگاه گردشگری به زودی در فومن احداث می‌شود، تاکید کرد: آموزش و پرورش فومن در روستاهایی مدرسه ساخته که حتی یک دانش آموز هم ندارد.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سطح دانشگاهی و تحصیلاتی در دانشجویان، بسیار پایین است، خاطرنشان کرد: ۲ مدرسه در داخل شهر فومن در حال تخریب است و از آموزش پرورش می‌خواهیم تا مشکلی ایجاد نشده، آن را بسازد.

استراتژی مسئولین تلاش حداکثری در ایجاد فضای شغلی برای فارغ ‌التحصیلان باشد

«منوچهر جمالی» نیز در جلسه مجمع نمایندگان استان با روسای دانشگاه‌های و مراکز علمی گیلان، گفت: دانشگاه گیلان با کسری‌های زیادی روبرو بوده و دانشگاه علوم پزشکی نیز در شهرستان‌ها با معضل کمبود پرسنل، پزشک و وجود شیفت‌های اجباری پرستاران مواجه است.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی راهکار حل بسیاری از مشکلات را گردهم آوری بزرگان استان اعم از نمایندگان فعلی و ادوار، وزاری استان از اول انقلاب تاکنون و بزرگان ارتش و سپاه دانست و گفت: برخی استانهای کشور این جمع را تشکیل داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه منافع استانی باید در صدر قرار گیرد، افزود: باید این جمع در گیلان تشکیل شود و به صورت ماهانه تشکیل جلسه بدهند و در موارد متعدد با مسئولان کشور دیدار کرده و مشکلات را بیان کنند.

جمالی خواستار شناسایی و هم‌آمدن اعضای این گروه توسط مجموعه دانشگاهی گیلان شد و افزود: این جمع صاحب نظر، قطعا به حل مشکلات استان کمک می‌کنند.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه دانشگاه‌های ما فقط دانشجو به جامعه تحویل جامعه می‌دهند و هدف مشترک آن‌ها، افزایش تعداد دانشجو است، افزود: این در حالی است که مشکل اصلی ما اشتغال است.

وی اذعان کرد: استراتژی همه مسئولین باید تلاش حداکثری برای ایجاد فضای شغلی فارغ ‌التحصیلان باشد.

به زودی برخی دانشگاه‌های آزاد، غیر اقتصادی می شوند

در ادامه جلسه، «مهرداد لاهوتی» با اشاره به اینکه در زمانی که کشور، فضای توسعه‌ای را دنبال می‌کرد، استان گیلان استفاده‌ای نکرد، گفت: امروز می‌بینیم که همه دنبال این هستند که چرا این همه واحد آموزشی ایجاد شده است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر حضور نمایندگان در قانون بودجه سال ۹۸ نبود، دولت به دنبال این بود که دانشگاه‌های اکثر شهرستان‌ها را تعطیل کند.

وی با بیان اینکه صیانت از وضع موجود هم امری ضرروی است، خاطرنشان کرد: دولت حتی می‌خواست در حوزه آموزش و پرورش، نمایندگی‌های غیر مراکز شهرستان‌ها را حذف کند ولی نمایندگان نگذاشتند.

لاهوتی با اشاره به اینکه باید افکار توسعه خود را همراه با صیانت وضع موجود در نظر داشته باشیم، تاکید کرد: به زودی بعضی از دانشگاه‌های آزاد، غیر اقتصادی می شوند و باید کمک کنیم تا با درآمدهای جانبی این دانشگاه‌ها از این حالت خارج شوند.

کمک برای برگزاری مطلوب المپیاد ورزشی دانشجویان کشور

دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان در این نشست ضمن تقدیر از حضور نمایندگان مردم شریف گیلان در مجلس شورای اسلامی در دانشگاه گیلان، به اهمیت حمایت از تهیه سند علم و فناوری پرداخت و اظهار داشت: با پی گیری انجام گرفته، گیلان جزو ۱۲ استانی است که سند علم و فناوری آن در حال مطالعه است.

دکتر رضی از نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی خواست تا برای کمک به دانشگاه ها و مراکز علمی استان این سند را مورد حمایت قرار دهند.

کمک برای ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری گیلان، تلاش برای افزایش سهم استان از اعتبارات دولتی برای توسعه آموزش عالی استان، تاکید به مدیران دستگاه های اجرایی، شرکت ها و کارخانجات برای تخصیص اعتبار بیشتر به امر تحقیقات، همراهی برای تامین اعتبارات طرح های مشترک بین المللی کمک به دانشگاه ها برای نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی از محل اعتبارات صندوق ملی و اعتبارات فایناس مندرج در قانون بودجه ۹۸ از جمله پیشنهادهای مطرح شده رئیس دانشگاه گیلان در این جلسه به نمایندگان مجلس برای کمک به دانشگاه ها و مراکز علمی بود.

رضی در ادامه پیشنهادهایی همچون حمایت برای تامین اقلام مواد غذایی برای سلف سرویس های دانشجویی، کمک برای کاهش قیمت آب و برق در اماکن خوابگاهی، سلف سرویس ها، مساعدت برای حل مشکل دانشگاه ها در شهرداری و زمینه سازی برای ارائه خدمات عمومی به دانشجویان توسط شهرداری، ردیف دار کردن طرح دهکده ورزشی دانشجویی در سازمان برنامه و بودجه و همراهی و کمک برای برگزاری مطلوب المپیاد ورزشی دانشجویان کشور به میزبانی دانشگاه گیلان در سال آینده را مطرح کرد.

Share