از 12 مرداد ماه و به مدت 4 روز؛

چهارمین جشنواره جوکول در پیاده راه فرهنگی رشت برگزار می‌شود

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت در نشست خبری چهارمین جشنواره جوکول در رشت گفت: این جشنواره از ۱۲ مرداد ماه و به مدت ۴ روز در پیاده راه فرهنگی رشت برگزار می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، علیرضا حسنی، رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت در نشست خبری چهارمین جشنواره جوکول در رشت گفت: این جشنواره از ۱۲ مرداد ماه و به مدت ۴ روز در پیاده راه فرهنگی رشت برگزار می شود.

وی افزود: هدف از برگزاری این جشنواره حفظ و احیای سنت های محلی، آشنایی نسل جوان با آئیین های بومی–محلی و افزایش شور و نشاط اجتماعی است.

می‌خواهیم جشنواره و محصول جوکول را ثبت ملی کنیم

در ادامه رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر رشت با بیان اینکه جوکول در گویش گیلکی به معنای برنج نارس است، گفت: بسیاری از فرزندان و نسل امروز با این محصول آشنایی ندارند و برگزاری این جشنواره مسبب زنده نگه داشتن خاطرات نسل‌های قدیم و آشنایی نسل امروز با جوکول خواهد شد.

محمدحسن عاقلمنش با بیان اینکه دو هفته مانده به کامل شدن برنج، کشاورزان بخشی از برنج نارس که «جوکول» نام دارد را برداشت می‌کنند، تصریح کرد: جوکول در وعده‌های غذایی استفاده می‌شود و در این جشنواره ۶۰ نوع غذا با جوکول ارائه خواهد شد.

عاقلمنش با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره‌ها علاوه بر احیای سنت‌ها باید خروجی مناسب داشته باشد، گفت: امسال در نظر داریم با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این جشنواره و محصول جوکول را ثبت ملی کنیم.

جوکول سابقه ۱۰۰ ساله دارد

در ادامه حقی، دبیر جشنواره جوکول در این نشست خبری گفت: جوکول سابقه ۱۰۰ ساله دارد و در حال حاضر ۸ جشنواره جوکول در استان گیلان برگزار می شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شهر رشت، شهر خلاق خوراک است، توانستیم محصولات متنوعی از جوکول ارائه دهیم.

به گزارش دیارمیرزا، در پایان این نشست از پوستر جشنواره جوکول رونمایی شد.

Share