آیت الله فلاحتی در دیدار مدیران انتقال خون گیلان:

نیاز به پلاکت‌های مختلف خونی داریم | ترویج فرهنگ اهدا خون، ضامن سلامت جامعه است

آیت الله فلاحتی با بیان اینکه سازمان انتقال خون با آغوش باز پذیرای اهدا کنندگان خون است، خاطرنشان کرد: به دلیل وجود بعضی بیماری ها در گیلان نیاز به پلاکت های مختلف خونی داریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آیت الله رسول فلاحتی در دیدار مدیرکل و جمعی از کارشناسان انتقال خون استان با اشاره به نقش اهدای خون در ارتقای سلامت اجتماع اظهار کرد: ترویج فرهنگ اهدا خون، ضامن سلامت جامعه است زیرا بر سلامت اهدا کننده اثرات سازنده می گذارد و همچنین جان بیمار نیازمند را نجات می دهد.

وی با تأکید بر منافات نداشتن اهدای خون با دیگر اعمال مرتبط با طب سنتی مانند حجامت، تصریح کرد: اهدای خون فرآیندی جداگانه است که بر هیچ کدام از کارکردهای طب سنتی اثر منفی نمی گذارد و درک این مهم نیازمند فرهنگ سازی در بستر ارتقای آگاهی عمومی است.

امام جمعه رشت، در ادامه از مجموعه دست اندرکاران فرهنگی و رسانه ای به ویژه صاحبان تریبون ها و خطبای نمازجمعه خواست ترویج فرهنگ اهدای خون را همواره مدنظر قرار داده و برای ارتقای میانگین افراد اهدا کننده خون در گیلان تلاش کنند.

وی با اشاره به اینکه خون بزرگ ترین موجود حیاتی است که در بخش های بدن جریان دارد، بیان کرد: بشر با توجه به پیشرفت های بسیار هنوز نتوانسته جایگزینی برای خون ارائه کند.

نماینده ولی فقیه در گیلان بر نظارت و دقت در خونگیری و نگه داری فرآورده های خونی تاکید کرد و یادآور شد: گیلان در ردیف استان های پیشرو در پیوند کبد و مغز استخوان است ضمن اینکه عمل پانکراس از دیگر برنامه ها در استان محسوب می شود و این امر نیازمند وجود ذخیره خون مناسب است.

آیت الله فلاحتی با بیان اینکه سازمان انتقال خون با آغوش باز پذیرای اهدا کنندگان خون است، خاطرنشان کرد: به دلیل وجود بعضی بیماری ها در گیلان نیاز به پلاکت های مختلف خونی داریم.

وجود ۶۵ هزار اهدا کننده مستمر خون در گیلان

مدیرکل انتقال خون گیلان نیز در دیدار مذدکور به اهدای خون توسط ۸۲ هزار نفر سال گذشته در استان اشاره کرد و گفت: خون های اهدا شده برای کمک به بیماران پیوند اعضا، جراحی های قلب و همچنین تامین خون ماهانه بیماران تالاسمی و هموفیلی استفاده می شود.

بابک پاکدل خوش اخلاق با اشاره به جمعیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری گیلان، افزود: یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت استان واجد اهدای خون هستند.

وی از وجود ۶۵ هزار نفر اهدا کننده مستمر خون در گیلان خبر داد و بیان کرد: تعداد اهدا کنندگان مذکور با جمعیت استان همخوانی ندارد و می طلبد فرهنگ سازی لازم در این زمینه انجام شود.

گفتنی است گیلان ۹۷۷ بیمار تالاسمی و ۴۰۰ بیمار هموفیلی دارد.

 

Share