در نشست علمی تخصصی با موضوع احیای تالاب بین‌المللی انزلی مطرح شد:

تیتانیوم در احیای هیچ تالابی استفاده نمی‌شود | وجود مواد سرطان‌زا در طرح بایوجمی

کارشناس محیط زیست با بیان اینکه در احیای هیچ تالابی در کشور از تیتانیوم استفاده نشده، گفت: تیتانیوم می‌تواند به راحتی در بدن ماهی و موجودات زنده تجمع کرده و‌ وارد زنجیره غذایی شود و در نتیجه مشکلات بسیاری را برای سلامتی انسان و سایر موجودات زنده به بار می‌آورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، محمد دهدار در نشست علمی تخصصی با موضوع احیای تالاب بین‌المللی انزلی، دورنما و چالش‌ها در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد لاهیجان با بیان اینکه از بین رفتن تالاب‌های گیلان موجب نابودی استان می‌شود، اظهار کرد: استان گیلان دارای تالاب‌های بسیار زیادی که هر ساله شاهد حضور تعداد زیادی از پرندگان مهاجر است و باید مورد توجه مسؤولان قرار گیرد زیرا اگر این تالاب‌ها از بین برود استان گیلان نابود می‌شود.

وی با اشاره به تأثیر نوسانات آب دریای خزر در کاهش عمق تالاب انزلی گفت: آب دریای خزر هر چند سال یک‌بار در حال نوسان بوده و عقب نشینی می‌کند و تمام آب تالاب را به سمت خود کشیده و این کار باعث کاهش آب تالاب انزلی می‌شود.

این کارشناس محیط زیست با تأکید بر شناسایی ماهیت ماده‌های شیمیایی استفاده شده در احیای تالاب انزلی بیان کرد: برای استفاده از مواد شیمیایی در تالاب‌ها باید ماهیت آن مشخص شود اما مجریان طرح بایوجمی بدون اینکه ماهیت مواد شیمیایی استفاده در تالاب مشخص شود این مواد را در تالاب استفاده کرده که خوشبختانه با مخالفت دادستانی ادامه این روند متوقف شد.

دهدار نقش بررسی‌های دانشگاهی در احیای تالاب انزلی را مؤثر دانست و افزود: برای احیای تالاب انزلی باید بررسی‌ها و‌ مقایسه‌های انجام شود و دانشگاهیان در این خصوص ورود کنند زیرا دارای ظرفیت علمی بسیار زیادی هستند.

وی با تأکید بر لزوم بررسی طرح‌های دیگر در مسئله احیای تالاب انزلی گفت: هدف از احیای تالاب انزلی افزایش عمق این تالاب است و برای انجام این کار از مواد شیمیایی استفاده کردند که پیامدهای زیست محیطی دارد بنابراین پیش از اجرای بایوجمی باید طرح‌های دیگری مورد بحث و بررسی قرار گیرند.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه مشاور طرح بایوجمی باید در معرفی مواد شیمیایی به‌صورت شفاف عمل کند، تصریح کرد: مشاور طرح بایوجمی ابتدا از مواد شیمیایی به نام نانو دی اکسید کربن تیتانیوم نام برده و سپس از مواد دیگری به نام دی اکسید کربن و سپس بایوجمی نام برد که این عدم شفاف‌سازی جای بررسی دارد زیرا اگر بررسی‌های دقیق توسط یک فرد بی‌طرف انجام شود شاید مواد شیمیایی دیگری نیز در انجام این طرح شناسایی شو‌د‌.

دهدار از عدم استفاده از ماده شیمیایی تیتانیوم در احیای تالاب‌های کشور خبر داد و افزود: اکثر تالاب‌ها در ایران به‌صورت لایروبی احیا شدند و در هیچ جای کشور و حتی دنیا از این ماده شیمیایی برای احیای تالاب استفاده نشده است و مهم‌ترین دلیل آن عدم شناخت تالاب انزلی است.

وی با اذعان به اینکه مواد آلی نقش بسیار زیادی در کاهش عمق تالاب ندارند، بیان کرد: در کاهش عمق تالاب دلایل بسیاری از جمله پیشروی آب دریا نقش داشته و مواد آلی ۱۰ الی ۱۵ درصد نقش دارند به همین دلیل استفاده از مواد شیمیایی مورد نظر برای کاهش مواد آلی تاثیر چندانی در جلوگیری از کاهش عمق آب در تالاب انزلی ندارد.

این کارشناس محیط زیست با انتقاد از تقسیم‌بندی تالاب انزلی برای انجام آزمایش‌های طرح بایوجمی گفت: تالاب انزلی یک پهنه آبی است که تقسیم‌بندی این تالاب به ۶ قسمت و انجام آزمایش‌های طرح بایوجمی، تالاب انزلی را نابود کرده و با کوچک‌ترین باران این مواد شیمیایی کل تالاب را در بر گرفته و برای محیط زیست و مردم مضر است.

دهدار یکی از خصوصیات تیتانیوم را تجمع در بدن موجودات زنده برشمرد و گفت: تیتانیوم می‌تواند به راحتی در بدن ماهی و موجودات زنده تجمع کرده و‌ وارد زنجیره غذایی شود و در نتیجه مشکلات بسیاری را برای سلامتی انسان و سایر موجودات زنده به بار می‌آورد.

استفاده از نانو در طرح بایوجمی برای ترغیب مردم به اجرای آن است | وجود مواد سرطان‌زا در طرح بایوجمی

محسن محمدی در نشست علمی تخصصی با موضوع احیای تالاب بین‌المللی انزلی، دورنما و چالش‌ها در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد لاهیجان با بیان اینکه مسؤولان باید قبل از مجوز صادر کردن کارهای کارشناسی آن را انجام دهند، اظهار کرد: برای انجام هر کاری باید کارهای کارشناسی انجام شده تا آن طرح موفق شود لذا از مسؤولان انتظار داریم برای انجام اقدامات زیست‌محیطی نخست به مطالب علمی وکارشناسی آن توجه کنند.

وی با اشاره به دخالت مؤثر دادستان برای جلوگیری از اجرای طرح بایوجمی گفت: این طرح در حال انجام شدن بود و اگر فشار و دخالت امام‌جمعه و دادستان نبود از اجرای این طرح جلوگیری نمی‌شد و ما اکنون در حال برگزاری چنین نشست‌هایی نبودیم.

استادیار دانشگاه گیلان با اذعان به اینکه کارشناسان محیط‌زیست از گذشته نگران تالاب‌های گیلان بودند، تصریح کرد: از سالیان گذشته تالاب انزلی با کاهش عمق آب مواجه بود و‌ این امر باعث افزایش نگرانی ما در خصوص تالاب انزلی، شده بود و مطالعاتی در این مورد انجام‌شده است.

محمدی با بیان اینکه مواد اولیه استفاده‌شده در احیای تالاب انزلی تیتانیوم است، افزود: در طرح بایوجمی از ماده اولیه‌ای به نام تیتانیوم به‌صورت نانو استفاده‌شده که استفاده از نام نانو به علت تازه بودن این علم بوده است تا مردم را برای اجرایی این طرح مشتاق کنند‌.

وی با اشاره به ظرفیت علمی بالای استان گیلان گفت: این شرکت نمی‌تواند ظرفیت علمی گیلان را در نظر بگیرد و وقتی فشار استادان گیلانی در خصوص استفاده از تیتانیوم را مشاهده کرد، گفتند علاوه بر تیتانیوم از کلرید نقره و کودهای شیمیایی هم استفاده کردیم، درحالی‌که باید از گذشته این اتفاق گفته می‌شد.

استادیار دانشگاه گیلان با بیان اینکه در انجام هر آزمایشی قطعاً خطای آزمایشگاهی وجود دارد، تصریح کرد: شرکت دانش‌بنیان متولی اجرای طرح بایوجمی در تالاب انزلی ابتدا طرح خود را در یک استخر ماهی آزمایش کرد و به گفته این شرکت یک منطقه را دیوارچینی کردند که باید دید آیا ارتباط محیط با بیرون قطع‌شده بود یا خیر، زیرا اگر قطع نباشد ممکن است مشکلاتی ایجاد کند زیرا هر آزمایشی خطای آزمایشگاهی دارد.

محمدی با اذعان به اینکه تیتانیوم توانایی تجمع در موجود زنده را دارد، بیان کرد: تیتانیوم توانایی تجمع در موجود زنده ازجمله ماهی را دارد که می‌تواند به‌راحتی در بدن آن تجمع کرده و وارد زنجیره غذایی شود که در این صورت بسیار برای مردم خطرناک است.

وی مهم‌ترین دغدغه مردم گیلان ‌و کارشناسان محیط‌زیست را سرطان‌زا بودن بایوجمی در تالاب انزلی دانست و افزود: در استان گیلان آمار سرطان بسیار زیاد است و یک دغدغه که وجود دارد ترکیب شدن تیتانیوم و کلر باهم است که باید بررسی شود آیا برای انسان و زیست محیط مشکلی ایجاد می‌کند.

Share