بازاری واقع در روستای تاریخی و 3500 ساله

بازار تاریخی آسیابر دیلمان در فهرست آثار ملی ثبت می‌شود

شهرود امیر انتخابی خاطر نشان کرد: پرونده مقدماتی ثبت بازار سنتی آماده شده اما به جهت تکمیل پرونده ثبتی و به دلیل اهمیت موضوع به تامین اعتبار نیاز بود؛ لذا به این منظور مذاکراتی با یکی از تشکل‌های مردم نهاد انجام شد که نتیجتاً توافقی حاصل شد تا با همکاری انجمن میراث فرهنگی و طبیعی گیلان این پرونده ثبتی تکمیل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان گفت: بازار تاریخی آسیابر دیلمان یکی از مهمترین بازارهای تاریخی سنتی روستایی، واقع در روستای تاریخی و ۳۵۰۰ ساله آسیابر از توابع شهرستان سیاهکل ثبت ملی می‌شود.

شهرود امیرانتخابی، با اعلام این خبر افزود: در حال حاضر بالغ بر ۵۰ مغازه سنتی در این بازار تاریخی قرار دارد و در گذشته صاحبان مشاغل سنتی از قبیل چلنگری، طب سنتی، پالان دوزی، خیاطی، خواربار فروشی، چای خانه البسه فروشی و نانوایی در آن مشغول فعالیت بودند.

امیر انتخابی با اشاره به اینکه در طی سال‌های گذشته برگزاری جشن نوروزبل در این منطقه، که یکی از سنت‌های قدیم دیار گیلان بوده و توسط میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده، موجب رونق و توسعه گردشگری در داخل بازار به شیوه سنتی در برخی ایام خاص سال شده است.

وی ادامه داد: درطی سال‌های گذشته بخشی از بازار قدیمی سنتی آسیابر توسط اهالی روستا به دلیل برگزاری مراسم نوروزبل و رونق گردشگری احیا شده است و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در راستای حفاظت و حراست از این بازار قدیمی جهت ثبت این بازار قدیمی برای دهیاری و شورای محل طی مکاتباتی جداگانه، ابلاغ به مالک ارسال نموده است.

شهرود امیر انتخابی خاطر نشان کرد: پرونده مقدماتی ثبت بازار سنتی آماده شده اما به جهت تکمیل پرونده ثبتی و به دلیل اهمیت موضوع به تامین اعتبار نیاز بود؛ لذا به این منظور مذاکراتی با یکی از تشکل‌های مردم نهاد انجام شد که توافقی حاصل شد تا با همکاری انجمن میراث فرهنگی و طبیعی گیلان این پرونده ثبتی تکمیل شود.

وی در خصوص اقدامات پیش رو خاطر نشان کرد: به این منظور در مورخ ۲۷/۵/۹۸ کارشناسان معاونت میراث فرهنگی اداره کل با همکاری اعضای انجمن میراث فرهنگی و طبیعی گیلان به منطقه‌ی موردنظر عزیمت خواهند کرد تا مستندسازی، نقشه برداری و رولوه بناها را اغاز نمایند. زمانبندی اداره کل جهت تکمیل پرونده حدود یک هفته است و اداره کل در صدد خواهد بود تا پایان شهریور ماه بازار تاریخی و سنتی آسیابر را، به عنوان تنها بازار سنتی ثبت شده گیلان، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رساند.

امیر انتخابی در ادامه خاطرنشان کرد: کلیه هزینه‌های مربوط به این پرونده توسط انجمن حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی گیلان پرداخت شده است و از مردم عزیز دیلمان، مسئولین استانی و شهرستانی انتظار می‌رود نهایت همکاری را با این اداره کل به عمل آورند تا به امید خدا، جشن ثبت ملی بازار سنتی آسیابر را دردهه مبارک فجر برگزار کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گیلان در ادامه افزود: علاوه بر این بازار آثار تاریخی دیگری نیز در این روستا وجود دارند که تعدادی از آن‌ها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان از حمام قدیمی مربوط به دوره صفویه، گورستان‌های تاریخی و قنات تاریخی یاد کرد که همگی این آثار قابل احیا بوده و می‌تواند این روستا را به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری کشور مطرح کند و رسیدن به این هدف بزرگ نیازمند همراهی و همدلی مردم عزیز منطقه به ویژه روستای تاریخی آسیابر است.

Share