در جلسه شورای هماهنگی و برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان عنوان شد

افزایش ۱۰ درصدی سطح زیر کشت برنج | بارش‌ها در گیلان به خوبی ذخیره‌سازی نمی‌شود

جلسه شورای هماهنگی و برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با حضور مهندس محمدرضا طلایی معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مهندس طلایی درجلسه شورای هماهنگی و برنامه ریزی با اشاره به نقش وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم نرخ اقلام مصرفی در بازار گفت: بازار با چرخه عرضه و تقاضا تنظیم می‌شود، میتوانیم با سرمایه‌گذاری در بخش تولید زمینه کاهش هزینه تولید را فراهم کنیم تا با نرخ پایین تری به دست مصرف کننده برسد.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت مسأله ترویج و آموزش تصریح کرد: در وزارت جهادکشاورزی هیچ مسأله‌ای مهمتر از ترویج نیست، استان گیلان در این زمینه روند مناسبی را طی کرده و توفیقات خوبی داشته است.

 طلایی در بخش دیگری از سخنان خود به تسریع در روند کارها اشاره داشت و عنوان کرد: کشور ما از نظر اقتصادی در وضعیت خوبی نیست، در چنین شرایطی لازم است تحقیقات و پژوهش روند کوتاه‌تری را سپری و نتایج آن هرچه سریع‌تر وارد مزرعه و روند تولید شود.

 علی درجانی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در سخنانی به تشریح وضعیت استان گیلان در بخش کشاورزی پرداخت.

وی با بیان اینکه استان گیلان در خصوص محصولات کشاورزی و دامپروری اعم از چای، برنج، فندق، کیوی، گوشت سفید، آبزی‌پروری و‌… در رده استان های پیشرو و برتر است، ادامه داد: گردش مالی ۱۵ هزار میلیارد تومانی تولیدات کشاورزی در استان گیلان نشان دهنده این است که اقتصاد استان گیلان به کشاورزی گره خورده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به دایر بودن ۱۲ مرکز تحقیقات استانی، ملی و بین‌المللی در استان افزود: در کنار این مراکز تحقیقاتی، بیش از ۱۱۰ عضو هیأت علمی در حوزه تحقیقات کشاورزی در گیلان وجود دارد، مردم انتظار دارند، این دانش وارد چرخه تولید شود و تغییر را در سفره های خو ببینند.

وی به افزایش سطح زیرکشت برنج اشاره کرد و گفت: در سال جاری  ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت برنج است که این مقدار نسبت به سال گذشته ۱۰درصد افزایش داشته است،  واقعی‌تر شدن و افزایش نرخ برنج و همچنین جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی را می‌توان از عوامل بالا رفتن کشت عنوان کرد.

درجانی اظهار کرد: تلاش کردیم تا نوسازی و تجهیز زمین های کشاورزی با جدیت پیگیری شود، در حال حاضر در سطح کشور یکی از استان های پیشرو در این امر هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه سال گذشته ۵۶درصد از سطح زیرکشت برنج استان از طریق کاشت مکانیزاسیون انجام و در سال جاری به ۶۰درصد در سال رسیده اذعان داشت: ۶۴درصد از مزارع به صورت مکانیزه برداشت می‌شد، انتظار داریم به ۷۰درصد در سال جاری برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: استان گیلان علیرغم اینکه استان پربارانی است اما بارش ها به خوبی ذخیره سازی و‌ استفاده نمی‌شود و آب‌بندان ها یکی از راه های بومی ذخیره سازی و استفاده هرچه بهتر از باران ها است، در تلاش هستیم تا با لایروبی، ظرفیت آب‌بندان های استان را از ۱۵۰ میلیون مترمکعب در حال حاضر به ۴۰۰ میلیون مترمکعب افزایش دهیم.

درجانی در پایان سخنان خود به سفر اخیر هیات دولت اشاره کرد و اظهار داشت: از مجموع حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان مصوبات سفر استانی هیات دولت به استان گیلان ۶۲۰ میلیارد به بخش کشاورزی اختصاص داشت که از تنوع خوبی نیز برخوردار  و در موضوعات متنوعی است که استان گیلان در آن زمینه ها دارای ظرفیت است

در ابتدای این نشست حجت الاسلام وحیدی نژاد مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در سخنانی به اهمیت رعایت عدالت و انصاف در این سازمان اشاره کرد و گفت: برعهده گرفتن مسئولیت در جامعه اسلامی امری مهم است و باید تلاش کنیم تا منابعی که در اختیار ما می باشد، با عدالت در میان مردم تقسیم شود

Share