رئیس قوه قضاییه مطرح کرد:

جذب ۷ هزار پذیرفته شده آزمون استخدامی | با نامه‌نگاری و سخنرانی تحول ایجاد نمی‌شود

آیت الله رئیسی بیان داشت: برای ایجاد تحول در دستگاه قضایی تمام اجزای سازمان قضایی کشور باید نقش آفرینی کنند؛ نباید تصور کنیم که با نامه نگاری یا ابلاغ دستورالعمل و یا سخنرانی، تحول ایجاد می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، همایش بزرگداشت هفته قوه قضاییه با حضور آیت الله رئیسی رئیس قوه قضاییه، مسئولان عالی قضایی، روسای کل دادگستری‌ها، دادستان‌های مراکز استان‌ها و جمعی از قضات و کارکنان دستگاه قضایی آغاز شد.

*وزیر دادگستری: کاهش متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها/ صدور ۴۰ میلیون ابلاغیه و شکوائیه الکترونیکی

علیرضا آوایی وزیر دادگستری در همایش بزرگداشت هفته قوه قضاییه به ارائه خلاصه‌ای از عملکرد قوه قضاییه، در واحد‌های قضایی، ستادی و سازمان‌های وابسته طی سال گذشته پرداخت.

وی ادامه داد: میزان ورودی پرونده در دادگستری‌های کل کشور ۱۳ میلیون و ۶۶۳ هزار فقره بوده که نسبت به سال قبل ۷ دهم درصد افزایش یافته، ۶ دهم درصد نیز رشد در رسیدگی داشته‌ایم.

وزیر دادگستری افزود: متوسط زمان رسیدگی به پرونده در دادگستری‌های کل کشور از ۱۱۰ روز ۱۰۶ روز کاهش پیدا کرده است.

آوایی ادامه داد: ۶۰ هزار فقره پرونده وارده به دیوان عالی کشور بوده که نسبت به سال قبل ۱۳ درصد رشد را نشان می‌دهد همچنین در دادستانی کل کشور اعمال نظارت بر دادسرا‌های سراسر کشور و رسیدگی به پرونده‌های ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری ۲۱۴ فقره بوده است.

وزیر دادگستری در ارتباط با عملکرد شورا‌های حل اختلاف گفت: میزان ورودی پرونده در شورا‌های حل اختلاف ۳ میلیون و ۸۷۶ هزار پرونده بوده که نسبت به سال قبل افزایش ۱۱ درصد را نشان می‌دهد که علت تغییر صلاحیت شورا‌های حل اختلاف پس از تصویب قانون بوده است.

وی گفت: میزان ورودی پرونده‌های سازمان قضایی نیرو‌های مسلح از ۷۳ هزار پرونده به ۷۲ هزار پرونده رسیده که شاهد کاهش یک درصدی پرونده‌ها و افزایش پرونده‌های مختومه بوده‌ایم.

آوایی در تشریح عملکرد واحد‌های ستادی بیان داشت: محوری‌ترین فعالیت‌های معاونت اول قوه قضاییه نظارت و همگرایی سایر فعالیت‌های قوه است که طی ۹ سال گذشته ۲ هزار و ۸۰۱ جلسه در این خصوص برگزار شده است و اداره امور سخنگویی قوه قضاییه حدود ۴۷ هزار مورد گزارش خبری، طی ۹ سال ارائه داده است.

آوایی در تشریح عملکرد معاونت راهبردی قوه قضاییه گفت: تدوین سند تحول قوه قضاییه و برنامه عملیاتی سال ۹۷ و تهیه بودجه سال ۹۷ از اهم اقدامات این معاونت بوده، همچنین تهیه و تدوین ۴۵ مورد لایحه و آیین نامه از اهم اقدامات معاونت حقوقی بوده است.

وزیر دادگستری در تشریح عملکرد مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: الکترونیک مدار کردن کلیه واحد‌های قضایی و فعال کردن سامانه‌های الکترونیک و صدور ۴۰ میلیون ابلاغیه و شکوائیه الکترونیکی از اهم اقدامات این معاونت بوده است.

آیت الله رییسی: ۷۰۰۰ پذیرفته شده آزمون استخدامی جذب قوه قضاییه می‌شوند

آیت الله رئیسی رئیس قوه قضاییه طی سخنانی در همایش بزرگداشت قوه قضاییه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای بزرگوار هفتم تیر، آیت الله شهید دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران انقلاب اسلامی اظهار کرد: خدمات ارزشمند تمام اشخاصی را که طی تاریخ ۴۰ ساله انقلاب اسلامی بر‌ای ارتقای جایگاه دستگاه قضایی تلاش کردند را ارج می‌نهیم و گرامی می‌داریم یاد حضرات آ‌یات بهشتی، موسوی اردبیلی و هاشمی شاهرودی را و تقدیر می‌کنیم از زحماتی که حضرات آیات یزدی و لاریجانی برای ارتقای دستگاه قضایی متقبل شدند.

وی گفت: امیدواریم همه قضات و همکاران ما در دستگاه قضایی که در این ۴۰ سال با اخلاص خدمت کردند، آن‌هایی که در قید حیات نیستند خداوند آن‌ها را بر سر سفره احسان امیر المومنین علی (ع) مهمان کند و آن‌هایی که در قید حیات هستند نیز، خداوند بر عزتشان بیفزاید.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به تلاش‌ها و زحمات قضات و حقوقدانانی که طی این ۴۰ سال در بخش‌های مختلف بر ایجاد دادگستری مبتنی بر فقه و حقوق اسلامی تمرکز کرده‌اند، گفت: تمام تلاش‌هایی که بخشی از آن‌ها در گزارش سالانه قرائت شده توسط وزیر دادگستری مندرج بود، مرهون اخلاص و زحمات همه همکاران ما در دستگاه قضایی می‌باشد؛ لیکن با تمام تلاش‌هایی که تاکنون صورت گرفته به منظور ایجاد تحول در دادگستری مطابق با حرکت در گام دوم انقلاب نیاز به تلاش و همکاری بیشتر همه قضات و صاحبنظران و دلسوزان است.

آیت الله رئیسی بیان داشت: برای ایجاد تحول در دستگاه قضایی تمام اجزای سازمان قضایی کشور باید نقش آفرینی کنند؛ نباید تصور کنیم که با نامه نگاری یا ابلاغ دستورالعمل و یا سخنرانی، تحول ایجاد می‌شود؛ بلکه تحول نیازمند آن است که در اتاق‌های اندیشه ورز، فکر و اندیشه تولید شود و در قالب برنامه‌های اجرایی ابلاغ شود و به برنامه‌هایی اجرایی تبدیل گردد.

وی افزود: اگر همه اجزای سازمان بزرگ قضایی کشور، نقش ایفا نکنند آن تحولی که در حکم مقام معظم رهبری بر روی آن تأکید شده است، اتفاق نمی‌افتد.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به ضرورت مشارکت همگان از جمله افراد خارج از قوه قضاییه برای ایجاد تحول در دستگاه قضایی، گفت: ما به ایجاد تحول در دستگاه قضایی نیاز داریم و برای تحقق این امر حضور همه دست اندرکاران از جمله اشخاصی که در خارج از قوه قضاییه حضور دارند، نیاز است.

آیت الله رئیسی بیان داشت: مراکز علمی و حوزوی و دانشگاهی و فرهیختگان حوزه تحقیق و پژوهش نیز باید برای ایجاد تحول قضایی به قوه قضاییه کمک کنند و همگام با دستگاه قضایی حرکت کنند. ما اعتقاد داریم که ارتباط بین حوزه و دانشگاه با دستگاه قضایی باید یک ارتباط معنا دار و قوی باشد.

وی با اشاره به پیچیدگی‌هایی که در برخی از پرونده‌هایی قضایی وجود دارد گفت: در زمان بزرگانی، چون صاحب جواهر و شیخ انصاری، فقه حکومت نمی‌کرد؛ اما امروز در جامعه اسلامی ما فقه حکومت می‌کند؛ از این رو بسیاری از سوالات در حوزه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و هنری مطرح است و حوزه‌ها و مجامع علمی ما قادر به پاسخگویی به این سوالات هستند.

رئیس دستگاه قضا اظهار داشت: باید با اجتهاد و ابتناء به فقهِ جواهری پاسخ این سوالات را به مراکز اجرایی و نیازمند به پاسخ، ارائه کرد.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: امروز در بخش آموزش قوه قضاییه، سئوالات زیادی وجود دارد که قضات درباره پرونده‌ها مطرح کرده و این شئونات علیرغم اینکه اصولش وجود دارد، باید روى فروع آن کار اجتهادى شود و پاسخ سئوالات را بیابند.

آیت الله رئیسی با خطاب به بزرگان حوزوى و علمى و پژوهشى و تحقیقى اظهار کرد: معناى این سخن آن است که دستگاه قضایى یک دستگاه پویا و زنده است و در حوزه علم و دانش همواره باید با حوزه و دانشگاه ارتباط مستقیم داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان نباید دستگاه قضایى رابطه خود را با محافل علمى، تحقیقى و پژوهشى و اجتهادى قطع کند و همواره نسبت به یک دادگاه و یک قاضى یا نسبت به خود عدلیه و دادگسترى این ارتباط باید همواره برقرار باشد.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: بجز نیروى انسانى کارآمد ملاى مهذبی است که باید محافل علمى تامین کننده آن‌ها براى دستگاه قضایى باشد. این بجز ارتباطات تعریف شده‌ای است که دستگاه قضایى باید با حضرات و مراجع بزرگوار با مسئولین عالى و میانى داشته باشد. این‌ها ارتباطاتى است که به صورت عمیق همیشه باید در مجموعه‌اى که سر و کار آن با علم و دانش و آخرین یافته‌هاى علمى و پژوهشى در این حوزه است، باید همواره برقرار باشد که این خود یکى از موضوعات مهم در ارتباط با تحول است.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: در اسلام درباره حدود، قصاص و تعزیرات باید و نبایدهایى وجود دارد. این سئوالى است که نه فقط در نظام حقوقى بلکه در تمام نظامات دیگر هم مطرح است که آیا در اسلام ما تنها احکام را داریم و یا علاوه بر احکام، نظاماتى نیز وجود دارد؟ یعنى ما در حقوق و فقه باید و نباید و تکالیفى داریم؛ آیا بجز این‌ها نظام اختصاصى و نظام حقوقى هم در اسلام وجود دارد یا باید ما احکام را از فقه بگیریم، اما نظم بخشى به این احکام را باید از جاى دیگر بگیریم؟ این سئوال مهمى است. وجود نظام حقوقى، نظام سیاسى، نظام اجتماعى، نظام اقتصادى در اسلام وابسته به احکامی است که فقه این احکام را به ما می‌آموزد.

وی در خصوص جذب ۷۰۰۰ هزار نفری که آزمون استخدامی در سال ۹۶ پذیرفته شدند نیز گفت:کار جذب آغاز می شود اما یک مقدار زمان می برد و انشااله این تعداد به قوه قضاییه اضافه خواهند شد.

معاون اول قوه قضاییه: آیت‌الله رییسی شایسته ریاست قوه‌قضاییه بود

غلامحسین محسنی اژه ای در این مراسم با گرامیداشت هفته قوه قضاییه و شهید بهشتی گفت: در شهریورماه سال گذشته بنده مطالبی را عرض کردم و گفتم دوره دوم ریاست قوه رو به اتمام است و باید تصمیم گیری شود که ریاست قوه از داخل قوه باشد یا از خارج قوه و نظر بنده این بود که از داخل قوه انتخاب شود و بنده به دفتر مقام معظم رهبری هم عرض کرده بودم که آیت الله رییسی شایسته این کار است و فرمودند ایشان به تازگی تولیت استان قدس را پذیرفته و امکان دارد میسر نباشد و خوشحالم که این اتفاق افتاد.

وی افزود: در گام دوم انقلاب انتظارات و الزاماتی وجود دارد و یکی از انها که رهبری هم تاکید دارند روحیه انقلابی و جهادی است و اگر در تمام دستگاه ها باشد میتواند بسیار موثر باشد و امروز ما این روحیه را در سطح ریاست قوه و رده های مختلف میبینیم.

معاون اول قوه قضاییه گفت: ما دیدیم که مدیری با روحیه جهادی وارد میدان شده چه طور کار پیشرفته است و نقش مدیر بسیار مهم است و اگر رؤسای کل ما آن روحیه جهادی که ولی امر ما تاکید دارند را داشته باشند میتواند کارها را جلو ببرند.

محسنی اژه‌ای گفت: ما در گام دوم نیاز داریم که عدالت در تراز جمهوری اسلامی محقق شود علیرغم تلاش عای انجام شده در ۴۰ سال گذشته اما هنوز با ان نقطه مطلوب فاصله تاریم. باید قانون خوب وضع شود تا عدالت برقرار شود.

وی گفت: مقام معظم رهبری هم فرمودند عدالت با تعارف نیست و عدالت با ساده زیستی، بی تعارف بودن، مبارزه جدی با فساد کردن است و مهمتر از همه اینها خودسازی است.

معاون اول قوه قضاییه افزود: نمیتوانیم عدالت را محقق کنیم. امروز در این دوره جدید قوه قضاییه و در گام دوم تمام مردم یک امید فراوان به قوه قضاییه پیدا کرده اند که این یک نعمت است اما بار مسئولیت ما به همان میزان بالا رفته است.

وی اظهارداشت: ما در این مقطع گام دوم انقلاب با توقع مردم روبرو هستیم و باید شب و روز و پنجشنبه وجمعه و تعطیل و غیر تعطیل کار کنیم تا این انتظار را براورده کنیم تا امید مردم به یأس تبدیل نشود.

Share