رئیس قوه قضاییه

غربی ها حق تقنین حقوق بشر را از کجا آورده اند؟/برجام های بعدی نداریم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رئیس قوه قضاییه گفت: برای آنکه بتوانیم حقوق بشر اسلامی را پایه گذاری کنیم باید ابتدا حق را تبیین کرده و معنای آن را بیان کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس ،صبح امروز آیت الله آملی لاریجانی در همایش سومین جایزه حقوق بشر اسلامی با اعلام این مطلب افزود: خداوند را شاکریم بر توفیق حضور در این جلسه در بزرگداشت حقوق بشر اسلامی.

larijaniوی ادامه داد از همه حضار گرامی تشکر می کنم از مسئولان عالی قضایی و اساتید و حقوقدانان و سفرای گرامی که حضور بهم رساندند.

آملی لاریجانی گفت: مسئله حقوق بشر پر اهمیت است هم در دنیای امروز به لحاظ آثار مهم و عملی که دارد و هم برای ادیان الهی خصوصا دین اسلام که همه ما به آن منتسب هستیم.

وی تصریح کرد: این مقوله از دو منظر نظری و عملی مورد بررسی قرار می گیرد و در دنیا هم کارهای نظری خوبی دارد انجام می شود برای تبیین مبانی حق و عمدتا در فلسفه سیاسی مورد تنقیح قرار می گیرد.

رئیس قوه قضاییه گفت: تحلیل ماهیت حق کاری دشوار است و البته ضروری، که البته بین ماهیت یک موضوع و همچنین معنای یک چیز تفاوت وجود دارد.

آملی لاریجانی گفت: آیا در باب ماهیت حق همیشه اینگونه است که باید نفعی شامل حال ما باشد؟ برخی غربی ها می گویند باید اینگونه باشد که نفعی به ما برساند و اگر نفعی نرساند پس حق نخواهد بود البته عده ای دیگر هم می گویند نیازی نیست که حتما حق با نفع همراه باشد.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: در آثار علمای اسلامی موضوع حق از جنبه فقهی مورد بررسی قرار میگیرد. ولی آنچه در آثار علمای ما جایش خالی است یک موضوع فلسفی است مثل حق آزادی که در آنجا مورد بررسی قرار نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: آن علما در این حوزه نظری نداشته اند زیرا در زمانشان این مثال مورد طرح نبوده است.

آملی لاریجانی گفت: غربی ها معتقدند که باید حقوق قراردادی باشد اما سوال اصلی این است که چه کسی به شما اجازه داده که قرارداد گذاری کنید و اصلا چه کسی به شما حق تقنین داده و شما از کجا حق تقنین آورده اید؟

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: تفاوت است بین قانون و تقنینی که از سوی مجلس شورای اسلامی آورده می شود و کسی که در خیابان راه می رود.

پس غربی ها در ابتدا باید این موضوع را مشخص کنند که حق تقنین را از کجا آورده اند و این حق را چه کسی به آنها داده است. به نظر می رسد چند حق را باید به صورت غیرقراردادی بپذیریم والا نمی توانیم سایر حقوق تقنینی را بپذیریم.

وی گفت: اگر به عنوان مسلمان می خواهیم حقوق بشر اسلامی را پایه ریزی کنیم باید ابتدا حق را مشخص و تبیین کنیم.

آملی لاریجانی تصریح کرد: برخی از فیلسوفان عقل گرا مثل هگل اینگونه فکر می کردند که دوگانگی بین روح و بدن را قبول داشتند اما فیلسوفان ماتریالیست این را قبول ندارند و روح را به رسمیت نمی شناسند.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: برخی تلاش کردند مسئله حق را فارغ از اندیشه های دینی و نرم  های فلسفی تبیین کنند یعنی بگویند مهم نیست شما چه نظری درباره مسائل دینی دارید.

وی افزود: نمی شود ماهیت حق را تحلیل کرده بدون آنکه نگاهی به انسان داشته باشیم اگر قرار است حق بشر تصویر شود نمی شود که از بشر تصویر نداشته باشید.

آملی لاریجانی گفت: مسئله کرامت ذاتی انسان را چگونه باید تصویر کرد قرآن یک جور آن را تصویر می کند اما ماتریالیست ها جور دیگری تصویر می کنند اگر ما نگاهمان به عالم اصل وجودش با خداست نه آن نگاهی که می گوید خدا در یک گوشه ای ایست که قدرتی ندارد.

خداوند می گوید من انسان را کرامت بخشیده ام حالا این کرامت با آنچه فیلسوف ماتریالیست می گوید زمین تا آسمان تفاوت دارد.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: غربی ها می گویند ما کرامت انسانی را در مجالسمان تقنین کرده اند مگر می شود کرامت را تقنین کرد؟ کرامت برای خلیفه الله یک ذات و یک حق خدادادی است.

آملی لاریجانی گفت: نکته دیگر این است که اعلامیه جهانی حقوق بشر یک پشت صحنه دارد که یک ایدئولوژی است اما آنهایی که تدوینش کردند یک نگاه دیگری به این موضوع دارند.

وی گفت: آنهایی که این اعلامیه را تدوین کردند نگاهشان سکولاریست و ضد دین است و برای آنکه دعوایی هم بین افراد نشود داخل پرانتز نوشته اند کرامت انسانی اما حالا بیایند بگویند این کرامت چیست؟

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: آمده اند در اعلامیه شان گفته اند که ازدواج اکراهی نیست ما هم میگوییم صحیح است اما این را انقدر بسط داده و وسیع کرده اند که از آن به آزادی ازدواج همجنسگرایان رسیده اند.

آملی لاریجانی گفت: ما سوالمان این است که چرا غربی ها می خواهند نگاه خودشان را به همه عالم تسریع بدهند و به اجبار به ما حقوقی را تحمیل کنند.

وی افزود: ما در جمهوری اسلامی ۹۸ درصد مردم به قانون اساسی رای دادند در این قانون اساسی یکی نظامی سیاسی تشریح و تصویر شده و تصویب شده که اسلام اساسش است حالا می گویند اینها نباشد می شود بگویید چرا این را تحمیل می کنید.

این حرفهایی که شما درباب نفی قصاص می زنید نفی حقوق مردم ماست. چرا باید نوع زندگی خودتان را که نحوه حیات غربی است می خواهید به همه دنیا اجبار کنید.

وی افزود: بحث سوم بحث رفتار عملی غربی ها درباب حقوق بشر است. آنها حقوق بشر را به یک ابزار تبدیل کرده اند در بحرین که آیت الله شیخ قاسم حضور دارند آیا حقوقش رعایت شده است؟ چگونه حق زندگی این فرد را می گیرند و سلب وطن کرده اند آیا این درست است؟

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: یک رهبر روحانی و انقلابی که به نحوه مسالمت آمیز اهداف حقوق بشری را اعلام میکند را حقش را گرفته اید آن وقت ما چگونه باور کنیم که آمریکایی ها در موضوع دفاع از حقوق بشر راست می گویند؟

آملی لاریجانی اضافه کرد: آیا مسلمانان حق حیات ندارند؟ در یمن بیگناهان دارند کشته می شوند و شما با دلارهایتان جلوی دهن دبیر کل سازمان ملل را گرفته اید.

امروز برای همه دنیا معلوم شده که حقوق بشر برایتان یک ابزار شده است آیا حقوق بشر در خود آمریکا تضییع نمی شود؟

ما در طول سی و چند سال میلیون ها آواره و مهاجر را پذیرفت و براساس یک دستور از ناحیه رهبری اجازه تدریس اینها هم صادر شد اما در کل اروپا نتوانستند چند صد هزار نفر آواره را بپذیرند.

رئیس قوه قضاییه گفت: کشورهایی با این ثروت و مکنت نتوانستند چند آواره را تحمل کنند حال آنکه این آواره ها را خودشان درست کردند. داعش را چه کسانی تسلیح کردند؟

آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: امروز عده ای سر کودک ده ساله را می برند آنوقت از سوی همین غربی هایی که ادعای حقوق بشری دارند مورد حمایت قرار میگیرند.

امروز در آمریکا سیاهپوستان کشته می شوند اما کسی در آنجا حرف از حقوق بشر نمی زنند.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: ما نظرمان این است که باید کشورهای اسلامی کنار همدیگر حقوق بشری منبعث از اسلام و ذات کرامت انسان را نوشته و به دنیا ارائه کنند.

وی ادامه داد: ما پیشنهاد می کنیم تا مسئله گفت و گو با کشورهای اروپایی را باز کنید چون ما مدعی هستیم البته باید آمریکا را کنار بگذارید چون آنها اهل خدعه هستند.

آنها در برجام نشان دادند اهل خدعه هستند و همانطور که رهبری گفتند ما برجام های بعدی نداریم و با آنها هیچ مذاکره دیگری نداریم.

رئیس قوه قضاییه گفت: گفت و گویی هم که از آن صحبت میکنیم باید براساس یک صحبت دو طرفه باشد.

آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: با این کیفیت که تمام مسائل دو کشور مورد بررسی قرار گیرد حاضریم و باید با اروپایی ها گفت و گو شود چون ما به حرفهایی که می زنیم اعتقاد داریم.

tel final1

Share