در پی انتقال پسماند پتروشیمی به گیلان:

محیط زیست گیلان سکوتش را شکست|پسماند کلره دارای ارزش اقتصادی بالا و صادراتی است

اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در سال ٩٧ با جایگزینی واحد پالایش روغن گیلان با کارخانه تصفیه دوم روغن واریان در حاشیه شهر لوشان موافقت نمود. واحد مذکور که دارای مجوز از اداره صمت برای بازیافت پسماندهای شیمیایی است اما با محدودیت ایجاد شده توسط اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان، صرفا به بازیافت EDC (اتیلن دی کلراید) از میعانات پتروشیمی محدود شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در پی انتشار خبری مبنی بر صدور مجوزی از سوی سازمان محیط زیست برای انتقال ۱۷۰۰ تن “پسماند کلره” از واحدهای پتروشیمی خوزستان به قزوین و گیلان و بازیافت آنها سرانجام محیط زیست گیلان نسبت به این موضع واکنش نشان داد.

اطلاعیه مهم درباره انتقال و بازیافت پسماند پتروشیمی:

در پی انتشار مطلبی در برخی رسانه ها و بخصوص فضای مجازی پیرامون انتقال پسماند خطرناک پتروشیمی به استان گیلان مطلب ذیل جهت تنویر افکار عمومی و رفع نگرانی مردم شریف گیلان و دوستداران محیط زیست به اطلاع می رسد.
اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در سال ٩٧ با جایگزینی واحد پالایش روغن گیلان با کارخانه تصفیه دوم روغن واریان در حاشیه شهر لوشان موافقت نمود. واحد مذکور که دارای مجوز از اداره صمت برای بازیافت پسماندهای شیمیایی است اما با محدودیت ایجاد شده توسط اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان، صرفا به بازیافت EDC (اتیلن دی کلراید) از میعانات پتروشیمی محدود شد.
این نوع از میعانات جزء دسته پسماندهای دارای ارزش اقتصادی بالا و صادراتی است و سالهاست که امحاء مستقیم آن منتفی شده و به همین دلیل بازیافت میشوند و یکی از مهمترین مراکز بازیافت این نوع مواد در استانهای قزوین و مرکزی است که بدلیل مشابهت اقلیمی لوشان با استان قزوین، با تاسیس این واحد در همان محوده موافقت گردید.

در همین رابطه اطلاع از نکات ذیل ضروری است:

١- با توجه به ضوابط استقرار واحدهای صنعتی، تاسیس واحدهای بازیافت پسماند صنعتی محدودیت نداشته و بر اساس ارزیابی های انجام گرفته، در مناطق جنوبی استان قابل انجام است.

٢-برابر آیین نامه های سازمان، ارسال و دریافت محموله های پسماندهای این چنینی، کاملا تحت نظارت کارشناسان حفاظت محیط زیست استانهای مبدا و مقصد بوده و جزئیات هر محموله با اجازه طرفین دریافت و مدیریت میشود.

٣- واحد فعلی بازیافت این مواد در لوشان، در واقع جایگزین صنعت آلاینده تصفیه دوم روغن شده و به لحاظ کمی و کیفی آلایندگی آن کمتر است.

۴- بدیهی است بازیافت معمول (Down cycling) دارای پسماندهای نهایی فرآیندی می باشد که به ویژه بدلیل وجود حلالهای آلی پایدار (POPs ) حتما می بایست تحت برنامه مدیریتی خاص به مراکز امحا منتقل شود.

برابر تعهدات و برنامه دریافتی از واحد،پس از انجام فرایند بازیافت و تولید پسماندهای موردنظر، شرکت مذکور تحت پایش این اداره کل، ملزم به ارسال آن به مراکز امحاء می باشد.

۵- مدیریت پسماند عادی به‌عهده دولت بوده و مدیریت پسماندهای صنعتی به‌عهده تولیدکننده است و استقرار و رشد صنعت امحاء و بازیافت نیز تا حدود زیادی به نیازسنجی و امکان سنجی اقتصادی تولید کننده ها بستگی دارد و پراکنش آمایشی آن بر همین اساس شکل می‌گیرد.

بدیهی است صنعت بازیافت در کشورمان یک صنعت نوپاست و ریسک آن نیز همیشه وجود داشته و دارد و باید با حمایت و هدایت همه مراجع ذیربط، ریسک آن به حداقل رسیده و میزان آلاینده های متعدد صنعتی را کاهش داد. امروزه بدلیل عدم امکان بازیافت بسیاری از پسماندها، آنها در طبیعت رها می‌شوند.
بنابراین آنچه که در برخی رسانه های غیر رسمی در فضای مجازی مبنی بر انتقال پسماند خطرناک پتروشیمی جهت دفن در استان گیلان امده بود صحت نداشته و این پسماندها تحت تدابیر و نظارت و پایش مستمر کارشناسان حفاظت محیط زیست گیلان صرفا جهت بازیافت به واحد بازیافت کننده منتقل خواهد شد.
اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان از نظرات و پیشنهادات همه دوستداران محیط زیست استقبال نموده و خود را ملزم به پاسخگویی میداند.

Share