جعفرزاده انتقاد کرد: فقدان نگاه محیطی در احداث سدهای کوچک در جنگل های هیرکانی

روند نابودی جنگل‌های هیرکانی با سدسازی سرعت می‌گیرد | نباید در طبیعت دست برد

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس ضمن انتقاد از ایجاد سدهای کوچک در جنگل های هیرکانی گفت: روند نابودی جنگل های هیرکانی با سد سازی سرعت می گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در خصوص سدسازی در جنگل های هیرکانی گفت: نگاه مدیریت در کشور، نگاه سخت افزاری است که این نگاه دارای اشکال است؛ بدین معنا که تنها به دنبال سدسازی هستیم. درست است که باید برای مهار آب، کارهایی انجام شود، منتها فقط به سدسازی نگاه می کنیم که این نگاه اشکال دارد و باید تغییر کند، چراکه تک بعدی به این مسئله توجه کردن، باعث به وجود آمدن مشکلاتی خواهد شد که حل آنها بسیار دشوار خواهد بود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید برای افزایش راندمان آب، کنترل آب و افزایش بهینه استفاده از آب برنامه داشته باشیم، ادامه داد: اینگونه مسائل تنها با ساختن سد تحقق پیدا نمی کند و ضمنا باید گفت که برای نگاه نرم افزاری، فرهنگ سازی و استفاده از شیوه های مختلف برای افزایش راندمان برنامه خاصی برای حوزه آب نداریم و اگر موجود باشد، بنده اطلاع دقیقی از این مورد ندارم.

وی افزود: اگر برای افزایش راندمان آب چاره ای جز سدسازی وجود نداشته باشد، باید تلاش شود که سد سازی باعث ایجاد اختلال در طبیعت نباشد؛ چراکه در برخی از مکان ها، مبادرت به ساخت سد کرده ایم که به طبیعت آسیب زده و باعث نابودی جنگل ها شده است و حتی باعث زیر آب رفتن بخشی از جنگل های هیرکانی شده است که برخی از این جنگل ها دارای قدمت چند صد ساله هستند که این اقدامات نشان می دهد  که پشتوانه مطالعاتی و علمی ندارند و یا اینکه مقاصد و اهداف خاصی به دنبال آن وجود دارد.

فقدان نگاه محیطی در احداث سدهای کوچک در جنگل های هیرکانی

این نماینده مجلس در دوره دهم تصریح کرد: متاسفانه نگاه محیطی و نگاه به طبیعت در ایجاد سد در جنگل های هیرگانی وجود ندارد و یک چیز فدای یک چیز کوچک تر می شود، بنابراین باید تلاش کرد که نوع نگاه را به مسئله سدسازی در کشور تغییر داد و اگر این اتفاق صورت نگیرد، آثار زیان باری در طبیعت از خود به جای خواهد گذاشت و آثار مخرب زیست محیطی به تبع آن به وجود خواهد آمد که  یکی از نمونه های بارز آن مهاجرت پرندگان و تغییرات زیست محیطی در جنگل ها خواهد بود.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنده معتقدم که نباید در طبیعت دست برد و ساخت سد در جنگل های هیرکانی که بعضا دارای قدمت چند صد ساله هستند، ایجاد مشکل خواهد کرد، بنابراین وزارت نیرو برای افزایش راندمان آب، کنترل آب و افزایش بهینه استفاده از آب باید برنامه هایی در نظر بگیرند که به طبیعت و جنگل صدمه وارد نکند.

Share