لغو حمله نظامی به ایران به روایت نیویورک تایمز

ترامپ ‘در آخرین لحظات تصمیش برای حمله به ایران را تغییر داد’

به نوشته روزنامه آمریکایی مقامات دولتی و نظامی و مشاوران رئیس جمهوری در مورد نوع واکنش به حمله پهپادی ایران اتفاق نظر نداشتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی در روز جمعه، ۳۱ خرداد (۲۱ ژوئن)، از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای عملیات نظامی علیه ایران و تغییر این تصمیم خبر داده است.

این روزنامه به نقل از “منابع متعدد دولتی” آمریکا که از آنان نام نبرده نوشته است که رئیس جمهوری دستور حمله به نقاطی در داخل خاک ایران را صادر کرده بود اما پس از مشورت با دستیاران و مذاکره فشرده با رهبران کنگره، تصمیم خود را تغییر داد.

روز گذشته در واکنش به سرنگونی یک فروند پهپاد آمریکایی با موشک سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، ترامپ به رایزنی با مشاوران خود و همچنین مذاکرات فشرده با رهبران کنگره ایالات متحده پرداخت و به نوشته نیویورک تایمز، حتی تا ساعت هفت شب گذشته به وقت محلی همچنان انتظار حمله نظامی به ایران می‌رفت اما رئیس جمهوری تصمیم گرفت از واکنش نظامی صرفنظر کند.

این روزنامه به نقل از یک مقام ارشد دولتی نوشته است که در زمان لغو تصمیم رئیس جمهوری، مراحل اولیه اجرای عملیات نظامی انجام شده بود و از جمله تعدادی هواپیما برنامه پرواز خود را آماده کرده، چند کشتی در مواضع حمله قرار گرفته و موشک‌های تهاجمی برای پرتاب به اهدافی در داخل ایران آماده شده بودند اما این دستور ناگهان لغو شد.

مشخص نیست که لغو دستور ترامپ نتیجه ملاحظات سیاسی داخلی و بین‌المللی بوده یا موضوعات تدارکاتی او را از این اقدام منصرف کرده است.

گفته شده است که قرار بود عملیات نظامی، احتمالا شامل انهدام ایستگاه‌های رادار و پایگاه‌ها و تجهیزات موشکی ایران، در ساعات شب صورت گیرد تا احتمال تلفات غیرنظامی و کشته شدن پرسنل نظامی به حداقل کاهش یابد. سخنگوی کاخ سفید از تایید یا تکذیب خبر لغو دستور رئیس جمهوری خودداری ورزیده است

Share