ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل:

رهبران ایران به دنبال مرگ و ویرانی هستند

رئیس جمهوری ایالات متحده در آغاز سخنرانی خود در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که من سال گذشته من در همین مکان حاضر شدم و به شما و جهان نسبت به خطرات بزرگی که جهان را تهدید می‌کند اخطار دادم و امسال آمده ام که شما را از پیشرفت‌ها مطلع کنم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دونالد ترامپ در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به موضوع ایران پرداخت و گفت “مردم ایران به حق خشمگین‌اند که میلیاردها دلار از ثروت آنها به جیب حاکمان می‌رود و هزینه جنگ نیابتی در منطقه می‌شود”.

ترامپ نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را با ارائه آمارهایی درباره وضعیت اقتصادی آغاز کرد. او مدعی شد که آمریکا ظرف این دو سال، پیشرفت‌های بسیاری در حوزه‌های نظامی و اقتصادی داشته است.

در بخش نخست او به وضعیت اقتصادی و نظامی آمریکا پرداخت و مدعی شد که آمریکا ظرف این دو سال از پیشرفت بی‌سابقه‌ای برخوردار بوده است(خنده حضار)

ترامپ مدعی شد چهار میلیون فرصت شغلی جدید در آمریکا ایجاد شده و از جمله ۵۰۰ هزار فرصت شغلی در عرصه تولیدی ایجاد شده است.

ترامپ گفت که میزان بیکاری در آمریکا به نازل‌ترین سطح خود ظرف ۱۵ سال گذشته رسیده است.

ترامپ در سخنرانی خود عنوان کرد که ایالات متحده از منظر نظامی از پیشرفت بسیاری برخوردار بوده و بودجه نظامی این کشور به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. او از افزایش بودجه نظامی آمریکا در سال آینده میلادی خبر داد.

ترامپ گفت: توان نظامی آمریکا به این کشور امکان دفاع از مردم خود و همچنین مردم جهان را فراهم می‌سازد.

ترامپ از موفقیت دولت خود در تقویت صلح بین دو کره خبر داد و عنوان کرد که سال گذشته، او درباره خطراتی که امنیت جهان را به چالش کشیده و تهدید کرده سخن گفته است.

او گفت: ظرف این یک سال، کره شمالی و رهبر آن کیم جونگ اون حاضر شده‌اند به فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی خود خاتمه دهند.

وی گفت: تا زمان نابودی کامل جنگ‌افزارهای هسته‌ای کره شمالی، تحریم‌ها علیه آن کشور ادامه خواهد یافت.

ترامپ از فعالیت‌های رهبر کره شمالی، کیم جونگ اون قدردانی کرد. او فعالیت‌های رهبران کره جنوبی و ژاپن برای استقرار صلح و ایجاد منطقه بری از جنگ افزارهای هسته‌ای را بسیار موثر دانست.

“رهبران ایران به دنبال مرگ و ویرانی هستند”

دونالد ترامپ درباره ایران گفت که رهبران ایران «در پی مرگ و نابودی» هستند و به حاکمیت کشورهای دیگر احترام نمی گذارند. وی با اشاره به اعتراضات در ایران گفت که مردم این کشور حق دارند خشمگین باشند زیرا رهبرانشان میلیاردها دلار اختلاس کرده‌اند.

 ترامپ گفت:‌ « توافق هسته‌ای پول زیادی را به خزانه آنها سرازیر کرد و این بودجه هنگفت خرج موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای، تروریسم و ایجاد ویرانی در دیگر نقاط جهان مثل سوریه و یمن شد. مقامات ایران میلیون‌ها دلار از خزانه عمومی کشور خود را برای حمایت از جنگ و گسترش آن در دیگر نقاط جهان به سرقت بردند.»

رئیس جمهوری ایالات متحده برجام را «هدیه‌ای بادآورده» برای رهبران ایران خواند و گفت که آمریکا فشار‌های اقتصادی جدیدی را علیه ایران برنامه ریزی کرده است.

وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: «ما با خروج از آن توافق در دو مرحله کار برای مقابله با این اقدامات ناامن کننده را آغاز کردیم و مکانیسم‌هایی را برای توقف فروش نفت (ایران) ایجاد کردیم.»

دونالد ترامپ افزود: «ایالات متحده نمی‌تواند اجازه دهد که یک کشور حامی تروریسم به اقدامت خود برای ناامن کردن جهان ادامه دهد. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم کسانی که می گویند مرگ بر آمریکا و به دنبال نابودی اسرائیل هستند، هر کاری که دوست دارند بکنند.»

 ترامپ افزود: «کمپین جدید فشار اقتصادی علیه ایران را برای قطع دسترسی مالی رهبران ایران به اهداف خونبار به راه انداخته‌ایم.»

وی با درخواست از کشورهای دیگر برای منزوی کردن ایران افزود که از پنجم نوامبر تحریم های جدید علیه ایران آغاز می‌شود و هدف آن کم کردن فروش نفت این کشور است.

تحولات تاریخی در خاورمیانه

ترامپ از راه حل سیاسی برای بحران سوریه سخن گفت. ترامپ از سیاست خود در خاورمیانه به‌مثابه سیاستی سخن گفت که تغییراتی تاریخی در این منطقه ایجاد کرده است.

ترامپ گفت انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم (بیت‌المقدس) و همچنین ایجاد اتحاد با عربستان سعودی برای مقابله با تروریسم محورهای این سیاست جدید بوده است.

ترامپ گفت کشورهای امارات متحده عربی، عربستان سعودی و قطر پذیرفته‌اند در راستای بازسازی سوریه کمک کنند.

ترامپ از اتحاد استراتژیک با شورای همکاری خلیج فارس، مصر و اردن برای مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات در منطقه سخن گفت.

ترامپ در عین حال تاکید کرد که آمریکا در برابر استفاده دولت اسد از جنگ‌افزارهای شیمیایی سکوت نخواهد کرد.

موضوع مهاجرت

ترامپ در دو بخش به موضوع مهاجرت در سخنرانی خود اشاره کرد. او درباره آمریکا گفت که احداث دیوار حائل در مرز این کشور با مکزیک باعث امنیت بیشتر در آمریکا شده است.

در مورد خاورمیانه نیز به تلاش‌های ترکیه و اردن برای پناه دادن به آوارگان سوری گفت که تلاش باید برای ایجاد امکانات ناظر بر اسکان دادن به پناهجویان در نزدیکی مرز سوریه باشد و چنین کاری عملا امکان انتقال این افراد به آن کشور را تسهیل خواهد کرد.

Share