دیارمیرزا گزارش می‌دهد

در نشست خبری جشنواره بزرگ مهارت آموزی گردشگری گیلان چه گذشت

حسینی اعلام کرد که در سال ۹۸ سندی به عنوان سند مهارتی استان گیلان ذیل شورای مهارت به استاندار مصوب خواهد شد و همه دستگاه‌های مذکور سعی خواهند کرد که در زمینه آموزش همکاری کنند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست خبری جشنواره بزرگ مهارت آموزی گردشگری گیلان در رشت روز یکشنبه مورخ ۵ اسفند ۹۷ در سازمان فنی و حرفه ای رشت برگزار شد.

در این مراسم محمد حسینی مدیرکل فنی و حرفه‌ای اعلام کرد که برای آموزش دو مسیر وجود  دارد یکی آموزش شاغلین است و دیگری آموزش کارجویان است.

برای رسیدن به هدف جلسات مختلفی برگزار شد تا نزدیک ‌ترین مسیر برای رسیدن به فرصت ها شغلی پیدا شود. برای رسیدن به اهداف دو رویکرد وجود دارد. رویکرد اول در دستور کار قرار دادن کشاورزی مدرنیته است که ارزش افزوده بیشتری برای کشاورزان دارد و دیگری ایجاد توانایی در روستاهاست تا بتوانند شرایط ورود مسافران را ایجاد کنند و به اقتصاد استان کمک کنند.

حسینی خاطر نشان کرد: در سال ۹۸ سندی به عنوان سند مهارتی استان گیلان ذیل شورای مهارت به استاندار مصوب خواهد شد و همه دستگاه‌های مذکور سعی خواهند کرد که در زمینه آموزش همکاری کنند.

در صنایع دستی از هویت و کیفیت لازم برخوردار نیستیم

وی گفت: ما در این رویکرد ها نگاهمان را از موضوع محوری به مسئله محوری تغییر داده ایم. امروزه مسئله این است که روستاهای ما منبع درآمدی قوی ندارند و به همین دلیل به شهرهای مجاور مهاجرت میکنند. به همین دلیل شروع به شناسایی روستاهایی به عنوان روستاهای هدف کردیم تا بتوانیم جامعه محلی را آموزش دهیم و چندین منبع درآمدی جدید را در روستاها ترویج دهیم. متاسفانه در میان ترویج منابع روستایی و صنایع دستی از هویت و کیفیت لازم برخوردار نیستیم و باید تدابیری برای ارتقای کیفیت این صنایع دستی دیده شود.

شهرود امیرانتخابی مدیرکل سازمان میراث فرهنگی گیلان در ادامه جلسه بیان کرد: حرکت بزرگی در کشور آغاز شده است که باعث افزایش سقف نظام آموزش های مهارتی است زیرا نظام آموزشی در کشور دچار چالش جدی شده است.

وی افزود: مشکل اساسی نظام آموزشی ما این است که تمامی آموزش ها در دانشگاه ها تنها جزوه محور شده است وبه همین دلیل اکنون انبوهی از فارغ التحصیلان مدرک به دست غیرکارآمد داریم. البته مقصر اصلی ایجاد این شرایط کسانی هستند که چنین سیاست گذاری هایی را ایجاد کردند.

امیرانتخابی در ادامه خاطر نشان کرد که امروزه وضعیت بحرانی را میگذرانیم و با شرایط ایجاد شده برای وضعیت نفتی نمیتوانیم به روند سابق عمل کنیم و باید روستائیان را تجهیز کنیم تا بتوانند در فردای تحریم از شرایط و امکانات موجود نهایت استفاده را ببرند.

هرگز گردشگر داخلی نمیتواند پاسخ‌گوی انتطارات ما باشد

انتخابی در پاسخ به این سوال که چه تدبیری برای ترک نکردن روستاها و مهاجرت به شهرها دیده شده است، گفت: اساسا اینکه ما در روستاها دخالت مستقیم داشته باشیم پسندیده نیست. ما تنها میتوانیم شرایط ورود گردشگران به روستاها و استان را فراهم کنیم و در همین زمینه باید بداینم که هرگز گردشگر داخلی نمیتواند پاسخ‌گوی انتطارات ما باشد بلکه هدف ما باید ایجاد شرایط و امکانات برای آمدن گردشگران خارجی به این استان باشد.

ثبت ماسوله به عنوان شهر جهانی

وی گفت: مهم ترین کاری که میتوان برای ورود گردشگران خارجی انجام داد ثبت ماسوله به عنوان شهر جهانی است تا به این طریق بتوانیم شمار گردشگران را که امروزه ۲۰۰۰ نفر است به ۲ میلیون گردشگر ارتقا دهیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در رابطه با ثبت ماسوله گفت: دلیل تلاش ما برای ثبت ماسوله این است که گردشگران خارجی به نیت دیدن آثار و بناهای ثبت شده جهانی وارد کشور می‌شوند و با این ترفند ما میتوانیم گردشگران را به ماسوله بیاوریم که البته ثبت ماسوله به عنوان شهر جهانی پروسه ای است که ممکن است ۵ تا ۱۰ سال زمان ببرد چون باید اقداماتی انجام شود.

امیرانتخابی در پاسخ به مسئله عدم وجود تابلوها و تبلیغات کافی برای معرفی مناطق گردشگری در سطح شهرها اعلام کرد: متاسفانه ما هیچ برنامه ریزی برای گردشگر داخلی نداریم و تنها طبیعت و آب و هوای گیلان است که گردشگر را به سمت خودش میکشد.

وی در ادامه گفت: در استان گیلان ۱۸۰۰ اثر تاریخی به ثبت رسیده شده، همچون مقبره دکتر حشمت یا مدرسه فروغ وجود دارد اما هیچ گونه معرفی و تبلیغاتی از ورودی شهرها به سمت این آثار وجود ندارد.

استفاده درست از ثبت شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک

در انتها امیرانتخابی با بیان اینکه باید از ثبت شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک استفاده درست شود گفت: باید برای چنین موقعیتی رویدادهایی تعریف شود تا گردشگر خارجی وارد شوند و بدانیم تا زمانیکه فقط خودمان از این استان استفاده میکنیم به جایی نمیرسیم.

وی گفت: باید همگی شهروندان یاد بگیریم که گردشگر ولی نعمت ما است و متاسفانه ما زمانی به این باور خواهیم رسید و قدر گردشگر را خواهیم دانست که کارد به استخوان برسد. بنده یقین دارم اگر گیلان در هر کجای دیگری بود گلستان می‌شد، شاید اگر منابع نفتی ما قبل تر قطع میشد امروزه شرایط بهتری در زمینه گردشگری میداشتیم.

هرجا که دولت دخالت می‌کند کار را خراب می‌کند

در انتها امیرانتخابی گوشزد کرد که هرجا که دولت دخالت می‌کند کار را خراب می‌کند و مسائل فرهنگی هم چیزی نیستند که دولت توان دخالت در آنرا داشته باشد پس باید خودمان مسئولیت پذیر باشیم.

Share