اولین جلسه روسای قطب شمال کشور در اورژانس گیلان برگزار شد

اهمیت یک‌پارچه سازی سیستم تروما در کشور باتوجه به افزایش مهاجرت به گیلان

در این جلسه که راس ساعت ۹ صبح امروز در سالن مرکز فرماندهی عملیات بحران مرکز اورژانس گیلان با حضور ریاست اورژانس، معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، نماینده مرکز تحقیقات تروما،‌روسای قطب شمال کشور،‌ مسئولین واحد برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ۳۰ بهمن ماه ۹۷ اولین جلسه روسای فوریتهای پزشکی قطب شمال کشور با محوریت چگونگی مقابله با بحران برگزار شد.

در این جلسه که راس ساعت ۹ صبح امروز در سالن مرکز فرماندهی عملیات بحران مرکز اورژانس گیلان با حضور ریاست اورژانس، معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، نماینده مرکز تحقیقات تروما،‌روسای قطب شمال کشور،‌ مسئولین واحد l eoc برگزار شد.

در این جلسه دکتر داوودی معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به نمایندگی از ریاست دانشگاه علوم پزشکی ضمن خیر مقدم به مدعوین در خصوص هدف از تشکیل مرکز تحقیقات تروما و تشریح برنامه های در دست اجرای دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این حوزه پرداخت.

وی با عنوان کردن این نکته که دومین علت مرگ حوادث ترافیکی میباشد ادامه داد:تشکیل مرکز تحقیقات ترومای جاده ای در گیلان با محوریت ۶ موضوع گامی موثر در جهت برنامه ریزی صحیح در جهت پیشگیری و مواجهه صحیح با حوادث ترافیکی در گیلان است.

وی با اشاره به این نکته که بخش قابل توجهی از دریای خزر در استان گیلان قرار دارد گفت: در مبحث غرق شدگی ها در استان گیلان نیز مرکز تحقیقات تروما هدفمند عمل نموده و با مدیریتی واحد،‌ علاوه بر استقرار و پوشش اورژانس ۱۱۵ توسط دانشگاه علوم پزشکی که به میزان مطلوبی در سالهای جاری افزایش یافته است به افزایش فرهنگ مسافرین و گردشگرانی که گیلان را برای سفر خود انتخاب کرده اند پرداخته است.

دکتر علی داوودی در ادامه گفت: مهاجرت از استان های دیگر به علت آب و هوای مطلوب و افزایش زندگی در سواحل استان گیلان اهمیت یکپارچه سازی سیستم تروما در کشور را بیش از پیش مشخص میکند.

دکتر حمید حیدری نماینده مرکز تحقیقات ترومای جاده ای دانشگاه علوم پزشکی گیلان از راه اندازی کارگروه های تخصصی در مرکز تحقیقات از ابتدای تشکیل این واحد خبر داد و در ادامه آمارهایی در خصوص تحقیقات به عمل آمده و نتایج این تحقیقات گزارشی را ارائه کرد. وی این داده های آماری را منبع علمی و مهم جهت هدف گذاری دقیق در اجرای برنامه های دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ارائه خدمات مطلوب تر به مردم عزیز دانست.

دکتر پیمان اسدی مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی گیلان به ارائه گزارش عملکرد مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی گیلان در سال گذشته و ۱۰ ماهه امسال پرداخت.

این مقام مسئول به پیگیری های انجام یافته در خصوص تاسیس بیمارستان جنرال در استان گیلان اشاره کرد و افزود: هم اکنون توسط ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان این مهم در دست پیگیری است و گام های موثری نیز برداشته شده است. مطمئنا تحقق این مهم در بهبود میزان خدمت رسانی به بیماران و مصدومان استان بسیار تاثیر گذار است

وی با اشاره به مطلوب بودن فاصله پایگاه های جاده ای در استان گیلان در مقایسه با استاندارها گفت: علارغم این کاهش، وجود پراکندگی جمعیتی موجود دراستان گیلان امدادرسانی را در برخی از مناطق، خصوصا سخت و صعب العبور به شدت سخت میکند که این مرکز در جهت رفع این مشکل اقدامات مطلوبی تا کنون انجام داده است.

دکتر اسدی لزوم افزایش پایگاه های شهر رشت و چند شهرستان پر جمعیت را از اولویت های مرکز اورژانس گیلان دانست و گفت هم اکنون اورژانس گیلان مجهز به ۶۲ پایگاه شهری با تسریع در ساخت وسازها یازدهمین پایگاه کلانشهر رشت در مسکن مهر به زودی افتتاح میشود

دکتر اسدی در ادامه گفت: هم اکنون ۹ شهرستان به اتوماسیون عملیاتی مجهز بوده و تا پایان سال سایر شهرستان ها مجهز خواهند شد.

ساجد بخشی مسئول فنی عملیات مرکز اورژانس گیلان در پایان جلسه در خصوص مدیریت بحران گزارش خود را ارئه کرد. وی با اشاره به بارش برف سال گذشته که مورخ ۸ و ۹ بهمن ماه سال۹۶ بیشتر مناطق استان گیلان را سفیدپوش کرد به ارائه گزارش پرداخت و نحوه مدیریت در این بازه را توضیح داد.

مسئول فنی عملیات مرکز گفت: با توجه به این نکته که استان گیلان بحران های مرتبط با برف و سرما درسالیان اخیر را تجربه کرده است نحوه مدیریت این موضوع را شرح داد:

آماده باش کامل EOC و هماهنگی با بیمارستان ها جهت پذیرش بیماران و مصدومین ناشی از حوادث زمستانی و ترافیکی

شرکت در جلسه ستاد بحران استانداری و بررسی فصول مشترک همکاری فی مابین در خصوص ارایه بهتر خدمات به مردم در این زمان

تجهیز، تکمیل و بازبینی ناوگان اورژانس خصوصا مناطق صعب العبور در ارتفاعات به تجهیزات فنی زمستانی مورد نیاز در فصل سرد شامل: زنجیر چرخ، ضدیخ، وسایل گرمایشی

برنامه ریزی و اتخاذ تدابیر لازم جهت جلوگیری از یخ زدگی داروها و سرم های مصرفی موجود در آمبولانس ها و پایگاه های اورژانس جاده ای

ذخیره مناسب موارد مصرفی اعم از داروها و لوازم مورد نیاز در آمبولانس ها و پایگاه های اورژانس جاده ای، بازدید میدانی از پایگاه های اورژانس درگیردر برف از دیگر اقدامات این مرکز در بحران های گذشته بوده است.

لازم به ذکر است مدعوین نیز به ایراد سخنرانی پرداخته و راهکارهای قابل اجرا در مراکز خود را در جهت مقابله با بحران های احتمالی شرح دادند.

در انتها نیز توسط ایشان از واحد ارتباطات-MCMC-و واحد های اداری مرکز فویتهای پزشکی بازدید به عمل آمد.

Share