وقتی کل بنای اورژانس‌های بیمارستان‌های گیلان به جز بیمارستان ۱۷ شهریور کودکان، فرسوده هستند

مراجعه زیاد و خدمات نامناسب؛لزوم رسیدگی اورژانسی به اورژانس بیمارستان‌های گیلان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اورژانس بیمارستان‌ها یکی از اصلی‌ترین مکان‌هایی است که بیمار در مراجعه خود به بیمارستان با آن سروکار دارد؛ اورژانس گاهی به عنوان پیشانی بیمارستان‌ها معرفی می‌شود و بیمار انتظار دارد در مراجعه خود به آن با سریع‌ترین و در عین حال بهترین نوع سرویس روبه‌رو شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با وجود آنکه در چند ماه اخیر به دلیل اجرای طرح تحول نظام سلامت، تغییرات خوبی در بیمارستان ایجاد شده است، اما یکسری مشکلات همچنان پابرجاست. گاه تا چند روز بیمار در اورژانس معطل می‌شود  و پزشک متخصصی که نامش بر بالای سر بیمار نوشته می‌شود، هیچگاه بر بالینش حاضر نمی‌شود…

gt_vvxrhvsqsj0237 شمال ما نوشت: همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم، در بخش بهداشت و درمان تغییرات گسترده‌ای اعمال شده است. اجرای طرح تحول نظام سلامت، بیمه همگانی و بهبود بخشیدن به تجهیزات بیمارستان‌های دولتی از مهم‌ترین تدابیر دولت در این حوزه است. در حال حاضر تعداد بیمارستان‌های گیلان ۲۴ عدد است که تقریبا همه آنها عمر بسیار طولانی دارند. عمر طولانی، بیمارستان و تجهیزات آن را دچار فرسودگی کرده است و سرویس‌دهی به بیماران را دچار مشکل می‌کند. اورژانس بیمارستان‌ها یکی از اصلی‌ترین مکان‌هایی است که بیمار در مراجعه خود به بیمارستان با آن سروکار دارد؛ اورژانس گاهی به عنوان پیشانی بیمارستان‌ها معرفی می‌شود و بیمار انتظار دارد در مراجعه خود به آن با سریع‌ترین و در عین حال بهترین نوع سرویس روبه‌رو شود.
اما به نظر می‌رسد وضعیت اورژانس‌های بیمارستان‌های گیلان چندان مطلوب نباشد. این وضعیت در طول شب به نارضایتی بیشتری ختم می‌شود. بیمارستان‌هایی مانند رازی، الزهرا، پورسینا ، حشمت و شفا از اصلی‌ترین بیمارستان‌های دولتی هستند که نه تنها مردم رشت که کل مردم گیلان از خدمات آنها استفاده می‌کنند اما در این بین مشکلاتی نیز برای گیلانیان وجود دارد. بخشی از مشکلات ناشی از مشکلاتی مانند تعداد زیاد مراجعات و کافی نبودن تجهیزاتی مانند دستگاه سونوگرافی، آنژیوگرافی و نیروی انسانی است؛ البته اجرای طرح تحول نظام سلامت و کاهش هزینه‌های پرداخت بیمار از دلایلی است که مراجعات به بیمارستان‌های دولتی را افزایش داده است.
مردم چه می‌گویند؟
«سمیه ساعی‌زاده» یکی از شهروندان رشت است که در زمان بارداری خود به اورژانس بیمارستان الزهرا رشت مراجعه کرده اما با خدمات مناسبی روبه‌رو نشده است. وی می‌گوید که پزشک متخصص در ساعت ۹ شب در بیمارستان حضور نداشته است و وی بدون ویزیت پزشک متخصص از اورژانس مرخص شده است. «زهرا موسوی» نیز به دلیل درد مشکوک به سنگ کلیه به بیمارستان رازی مراجعه کرده است و می‌گوید: با وجود درد زیاد در ناحیه کلیه به من گفتند دستگاه سونوگرافی را در شب روشن نمی‌کنند. آزمایشی از من گرفتند که نتیجه آن را ۴ روز بعد آزمایشگاه به من تحویل داد. «هوشنگ قلی‌پور» یکی دیگر از شهروندان گیلان نیز که به دلیل ناراحتی در ناحیه شکم به بیمارستان رازی مراجعه کرده بود از طولانی بودن زمان انتظار گله‌مند است و می‌گوید: افرادی که با درد‌های اورژانسی به بیمارستان مراجعه می‌کنند انتظار عملکرد سریع‌تری از بیمارستان دارند. «کریم پوربخش» نیز که به دلیل بیماری قلبی مراجعات زیادی به بیمارستان حشمت دارد، می‌گوید: با وجود آنکه در چند ماه اخیر به دلیل اجرای طرح تحول نظام سلامت، تغییرات خوبی در بیمارستان ایجاد شده است، اما یکسری مشکلات همچنان پابرجاست. وی می‌گوید: ‌گاه تا چند روز بیمار در اورژانس معطل می‌شود  و پزشک متخصصی که نامش بربالای سر وی نوشته می‌شود، هیچگاه بر بالینش حاضر نمی‌شود.
بازسازی اورژانس‌ها؛ وعده علوم پزشکی
دکتر «محمدتقی آشوبی» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان می‌گوید: کل بنای اورژانس‌های بیمارستان‌های گیلان به جز بیمارستان تازه تاسیس ۱۷ شهریور کودکان، فرسوده هستند.آشوبی اما خبر از تحول در بخش اورژانس بیمارستان‌های گیلان می‌دهد و بیان می‌کند: در حال برنامه‌ریزی برای ارتقا وضعیت آنها هستیم و بخشی از آنها در سال ۹۴ بازسازی خواهد شد.وی با اشاره به دیدار وزیر بهداشت و درمان از بیمارستان رازی رشت می‌گوید: بعد از مشاهده وضعیت بیمارستان‌ها از سوی وزیر، تصمیم گرفته شده که اورژانس بیمارستان رازی در ۲‌هزار‌مترمربع ساخته شود. آشوبی درباره این بیمارستان توضیح می‌دهد: در حال حاضر درمانگاه رازی به طور موقت به کلینیکی در نزدیکی بیمارستان رازی منتقل شده است تا ساختمان آن به اورژانس فعلی ملحق شود. برای ساختمان اورژانس ۲ میلیارد تومان تسهیلات اختصاص پیدا خواهد کرد. اما دومین اورژانسی که مورد بازسازی قرار خواهد گرفت اورژانس بیمارستان پورسینا است. وی می‌گوید: برای بیمارستان پورسینا به ۳ میلیارد تومان تسهیلات نیاز داریم.معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین خبر از تشکیل کارگروهی برای بررسی وضعیت اورژانس دیگر بیمارستان‌های گیلان داد تا اقدامات لازم برای آنها انجام شود.
جذب نیروهای متخصص
اما اقدامات بعد از ساخت و نوسازی بیمارستان‌ها چه خواهد بود؟ آشوبی توضیح می‌دهد که بعد از ساخت ساختمان، مجوز لازم برای جذب نیرو فراهم خواهد بود. همچنین با بهبود سیستم‌ها در شکل نوبت‌دهی به بیمار نیز اصلاحاتی انجام می‌گیرد.  به گزارش شمال ما، وی با اشاره به معطلی بیماران به عنوان یکی از مشکلات فعلی بیمارستان‌ها بیان می‌کند: با سیستم‌های نوین حداکثر معطلی بیمار را به یک ربع کاهش خواهیم داد. اما یکی از نوید‌های طرح تحول نظام سلامت تغییر وضعیت بیمارستان در شیفت شب است؛ زیرا یکی از مشکلات بیماران عدم حضور پزشک متخصص در تمام ساعات شبانه‌روز در بیمارستان‌هاست.آشوبی در این باره می‌گوید: وضعیت حضور پزشکان بهتر شده اما هنوز از نظر ما مطلوب نیست. وی درباره چرایی این شرایط، به کافی نبودن تعداد پزشکان بیمارستان‌ها اشاره می‌کند.
وی در مورد به برخی مشکلات بیمارستان‌ها می‌گوید: در بیمارستان پورسینا فقط یک پزشک قلب و عروق و ۴ پزشک مغز و اعصاب وجود دارد؛ در بیمارستان آستارا نیز تنها یک ارتوپد حضور دارد؛ بنابراین امکان حضور تمام‌وقت برای آنها وجود ندارد. آشوبی با اشاره به حجم مراجعات مردم به اورژانس بیمارستان‌ها می‌گوید: با وجود تمام این مشکلات، در تعطیلات ۱۴۰ هزار مراجعه اورژانسی داشتیم و حتی در روزهای تعطیل عمل جراحی نیزدر بیمارستان‌های استان انجام گرفته است. حال به نظر می‌رسد نگاه جدی مسئولان علوم پزشکی گیلان به وضعیت اورژانس‌های گیلان، این نوید را به گیلانیان می‌دهد که بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت، گام بزرگی در بهبود وضعیت درمان استان برداشته شود.

منبع: همشهری؛ مریم صابری

Share