واکنش قاضی مهرانی به دخالت عضو شورای شهر رشت در اجرای حکم قضایی

گفتگو با یک قاضی که دختر جوان را بعد از کشف حجاب به جای زندان به کشیدن نقاشی محکوم کرد

امروز متأسفانه فضایی به وجود آمده است که برخی از جوانان نسبت به افراد مذهبی گارد دارند، این واقعیتی است که باید آن را بپذیریم و نباید منکر آن شویم. این موضوعات به جوانان ما القا شده و البته بیشترین آسیب نیز از جانب مقدس‌مآب‌هایی وارد می‌شود که آگاهی کاملی نسبت به دین ندارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، چندی پیش بود که خبری در خصوص رأی جالب قاضی مهرانی، قاضی شعبه ۱۰۵ کیفری ۲ رشت در رسانه‌ها منتشر شد. ماجرا از این قرار بود که یک بانوی جوان نقاش سال گذشته در چهارشنبه آخر سال اقدام به کشف حجاب کرده که پس از دستگیری به دادگاه فرستاده می‌شود.

در ادامه قاضی مهرانی در حکمی قابل‌توجه پس از برگزاری چندین جلسه مشاوره برای وی و خانواده‌اش، حکم جایگزین حبس برای وی در نظر گرفته و مقرر می‌کند علاوه بر خواندن یکی از کتب و ارائه کنفرانس جامع در خصوص محتوای کتاب، یک نقاشی دیواری با مضمون حجاب را ترسیم کند.

این بانوی جوان نیز با طی مراحل طراحی و اخذ مجوز از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، به سازمان سیما و منظر شهرداری رشت مراجعه می‌کند و با اخذ مجوز و جانمایی اثر طرح مورد نظر خود را پس از ۳ روز روی دیوار مجاور ساختمان اداری شورای شهر رشت پیاده می‌کند. در حین اجرای طرح اما یکی از اعضای شورای شهر رشت با دخالت بی‌جا در این موضوع دستور به پاک‌سازی شبانه نقاشی از روی دیوار می‌دهد! در همین راستا در گفتگویی با قاضی مهرانی پیرامون موضوع به گفتگو نشسته‌ایم.

– جناب قاضی ماجرای صدور احکام این‌چنین توسط شما چیست و آیا پیش‌ازاین نیز احکام دیگری بدین شکل صادر کرده‌اید؟!

در ابتدا می‌بایست بابت توجه به موضوعات فرهنگی در سیستم قضایی تشکر کنم و تأکید داشته باشم که برای ما مهم‌ترین موضوع اثربخش بودن حکم قضایی است. شاید محکومیت جرائم نقدی یا شلاق و حبس آن‌قدر که خواندن یک کتاب مؤثر باشد، اثرگذار نیست.

در خصوص سابقه احکام این‌چنینی باید بگویم که تصمیم مراجع قضایی برای جایگزینی حبس، اصلاح رفتار است. درواقع متهم می‌بایست یکی از شرایط حکم جایگزین حبس را داشته باشد. اگر یک جوانی اشتباهی می‌کند که از قبل توسط بیگانگان زمینه‌سازی شده است ما نباید به‌گونه‌ای عمل کنیم که آن جوان در آینده با مشکلات بیشتری روبرو شده و به‌صورت کامل از نظام جدا شود. دشمنان نظام برای این موضوعات برنامه‌ریزی کرده‌اند و ما تنها با کار فرهنگی می‌توانیم مقابل آن‌ها بایستیم اما باید تأکید کنم که در این موضوع واقعاً دست تنها هستیم و باید تمامی مسئولین حوزه‌های فرهنگی به ما کمک کنند.

برنامه دشمن بر این است که جامعه ما را عوض کند، برنامه آن‌ها روی جوانان ۲۰ تا ۲۳ سال است. این جوانان و بخصوص دختران ما اهداف اصلی آنان هستند تا مادرانی به جامعه تحویل داده شود که دشمنان بتوانند روی آن‌ها نفوذ کامل داشته باشند.

این احکام توسط بنده چند بار دیگر اجرایی شده است که واکنش‌های مختلفی را در پی داشت. اما به‌هرحال تلاش بنده و همکارانم در سیستم قضایی استان کمک به جامعه برای نجات از فتنه دشمن است.

– دستگاه قضایی با علم به تحت تأثیر قرار گرفتن جوانان از تبلیغات دشمنان نظام، چه برنامه‌ای برای از بین نرفتن آینده آنان دارد؟

هدف دشمنان نظام بر این است که جوانان را فریب بدهد و دستگاه قضایی را با آنان درگیر کند. آیا بنده به‌عنوان یک قاضی وقتی می‌دانم که یک جوان فریب‌خورده است، باید آینده او را خراب کنم؟! نه‌تنها این خانم که موضوعش رسانه‌ای شد، بلکه موارد دیگری نیز برای بنده پیش آمد که به این افراد کمک کردیم. حکم دادن آسان است. شما در یک جلسه حکم را صادر می‌کنید و تمام می‌شود. اما چنین احکامی نیاز به چندین جلسه مشاوره و پیگیری دارد.

دشمنان نظام می‌خواهد آینده جوانان ما را با جزوه، کتاب و تبلیغات در فضای مجازی خراب کند. صداوسیما می‌بایست در چنین مسائلی به جامعه و سیستم قضایی کمک کند. ما در این زمینه از جمعی از فعالان اجتماعی کمک خواسته‌ایم تا به ما بپیوندند و در نهایت به پیشرفت اجتماعی برسیم.

در جلسه نخست همین بانوی هنرمند که اکنون ماجرای آن رسانه‌ای نیز شده است، این جوان چشم به زمین دوخته بود و فقط گریه می‌کرد. اما پس از دو سه جلسه ماجرا عوض شد. دید او به‌صورت کامل به ماجرا تغییر کرده بود. جوانان ما در چنین فضایی هستند که به‌راحتی می‌توان راه درست را به آن‌ها نشان داد اما کوتاهی از خود ماست.

امروز متأسفانه فضایی به وجود آمده است که برخی از جوانان نسبت به افراد مذهبی گارد دارند، این واقعیتی است که باید آن را بپذیریم و نباید منکر آن شویم. این موضوعات به جوانان ما القا شده و البته بیشترین آسیب نیز از جانب مقدس‌مآب‌هایی وارد می‌شود که آگاهی کاملی نسبت به دین ندارند. این افراد از صدر اسلام تاکنون عامل ایجاد نفاق بوده‌اند.

– پس‌ازاین حکم تغییرات در رفتار فردی که محکوم‌شده بود چگونه بود؟

اصلاح رفتار در مورد این خانم که پیرامون ماجرای آن صحبت می‌کنیم به‌صورت واضح رخ داد. در ابتدا پس از جلب اعتماد وی شاهد استقبال او از فرایند اجرای حکم بودیم و حتی وی در یکی از جلسات گفت که فضای مجازی را ترک کرده است. بنده معتقدم فضای مجازی خوب است و می‌توان از آن استفاده مفید کرد اما این دختر نقاش ما معتقد بود که برای فاصله گرفتن از بمباران تبلیغاتی دشمنان بهتر است کمی فاصله خود را حفظ کند تا از این فضا خارج شود.

اما پس‌ازاین‌ها یک فرد با رفتار نامطلوب خود باعث شد تمام زحمات‌مان به باد برود. تمام جلب اعتمادی که صورت گرفته بود با رفتار این فرد که جایگاه سیاسی در شهر دارد از بین رفت. همان دختری که مدت‌ها بر روی او کارکردیم، به من می‌گوید “دیدید گفتم مذهبیون نسبت به ما جوانان گارد دارند؟!” این رفتارها باعث زده شدن جوانان از دین می‌شود. آیا فکر می‌کنیم با برخوردهای سلبی خود باعث کمک به جامعه می‌شویم؟! متأسفانه این موارد چنان ضربات جبران‌ناپذیری می‌زند که غیرقابل‌باور بوده و قابل‌ترمیم نیز نیست.

– از در اختیار گذاشتن کتاب و جزوه گفتید، آیا این اتفاقات از سوی یک تشکیلات منظم در حال برنامه‌ریزی است؟

در استان گیلان مستندات کاملی داریم که به دنبال فریب جوانان هستند. در رودسر برای آقایان برنامه‌ای چیده شده بود که با تحریف واقعه عاشورا چنین تفکری را در یک جوان ایجاد کردند که اسلام و تشیع و امام حسین راه آزادگی و نبرد را به ما نشان می‌دهد و حال باید تو در مقابل فساد قیام کنی. همین فرد از بدنه سطح پایین جامعه نیز بود با فریب خوردن توسط این گروهک‌ها اقدام به ایجاد حریق در یک مسجد کرد.

برای جوانان ما به‌صورت کاملاً منظم برنامه‌ریزی‌شده است و ما عملاً هیچ کاری انجام نمی‌دهیم. بخش فرهنگی کشور ما بسیار ضعیف عمل می‌کند و ما هیچ برنامه درستی برای آن نداریم. در مقابل یک فرد سیاسی بدون داشتن هیچ سمت یا تخصصی در سیستم قضایی به فرآیند قضایی توهین می‌کند و به تخریب دست می‌زند.

این فرد که خود را فردی مذهبی نیز می‌داند، مدعی شده که این چه نقاشی‌ای است و به آن بانوی هنرمند فشار وارد می‌کند؛ آن‌هم در شرایطی که این نقاشی مجوزهای لازم را داشته و مورد تائید کارشناسان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بوده است.

در این کتب و جزوات گفته می‌شود که ما اسلام را قبول داریم اما مفسدین امروز در رأس امور هستند و می‌بایست آن‌ها را از بین برد. همچنین برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای دختران ۲۰ الی ۲۳ ساله با کتابی به نام ۲۳ ساله‌ها صورت گرفته و هدف آنان مادران آینده است تا جامعه فردا را از همین امروز در اختیار بگیرند.

– در خصوص اقدام خودسرانه یکی از اعضای شورای شهر رشت و آسیبی که به کار فرهنگی صورت گرفته واردشده است نیز توضیح دهید.

این موضوع قابل‌پذیرش نیست که یک فرد به‌صورت خودسرانه در موضوعات دخالت کند. باید در مقابل چنین دخالت‌های بی‌جایی ایستادگی کرد تا بتوان مجازات‌های جایگزین فرهنگی را در جامعه بنیان‌گذاری کرد. اگر امروز با فرد مداخله‌گر برخورد جدی صورت نگیرد فردا یک نفر دیگر مقابل اجرای حکم قضایی ایستادگی می‌کند و این فاجعه‌ای بزرگ را رقم خواهد زد.

بنده از امام‌جمعه محترم و نماینده ولی‌فقیه در استان و همچنین مسئولین استان گیلان درخواست کمک دارم تا به جوانان این شهر و استان کمک کنند. عده‌ای امروز بجای اینکه به جوانان این شهر کمک کنند و دست آن‌ها را بگیرند، پای این جوانان را می‌گیرند!

در بعد فرهنگی و اجتماعی مردم رشت و گیلان امتحان خود را پس داده‌اند.مردم رشت خود را رهروی میرزا کوچک می‌دانند اما ما به این مردم اعتماد نداریم و به آن‌ها کمک نمی‌کنیم. همان میرزا اگر داخلی‌ها را با خود همراه می‌دید نهضتش شکست نمی‌خورد. دقیقاً همانند این افرادی که خود را همراه با نظام می‌دانند اما از روی نادانی به‌نظام آسیب وارد می‌کنند. برای همین دختر جوان ساعت‌ها وقت گذاشته شد اما به‌یک‌باره با یک دخالت بی‌جا، تمام زحمات ما به بادرفت.

امروز مجازات پاسخگو نیست و باید به جوانان کمک کنیم و بهترین تصمیم را برای آن‌ها بگیریم. اما باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که رفتار خودسرانه یک فرد مدعی مذهبی بودن سبب کمک به دشمن می‌شود. این موضوع نباید برداشت شود که به خاطر داشتن جایگاه سیاسی با فردی که باعث اخلال در انجام دستور قضایی شده است برخوردی صورت نمی‌گیرد.

این موضوع یک بحث شخصی نیست و جوانان ما نباید سرخورده شوند. این خواسته‌ی دشمن است که جوان با هر قدمی که برمی‌دارد به یک سد برخورد کند. چنین فضایی نباید در جامعه وجود داشته باشد. ما برای ایجاد شخصیت مستقل برای این دست جوانان زحمت بسیاری می‌کشیم و جلسات فراوانی را برگزار می‌کنیم تا خروجی آن در جامعه پدیدار شود. اما یک نفر زحمات چندین ماهه را در یک ساعت با خودسری از بین می‌برد. شما مگر چه جایگاهی دارید که در کار قانون دخالت می‌کنید؟! شما چه جایگاهی دارید که در نقاشی مورد تائید کارشناسان ارشاد دخل و تصرف می‌کنید؟! این رفتارهای شما همان هدف و خواسته‌ی دشمنان نظام و انقلاب است.

سیستم قضایی می‌آید و بین جوانان و دشمنان سدی ایجاد می‌کند اما افرادی ناآگاه کارهایی انجام می‌دهند که دشمن خواستار آن است. فرمایش امام (ره) این است ه ببینیم آیا دشمن از کار ما ناراحت است یا خرسند. اگر خرسند بود یعنی مسیر را اشتباه رفته‌ایم.

– و اما صحبت پایانی

ما امروز به کمک مسئولین استان نیازمندیم. در برخی از موارد کاملاً تنها هستیم و نیاز به حمایت مسئولین استان و شهر رشت داریم. اهمیت این موضوع بسیار بالاست، مسئولین و متولیان شهر این مباحث را می‌دانند، اما به دلیل پراکندگی موضوعات کمی سخت است ولی باید بدانیم که دشمن همه‌جانبه در تلاش است که به جوانان ما آسیب برسانند.

در خصوص آن نقاشی نیز باید تأکید کنم که وقتی آن بال‌ها در نقاشی آورده شده یعنی رسیدن به کمال. آن اثر هنری زاییده ذهن خلاق آن دختر جوان و هنرمند شهرمان بوده است. پس حالا که راه و مسیر او تغییر کرده همه باید به او و افرادی شبیه به او کمک کنیم. نه اینکه سد راهش باشیم.

در پایان باید نکته را در خصوص رهبر معظم انقلاب یادآور شوم که ایشان در به دختری بی‌حجاب برای اصلاح رفتار هدیه می‌دهند اما از سوی این فرد چنین رفتاری صورت می‌گیرد.

Share