عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس:

طبق بودجه سال ۹۸ یارانه دهک‌های پایین افزایش می‌یابد

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وابستگی بودجه به نفت در لایحه پیشنهادی به‌صورت قابل‌توجه کاهش یافته گفت: وابستگی بودجه سال ۹۸ از ۴۴ درصد در سال گذشته به ۲۷ درصد رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، مهرداد بائوج لاهوتی در خصوص ابعاد لایحه بودجه پیشنهادی سال آینده دولت به مجلس شورای اسلامی با اشاره به تخصیص بودجه عمومی کشور در لایحه بودجه سال گذشته اظهار کرد: دولت سال گذشته حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان را در لایحه بودجه خود گنجانده بود که مجلس به‌عنوان بودجه عمومی ۳۸۶ هزار میلیارد تومان آن را تصویب کرد.

تخصیص بیش از دو برابری بودجه عمرانی نسبت به جاری در سال ۹۷

وی با بیان اینکه بیش از ۲۷۰ هزار میلیارد تومان از بودجه دیده شده دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ جاری بوده افزود: مابقی بودجه دیده شده دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ با کسر بودجه عمومی، بودجه‌های عمرانی و سایر هزینه‌ها بوده است.

جبران کمبود منابع حاصل از کاهش فروش نفت کشور با افزایش جهانی قیمت نفت در امسال

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش میزان فروش نفت در امسال گفت: طی ۵ ماه ابتدای امسال پیش‌بینی فروش نفت دو میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه با عدد ۵۵ دلاری بود که علاوه برافزایش قیمت طی این فواصل در تعداد بشکه‌ها نیز کاهش فروش وجود نداشته است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فروش نفت طی پنج‌ماهه ابتدای امسال نه‌تنها کاهش نداشته بلکه تا مرز دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نیز فروش رفته تصریح کرد: گرچه فروش نفت مقداری کاهش یافته اما افزایش فروش نفت در ماه‌های نخست امسال مابه‌التفاوت فعلی را پوشش می‌دهد.

لاهوتی با بیان اینکه کشور در سال ۹۷ در منابع کمبودی نداشته افزود: نوسانات فروش نفت در بازار و صادرات آن در پنج‌ماهه نخست سال و کاهش حداقلی فروش طی ماه‌های بعد توانست منابع کشور را پایدار نگه دارد.

کاهش ۱۷ پله‌ای وابستگی در لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده به نفت

وی با اشاره به لایحه بودجه سال ۹۸ و تأکید بر اینکه وابستگی بودجه به نفت به‌صورت قابل‌توجه کاهش یافته تصریح کرد: وابستگی بودجه سال ۹۸ از ۴۴ درصد در سال گذشته به ۲۷ درصد رسیده است.

پیش‌بینی فروش ۱.۵ میلیون بشکه نفت در روز در لایحه بودجه پیشنهادی دولت به مجلس

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت در لایحه بودجه سال ۹۸ فروش یک و نیم میلیون بشکه نفت را به‌صورت روزانه پیش‌بینی کرده بیان کرد: دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ به آمریکایی‌ها اثبات کرده که اگر فروش نفت آن‌ها کاهش پیدا کند تأثیری در منابع کشور نخواهد داشت چون وابستگی کشور به منابع درآمدی غیرنفتی متمرکز شده است.

تأکید بر ظرافت بودجه‌ریزی کشور و کوچک کردن سه درصد در سال دولت طبق برنامه

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت علیرغم کاهش فروش تعداد بشکه نفت منابع بودجه عمومی را نیز افزایش داده گفت: مجلس و دولت در تلاش‌اند تا بودجه سال ۹۸ را با ظرافت و دقت بیشتری ببندند و هزینه‌های جاری را بر اساس قانون برنامه دولت ۱۵ درصد سالانه که حدود ۳ درصد در سال است را کاهش دهند چون کوچک بودن دولت چابکی آن افزایش و هزینه‌های آن را نیز کاهش می‌دهد.

واگذاری پروژه‌های عمرانی به بخش خصوصی

عضو مجمع نمایندگان گیلان در خانه ملت با اشاره به افزایش واگذاری پروژه‌های عمرانی در لایحه بودجه سال ۹۸ به بخش خصوصی افزود: مجلس در تلاش است تا با توجه به لایحه بودجه سال ۹۸ پروژه‌های عمرانی کشور را که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی دارند را واگذار کند.

واگذاری ساماندهی یارانه‌ها به استان‌ها از ابعاد برجسته بودجه پیشنهادی دولت به مجلس

لاهوتی ساماندهی یارانه‌های نقدی و واگذاری آن‌ها به استان‌ها را از دیگر ابعاد لایحه بودجه سال ۹۸ کشور برشمرد و گفت: دولت در ابتکاری قابل‌تحسین سهم هر استان از یارانه نقدی را در اختیار خود استان قرار داده تا تلاش کنند یارانه هر دهک و گروهی را متناسب با نیازهای آن‌ها بپردازند.

وی با اینکه معیار دولت در لایحه بودجه سال ۹۸ در ساماندهی یارانه‌های نقدی بر حذف متقاضیان نیست تصریح کرد: دولت تنها اختیار ساماندهی یارانه‌های نقدی را به استان‌ها واگذار کرده تا هرچقدر می‌توانند شناسایی دهک‌های پردرآمد را انجام دهند تا منابع آزادشده برای بخش‌های عمرانی استان تخصیص پیدا کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق بودجه سال ۹۸ یارانه دهک‌های پایین درصدی افزایش نیز یافته گفت: طبق مصوبه سال گذشته مجلس شورای اسلامی افراد کم‌درآمد کشور نباید از یک‌سوم حقوق قانون کار کمتر بگیرند و خودبه‌خود در لایحه بودجه امسال درصدی از یارانه افراد کم‌درآمد جامعه افزایش پیدا می‌کند.

ضرورت تلاش مضاعف مدیران استانی برای جذب بودجه‌های پنهان و متمرکز در وزارتخانه‌ها

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دو بعد بودجه آشکار و پنهان در کشور گفت: یک بخش از بودجه به‌صورت آشکار سالانه به استان‌ها و ردیف‌های مشخص اختصاص پیدا می‌کند اما مسئولان استانی و نمایندگان باید تلاش کنند تا از بودجه‌های پنهان و متمرکز برای افزایش خدمات به مردم به کار بگیرند.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از ردیف‌های بودجه به‌صورت متمرکز در سطح وزارتخانه و سازمان‌ها دیده شده و سهم هر استانی در آن مشخص نیست تصریح کرد: مجلس در لایحه بودجه سال ۹۷ مثلاً در بخش آب‌رسانی روستای ۳۰۰ هزار میلیارد تومان و همچنین در بخش آبخیزداری ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اختصاص داده که این منابع متمرکز هستند و جذب آن‌ها نیازمند تلاش مضاعف مدیران استانی است.

Share