شرکت ساخت زیربناهای حمل و نقل اعلام کرد:

اعتبار تکمیل آزادراه قزوین – رشت ابلاغ شد

شرکت ساخت زیربناهای حمل و نقل اعلام کرد: اعتبار لازم برای تکمیل آزادراه قزوین-رشت ابلاغ شده است و پس از انجام تشریفات قانونی انتخاب پیمانکار، عملیات اجرایی اتمام فاز نهایی آن آغاز خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در پی انتشار گزارشی در خبرگزاری مهر در خصوص لزوم تکمیل ۸.۵ کیلومتر باقی مانده از آزادراه قزوین ـ رشت محدوده منجیل ـ رودبار با هدف جلوگیری از اتلاف هزینه ها و اوقات مردم و مسافران تأکید شده بود که در این خصوص شرکت ساخت توضیحی به این خبرگزاری ارسال کرده که به شرح زیر است:

احتراماً پیرو درج خبر با تیتر «اتلاف منابع ملی در آزادراه ناتمام قزوین- رشت/ متولی: بودجه نداریم» در سرویس اقتصادی مورخ ۹۷/۶/۶ با کد ۴۳۸۷۰۳۳ جوابیه زیر تقدیم حضور می شود. مقتضی است این جوابیه برابر قانون مطبوعات در اسرع وقت در همان جایگاه و همان رده خبری درج شود. پیشاپیش از بذل توجه جنابعالی سپاسگزاریم.

اعتبار تکمیل آزادراه قزوین – رشت ابلاغ شد

۱- عملیات اجرایی آزادراه قزوین- رشت به طول ۱۳۸ کیلومتر از سال ۱۳۸۳ و نه سال ۱۳۸۰ که در گزارش ذکر شده، آغاز و تا سال ۱۳۸۸ قسمت عمده آن به طول ۱۲۷ کیلومتر حدفاصل آزادراه قزوین- زنجان تا امامزاده هاشم به بهره برداری رسید.

۲- برخلاف آنچه در گزارش مورد نظر ادعا شده در هنگام ساخت این آزادراه غفلتی درباره تکمیل قطعه رودبار و منجیل صورت نگرفته بلکه با توجه به صعب العبور بودن این بخش و نیاز به احداث تونل ها و پل های بسیار و بالتبع هزینه فراوان، چنانچه عملیات اجرایی و بهره برداری از ۱۲۷ کیلومتر منوط به تکمیل این ۱۱.۳ کیلومتر می شد، زمان بهره برداری از پروژه و بهره مندی مردم از سرمایه گذاری صورت گرفته به تعویق می افتاد. بنابراین همانند سایر پروژه های عمرانی به صورت فاز بندی اجرا و به بهره برداری رسید که در فاز اول ۱۲۷ کیلومتر و در فاز دوم ۳.۲ کیلومتر به عنوان کنار گذر شهر منجیل به منظور رفع مشکل گلوگاهی تونل های قدیم منجیل با چهارخطه شدن محور موجود منجیل – رودبار زیر عبور رفت.

۳- در فاز سوم ساخت و بهره برداری از ۸.۱ کیلومتر باقیمانده این پروژه در دستور کار قرار گرفت. ایجاد فرصت کسب و کار برای مراکز فروش زیتون نیز با احداث مرحله به مرحله این پروژه و در ۸.۱ کیلومتر نیز به صورت احداث یک باند رفت از قزوین به رشت و عبور از شهر رودبار از سمت رشت به قزوین مدنظر واقع شد.

۴- با توجه به تخصیص اعتبارات به صورت سالیانه، فاز بندی پروژه امکان بهره مندی مردم از محدوده های تکمیل شده در کوتاه ترین زمان ممکن را میسر ساخته و اتلاف منابعی براساس آنچه در گزارش مذکور آمده رخ نداده است.

۵- می بایست این نکته را نیز در نظر داشت که استان گیلان به عنوان یک استان گردشگری در کشور شناخته شده و سالانه پذیرای سیل عظیم مسافران از شهرهای مختلف است و همین امر سبب شده تا همواره در ایام تعطیل شاهد ترافیک در تمامی محورهای مواصلاتی به این استان هستیم. به همین دلیل جهت رفع گره های ترافیکی منتهی به این استان پس از آزادراه قزوین – امامزاده هاشم، مطالعات آزادراه امام زاده هاشم- انزلی و امام زاده هاشم- چابکسر نیز تکمیل شده و از سوی وزارت راه و شهرسازی در حال جذب سرمایه گذار است.

۶- لازم به توضیح است که پس از جلسات و پیگیری های متعدد انجام شده با توجه به داشتن توجیه اقتصادی سرمایه گذاری مستقیم دولت و هزینه نمودن درآمدهای حاصله برای تکمیل این آزادراه، اعتبار لازم برای این امر ابلاغ شده که پس از انجام تشریفات قانونی انتخاب پیمانکار، عملیات اجرایی اتمام فاز نهایی آزادراه قزوین- رشت آغاز خواهد شد.

Share