پس از گذشت دو سال

پیشرفت ۷ درصدی کمربندی رشت/کمبود اعتبار مهمترین دلیل کندی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیر ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی گیلان گفت: پیشرفت فیزیکی طرح کمربندی رشت ۷ درصد و پیشرفت ریالی این پروژه ۳۰ درصد است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیر ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی گیلان گفت: پیشرفت فیزیکی طرح کمربندی رشت ۷ درصد و پیشرفت ریالی این پروژه ۳۰ درصد است.

polic-r-trafic-03 راهها یکی از مهم ترین زیرساخت های توسعه به شمار می رود که بهبود، توسعه و ارتقای ایمنی آن، باید در اولویت کار مدیران راه و شهرسازی قرار گیرد.

بی شک اجرای طرح بزرگ کمربندی رشت هم که یکی از بزرگ ترین طرحهای ملی وزارت راه و شهرسازی است علاوه بر افزایش ایمنی و کاهش تصادفات درون و برون شهری پرجمعیت ترین شهر شمال کشور، به عنوان گذرگاهی جدید، صرفه جویی در وقت و هزینه تردد مسافران شهرها و استانهای همجوار را درپی خواهد داشت.

شهر رشت پرجمعیت ترین شهر شمال کشور است. افزایش جمعیت و گسترش نواحی شهر باران در چند سال گذشته، سبب کندی تردد در معابر و ایجاد راه بندان ‌های طولانی در آن شده است. از طرفی کمربندی این شهر هم که زمانی راه تردد برون شهری را از خیابانهای مرکزی جدا می‌کرد، درحال حاضر به صورت معابر درون شهری درآمده است.

مسیری که حتی گاهی پرترافیک تر از خیابان های اصلی و مرکز رشت بوده و در بسیاری مواقع بویژه تعطیلات این ترافیک را به مسیرهای ورودی و خروجی این شهر نیز می کشاند.

معضلی که مسئولان استان را از چند سال پیش، به فکر ساخت کمربندی جدید برای این کلانشهر انداخت، تا علاوه بر کاهش بار ترافیکی و تصادفات درون شهری و مبادی ورودی رشت، مسافت مسافرانی هم که باید از این شهر عبور کنند، کوتاه تر شود.

مهندس نازک کار مدیر ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی گیلان در گفتگو با خبرنگار ایسنا گفت: اجرای طرح کمربندی رشت بصورت مرحله ای و در قالب ۵ قطعه از سال ۹۰ آغاز شده است و تاکنون ۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اضافه کرد: پیشرفت ریالی این پروژه ۳۰ درصد است و در حال حاضر اداره کل راه و شهرسازی گیلان ۴.۵ میلیارد تومان به پیمانکار این پروژه بدهکار است.

وی گفت: خودروهایی که قصد عزیمت به شرق استان را دارند در حال حاضر از ابتدا از سراوان به سنگر و سپس به کوچصفهان و در نهایت به بزرگراه می رسند اما با احداث این کمربندی ۵۰۰ متر بعد از عوارضی امامزاده هاشم خودروها به سمت شرق استان هدایت خواهند شد که علاوه بر ارتقای ایمنی، مسیر بطور میانگین ۴۵ دقیقه کوتاه تر می شود.

مهندس نازک کار ادامه داد: بهره برداری این کمربندی ۶ خطه به طول ۹۷ کیلومتر، کاهش ترافیک و مصرف سوخت خواهد شد.

محمدرضا نازک کار پرترافیک بودن محور رشت به شرق گیلان را مهم ترین اولویت ساخت قطعه اول حد فاصل امامزاده هاشم تا سد سنگر اعلام کرد.

وی کمبود اعتبار را هم مهم ترین دلیل کندی روند ساخت کمربندی رشت عنوان کرد و گفت: امسال هزینه ساخت و آزاد سازی زمینهای مسیر قطعه اول این کمربند ۵میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان اعلام شده است که تا کنون که تاکنون فقط ۹۱۴میلیون تومان آن تخصیص یافته است..

مدیرساخت وتوسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی گیلان افزود:تاکنون توانستیم ۵ کیلومتر از زمینهای ۱۹ کیلومتر قطعه اول کمربندی رشت را آزد سازی و خاکبرداری کرده و کانالهایی برای هدایت آبهای کشاورزی دراین محدوده احداث کنیم./ایسنا

Share