شهردار ماسوله در گفتگو با دیارمیرزا مطرح کرد

آئینی به بلندای تاریخ کهن ماسوله | برگزاری مراسم علم بندان در غروب روز ششم محرم

آقاجانی، رسم آیینی علم‌بندان ماسوله را مانند خود این شهر کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر عنوان کرد و افزود: در ماسوله مراسم آئینی علم بندان در غروب روز ششم محرم برگزار می‌شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حسن آقاجانی شهردار ماسوله در گفتگو با دیارمیرزا با اشاره به نزدیکی ایام محرم و برگزاری مراسم سنتی علم بندان در شهرک تاریخی ماسوله گفت: ماسوله شهری تاریخی است که بافت آن باید حفظ شود.

وی افزود: اگرچه با توجه به حجم زیاد مسافران خطر ریزش سقف منازل یک تهدید جدی برای بقا و دوام این میراث کهن محسوب می شود اما خطری سلامت عزاداران و بافت شهر را تهدید نمی‌کند.

شهردار ماسوله با بیان اینکه در ایام محرم در تمامی نقاط کشور مراسم ویژه ای برگزار می‌شود، یادآور شد: در ماسوله نیز مراسم آئینی علم بندان در غروب روز ششم محرم به عنوان میراثی که از سال های گذشته به یادگار گذاشته شده، بسیار باشکوه برگزار می‎شود و هر ساله پذیرای مهمانان زیادی نیز هستیم.

آقاجانی، رسم آیینی علم‌بندان ماسوله را مانند خود این شهر کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر عنوان کرد و افزود: به خاطر شکل معماری و طبقاتی بودن بام‌های خانه‌ها، تاریخ و سابقه این مراسم مانند خود شهرک تاریخی ماسوله در دل تاریخ چندین هزار ساله ایران جای دارد.

شهردار ماسوله خاطرنشان کرد: جمعیتی که در ششم محرم وارد این شهر می‌شود بیش از هر روز دیگری است و به سبب ویژه بودن این مراسم در آن روز تمامی اهالی ماسوله هر جای دنیا که باشند، سعی می‌کنند خود را به مراسم برسانند.

آقاجانی با اشاره به بافت سنتی ماسوله تصریح کرد: برای برگزاری هر چه باشکوه تر این مراسم و جلوگیری از اتفاقات احتمالی جلسه ای را با مسئولان مربوطه خواهیم داشت.

وی با تاکید بر لزوم ساماندهی خودروها برای کنترل ترافیک و هدایت عزاداران خواستار همکاری میهمانان با نیروی انتظامی و پارکبان‌ها شد و افزود: امیدوارم با ارائه خدمات بهتر به عزاداران و مسافران امکانات لازم برای برگزاری این مراسم به وجود آید.

شهردار ماسوله با اشاره به اینکه هر ساله عکاسان و خبرنگاران زیادی برای پوشش خبری این رویداد مذهی حضور می‌یابند، اظهار کرد: برای قدردانی از زحمات هنرمندان فراخوان جشنواره عکس منتشر و ضمن نمایش آثار برگزیده از منتخبان نیز تجلیل خواهد شد.

Share