با حضور جمعی از فعالان محیط زیست؛

نشست «عصری با قصه های تالاب» در انزلی برگزار شد+ گزارش تصویری

نشست «عصری با قصه های تالاب» به همت انجمن هزار و یک شب و موسسه موج شکن و همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره ی حفاظت محیط زیست بندر انزلی برگزار شد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست «عصری با قصه های تالاب» به همت انجمن هزار و یک شب و موسسه موج شکن و همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره ی حفاظت محیط زیست بندر انزلی برگزار شد.

در این نشست ابتدا اعضای انجمن داستان هزار و یک شب به داستان خوانی درباره تالاب انزلی پرداختند و در ادامه احسان هادی پور رئیس اداره محیط زیست بندر انزلی با ارائه  پاورپوینتی مشکلات و معضلات تالاب انزلی را بیان کرد.

وی با اشاره به نقش تالاب ها در ایجاد امنیت، افزایش توریست، ایجاد ارزش های فرهنگی، ذخیره ی آب، کنترل آلودگی و افزایش اشتغال اظهار نمود: تالاب ها نقش ارزشمندی در طبیعت دارند از جمله تغذیه آب های زیر زمینی، بدین صورت که بارش ها وارد تالاب شده و در آنجا ذخیره می شوند و از طریق سفره های زیر زمینی مورد استفاده جوامع انسانی قرار می گیرند.

رئیس اداره محیط زیست بندر انزلی افزود: اگر تالاب ها از بین روند حتی در صورت داشتن بارندگی، دسترسی به آب را از دست می دهیم.

هادی پور با اشاره به نقش سیلگیر بودن تالاب ها گفت: تالاب انزلی نمونه بارزی از این تالاب ها می باشد که ۱۱ رودخانه وارد تالاب می شوند و تالاب انزلی به عنوان یک سیلگیر بزرگ، جوامع انسانی را حفظ می کند.

وی با اشاره به نقش تالاب ها به عنوان کنترل کننده ی رسوبات و سموم اظهار نمود: تالاب ها از مهمترین منابع تنوع زیستی در جهان هستند و انسان ها به خاطر تنوع زیستی زنده هستند و هرچقدر تنوع زیستی بیشتر باشد انسان ها سلامتی بیشتری دارند.

هادی پور افزود: کشوری مانند مالدیو ۸۱ درصد از اشتغال ملی، ۶۲ درصد از ارز آوری، ۹۸ درصد از صادرات و ۸۹ درصد از تولید ناخالص ملی خود را از طریق تالاب تامین می کند.

رئیس اداره ی محیط زیست انزلی با ذکر این نکته که یکی از مهمترین کارکرد های تالاب به عنوان چاهک کربن است گفت: تالاب ها کربن را از فضا می گیرند و باعث تعادل اقلیم می شوند و از گرمایش جهانی جلوگیری می کنند.

وی با اشاره به اینکه در کشور ۲۴ و در استان گیلان سه تالاب بین المللی داریم گفت: تالاب انزلی، امیر کلایه لاهیجان و پارک ملی بوجاق در کیاشهر جز این تالاب ها در گیلان هستند که تالاب انزلی در سال ۱۳۵۴ در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین المللی ثبت شده است.

هادی پور افزود: متاسفانه تالاب انزلی در سال ۱۹۹۳ در فهرست مونترو یا فهرست تالاب های در خطر نابودی قرار گرفت.

رئیس اداره مخیط زیست انزلی با اظهار اینکه کنوانسیون رامسر فهرستی از عوامل تهدید کننده جهان تهیه کرده است که تالاب انزلی همه ی این عوامل را دارد گفت: شهر انزلی ۷۵ ورودی فاضلاب به دریا و تالاب را دارد و از طرفی ۱/۲ متر کاهش تراز آب دریای خزر را داریم و حضور گونه های غیر بومی مهاجم مانند سنبل آبی و آزولا و برداشت ها و فعالیت های اقتصادی را به این عوامل باید اضافه کرد.

وی افزود: علل انسانی و طبیعی باعث کاهش سطح آب تالاب و خشک شدن قسمت هایی از آن شده و یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که در تالاب انزلی مواجه هستیم تصرف قسمت های تالابی و ساخت و سازهای غیر مجاز است.

هادی پور با بیان اینکه متولی حد بستر تالاب انزلی وزارت نیرو و در استان گیلان سازمان آب منطقه ای و در شهرستان اداره ی مدیریت منابع آبی است گفت: متاسفانه نام محیط زیست، نام عام است و اکثر مردم تصور می کنند سازمان محیط زیست می تواند همه جا ورود کند که اصلا این طور نیست و سازمان محیط زیست اختیارات کافی برای برخورد با متخلفین را ندارد و سازمان های دیگر، متولی برخورد با مسائلی مانند ساخت و ساز و تصرف غیر مجاز هستند و محیط زیست حفاظت از بخش زیستی تالاب را بر عهده دارد.

وی افزود: به دلیل تنوع اکوسیستم، وجب به وجب استان گیلان قابلیت نگهداری دارد و طبیعت این استان تنها با ۱۹۰ محیط بان حفظ می شود.

در پایان این نشست نیز با تقدیم لوح و شاخه گل از دو محیط بان این شهرستان به نمایندگی از سایر محیط بانان تقدیر به عمل آمد.

Share