مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان:

سالانه ۵۸۰ هزارتن رسوب وارد تالاب انزلی می‌شود

قربانعلی محمدپور گفت: پسماند مستقیم زندگی تالاب را نشانه گرفته است و شیرابه های سراوان لطمه های جدی به تالاب می زند و باید مانع ورود رسوبات جدید به تالاب شویم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، قربانعلی محمدپور در جمع دهیاران حاشیه تالاب انزلی استان که در سالن اداره کل محیط زیست گیلان برگزار شد، گفت: تالاب انزلی درسه دهه اخیر متحمل آسیب های زیادی شده است و ورود فاضلاب از رودخانه های گوهررود و زرجوب آلودگی های زیادی را وارد تالاب کرده است.

وی ادامه داد: ورود سالانه ۵۸۰ هزارتن رسوبات به این تالاب و عملکرد تالاب خواران کم کم جان این تالاب را می گیرد.

محمدپور خاطر نشان کرد: پسماند مستقیم زندگی تالاب را نشانه گرفته است و شیرابه های سراوان لطمه های جدی به تالاب می زند و باید مانع ورود رسوبات جدید به تالاب شویم همانطور که دولت برای این موضوع برنامه دارد و در حوزه جنوبی تالاب احیای این اکوسیستم در حال انجام است. ما نیز در شهرستان صومعه سرا در بخش سلکه وارد فاز اجرایی شده ایم.

محمدپور ادامه داد: زندگی مردم را باید به تالاب انزلی گره بزنیم. همه کوتاهی کردیم از سهل انگاری مدیران تا تصرف توسط مردم و چشم پوشی دهیاران گناه همه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از آزادسازی بخشی از اراضی تصرف شده خبر داد و افزود: دهیاران روستاهای حاشیه تالاب میتوانند در حفاظت از تالاب موثر باشند.

قربانعلی محمدپور تصریح کرد: با کمک دهیاران و کارکردهای اجتماعی منجر به پیشگیری از افزایش رشد سنبل آبی در مناطق تالابی شده ایم.

مدیرکل حفاظت زیست گیلان ادامه داد:علیرغم تحریم ها دستگاهی پیشرفته برای جمع آوری پسماندهای شناور در تالاب انزلی خریداری شد.

محمدپور از لایه روبی حیات وحش سرخانکل خبر داد و گفت:با اجرای این کار شاهد رونق کار صیادی و گردشگری در استان بوده ایم.

وی به پیوند بخش گردشگری به تالاب انزلی خبر داد و گفت:شاهد ایجاد روستاهای بی زباله بودیم و این باید برای نفع مردم باید توسعه دهیم.

محمدپور خاطر نشان کرد:دهیاران به محض مشاهده ورود فاضلاب به تالاب انزلی دستگاه های متخلف را شناسایی کنند و از تخلفشان جلوگیری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: درسال پیش رو احیای بخشی از رودخانه گوهرود را در دستور کار قرار داده ایم و امیدواریم با کمک دهیاران تالاب ها حال بهتری داشته باشند زیرا قدمهای آهسته دیگر جواب نمیدهد.

Share