در جلسه‌ای با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح شد:

طرح کاداستر در گیلان کامل نیست | هنگام آتش سوزی جنگل‌ها به امید باران هستیم

جعفرزاده با بیان اینکه متاسفانه در خاموش کردن آتش ها در جنگل بیشتر تماشا چی هستیم، اظهار داشت: در خاموش کردن و حفظ و حراست جنگلها با کمبود نیرو مواجه هستیم و زمانی که قسمتی از جنگل آتش می‌گیرد به امید باران هستیم که آن را خاموش کند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، فرماندار شهرستان رشت در جلسه ای که با حضور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و معاون وزیر جهادکشاورزی برگزار شد گفت: شهرستان رشت بزرگترین شهرستان مرکز استان در شمال کشور است که ۲۵ درصد آن را رودخانه سفیدرود پوشش داده است.

سید محمد احمدی افزود: نیمی از اراضی ملی در قالب پوشش جنگلی است که ۶۷ درصد عرصه جنگل طبیعی است که این مسئله علاوه بر مزیت ها، تهدیداتی را نیز به همراه دارد.

وی ادامه داد: از مهمترین مسایل در بحث سرمایه گذاری، واگذاری زمین از منابع طبیعی است.

فرماندار شهرستان رشت با بیان اینکه حضور رئیس سازمان جنگلهای کشور فرصت خوبی برای شهرستان رشت است، گفت: شهرستان رشت دارای مشکلاتی است. اکثر پاسگاه‌های منابع طبیعی فاقد نیرو هستند که نبود نیروی مورد نیاز سبب خواهد شد که حفظ و حراست از منابع طبیعی با سختی همراه باشد.

وی ادامه داد: همچنین از موضوعات مهم در جنگلها و منابع طبیعی اطفا حریق است که در طول سال شاهد آتش سوزی هایی هستیم که برای خاموشی آنها با مشکلاتی روبرو می‌شویم.

احمدی با بیان اینکه شهرستان رشت دارای شرایط خاص است، افزود: سالانه ۱۶ الی ۱۷ میلیون نفر وارد استان می‌شوند و از جنگلهای استان بهره میبرند.

وی در مورد سراوان و پسماند در این منطقه گفت: به کمک شهرداری و شورا پیگیر ساماندهی زباله در سراوان هستیم و برای جانمایی و راه اندازی دستگاه تصفیه شیرابه، بالغ بر ۷ و هزار و ۵۰۰ متر زمین از منابع طبیعی دریافت کردیم.

وی ادامه داد: از دیگر موضوعات مهم اجرای طرح کاداستر است که ۲۰ هزار هکتار را در بر می‌گیرد که اعتبارات زیادی را به خود اختصاص خواهد داد.

۱۵ هکتار از جنگلهای سراوان را زباله فرا گرفته است

در ادامه جلسه شهردار رشت گفت: در شهر رشت دو جنگل وجود دارد که از ویژگی زیادی برخوردار است و برای این دو پارک فراخوان سرمایه‌گذار دادیم.

مسعود نصرتی ادامه داد: سراوان با تمام ارزشهای منابع طبیعی در حال حاضر در ۱۵ هکتار از زمین آن زباله دفن می شود و به طور کل تمام سراوان را پوشش قرار داده است.

وی با بیان اینکه پارک جنگلی سراوان مسیر برگشت رشت به تهران است و در ورودی شهر رشت قرار دارد که باید توسط زیرگذر گردشکران را با پارک ارتباط دهیم، گفت: خوشبختانه برای دو پارک لاکان و سراوان سرمایه گذاران خوبی که شناخت کامل دارند در حال حاضر موجود است.

سایه شوم چالوس از گیلان برداشته شود

در ادامه جلسه جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برنامه ۶ سازمان مراتع موظف است که جنگل و مراتع را حوزه گردشگری قرار دهند گفت: این سازمان موظف است اراضی جنگلی را براساس قانون به سرمایه گذاران واگذار کند.

وی با اشاره به اینکه در گیلان جنگل و طبیعت تاثیر گسترده ای به وضعیت زندگی و مردم دارد گفت: عدم شفافسازی در اقدامات موجب نگرانی مردم می‌شود و رانت را به دنبال خواهد داشت.

کوچکی نژاد افزود: با طرح کاداستر به عنوان طرح شفاف سازی منافع آن به عموم مردم می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه با شفاف‌سازی مردم و سرمایه گذاران راضی می‌شوند و بسیار اثرگذار است، گفت: در استان گیلان انتظار است دو پارک جنگلی موجود در رشت سبب ماندگاری گردشگران در رشت را بیشتر کند.

وی با اشاره به اینکه دو پارک بزرگ سراوان و لاکان باید به سرمایه گذاران به مدت طولانی واگذار شود، گفت: گیلان ۶۰۰ هزار هکتار اراضی جنگلی دارد و برای نگهداری از آن نیازمند پایگاه تجهیزاتی اطفا حریق هستیم و علاوه بر آن پرداخت حق و حقوق نیروی منابع طبیعی نیازمند نگاه ویژه دولت است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: جنگلهای شمال کشور در نوار گردشگری قرار دارد و همچنین برای کارهای فرهنگی و ورزشی سازمان جنگلها موظف هستند در اختیار دستگاهها قرار دهند.

کوچکی نژاد با بیان اینکه در گیلان هر کاری میخواهیم انجام دهیم به جنگل بر می خوریم گفت: از شما می‌خواهیم که سایه شوم چالوس از گیلان برداشته شود و دیگر شاهد مداخله آن در گیلان نباشیم.

طرح کاداستر در گیلان کامل نیست

در ادامه محمدصادق حسنی دیگر نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استان گیلان دارای سرسبزی است، گفت: متاسفانه این امر سبب شده است که فقر مردم این استان پشت این سرسبزی پنهان شود.

وی گفت: جنگلهای گیلان از نظر طرح کاداستر کامل نیست و حد آنها مشخص نشده است.

حسنی ادامه داد: باید طبیعت گیلان را حفظ کنیم و نگذاریم این سرمایه خدادادی و ملی از بین برود.

هنگام آتش سوزی جنگل‌ها به امید باران هستیم

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی دیگر نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه گفت: تکلیف کاداستر باید مشخص شود و حدود جنگلها در گیلان کامل نیست.

وی در مورد حفاظت جنگلها از آتش سوزی گفت: متاسفانه در خاموش کردن آتش ها در جنگل بیشتر تماشاچی هستیم.

وی با بیان اینکه در خاموش کردن و حفظ و حراست جنگلها با کمبود نیرو مواجه هستیم گفت: زمانی که قسمتی از جنگل آتش می‌گیرد به امید باران هستیم که آن را خاموش کند.

نماینده رشت با بیان اینکه باید در احیای جنگلها برنامه های مناسبی داشته باشیم، گفت: متاسفانه شاهد کچلی برخی مناطق جنگلی هستیم و زراعت چوب رغبتی در میان مردم ایجاد نمیکند زیرا ترس از برداشت محصول و گرفتن مجوز آنان را از این کار باز می دارد.

Share