رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور:

در استخدام جوانان مبنا عدالت و شایسته‌گزینی است | سالانه ۴ هزار نیرو می‌توانیم جذب دولت کنیم

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه در استخدام جوانان مبنا عدالت و شایسته‌گزینی است، اعلام کرد: سالانه ۴ هزار نفر جوانان را می‌توانیم در دولت جذب کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، جمشید انصاری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور امروز دوشنبه (۱۱ تیر ۹۷) در دومین همایش ملی جوانان و قانون‌گذاری که در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: همه می‌دانیم یکی از ویژگی‌های بارز جمهوری اسلامی جوان بودن است.

وی افزود: ویژگی‌هایی این جمعیت جوان دارد که حتی با کشورهای مجاور هم تفاوت دارد و یکی از آن ویژگی‌ها این است که جامعه جوان ما جامعه تحصیلکرده‌ای است.

انصاری با اشاره به گزارش ارائه شده درباره شاخص افراد تحصیلکرده کشور در مقایسه با دنیا در هیأت دولت عنوان کرد: شاخص فراغت از تحصیل در دنیا حدود ۵۰ درصد کسانی است که به دانشگاه می‌روند یعنی ۵۰ درصد از کسانی که به دانشگاه می‌روند فقط فارغ‌التحصیل می‌شوند و ۵۰ درصد باقی‌مانده تمایلی به ادامه تحصیل‌شان نمی‌بینند و این کار برایشان مفید به نظر نمی‌رسد.

معاون رئیس جمهور عنوان کرد: ما در دنیا بالاترین نرخ‌ها را در این دانشگاه‌ها داریم و در واقع ۷۲ درصد از دانشجویان ما که به دانشگاه می‌روند فارغ‌التحصیل می‌شوند.

وی ادامه داد: خیلی وقت‌ها اشتغال با مشکلات جدی مواجه است ولی به صورت عرفی جامعه جوان یک جامعه سیاسی محسوب می‌شود.

انصاری ادامه داد: ضمن اینکه جوانان در سمت مدیریتی خود بسیار تأثیرگذارند متناسب با تأثیرگذاری‌شان مطالبه هم دارند.

معاون رئیس جمهور عنوان کرد: همچنین در فعالیت‌های مدنی و اجتماعی جوانان ما حضور بیشتری نسبت به جوامع دیگر دارند.

وی بر همین اساس اضافه کرد: اساساً از آنجایی که جذب نیرو برای دولت را ما انجام می‌دهیم غیر از جوانان جذب نمی‌کنیم بعضاً محدودیت سنی هم مورد اعتراض برخی جوانان ما قرار می‌گیرد که پا در سن بزرگسالی گذاشته‌اند.

انصاری افزود: آنچه برای دولت نیرو جذب می‌کنیم عمدتاً از جامعه جوان است و همواره تلاش داریم هم عدالت استخدامی را رعایت کنیم و هم شایسته‌گزینی را.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه توقعات زیادی برای ورود به دولت و استخدامی‌ها وجود دارد، گفت: ما سالانه ۴ هزار نفر را می‌توانیم استخدام کنیم که ۳ هزار نفر از آنها جذب قوه مجریه و دولت می‌شوند و هزار نفر هم جذب نیروهای مسلح خواهند شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: زمانی برای ورود به دانشگاه‌ها آزمون داشتیم ما هم تلاش کردیم تا آزمونی برای استخدامی‌ها داشته باشیم و طبیعی است که برای هر فرصت شغلی ۲۲ نفر متقاضی وجود دارد و این تعداد زیاد است بنابراین باید بر اساس عدالت و شایسته‌گزینی آنها انتخاب شوند.

انصاری ادامه داد: برای سطح مدیریتی هم باید بگویم پس از انتخابات شرایط مشاغل مدیریتی برای جوانان را مورد بازبینی قرار دادیم و بر این اساس زمانی که یک فرد تقریباً دو سال در دولت سابقه کار داشته باشد می‌تواند تصدی مدیریت پایه و میانی را عهده‌دار شود.

معاون رئیس جمهور همچنین اظهار داشت: مشکلات ما بیشتر مشکلات فرهنگی است و جامعه ما حتی برنمی‌تابد انتصاب و واگذاری‌های مسئولیتی را به نیروهای جوان‌تر بسپاریم.

وی در ادامه گفت: عمدتاً در انتصاب‌ها برای مدیریت‌ها بیشتر گرایش به سمت فرد با سن بیشتر است اما ما به تازگی برای تصدی مدیریت از سوی جوانان و زنان تسهیلات لازم را فراهم کردیم.

انصاری با بیان اینکه باید در بُعد فرهنگی جامعه کار شود، گفت: ما دچار یک چالش فرهنگی هستیم و در مواردی هم که مقررات را اصلاح می‌کنیم مدیران را مجاب کردن کار مشکلی است.

معاون رئیس جمهور در خاتمه اعلام کرد که درصدد هستیم برای تصدی‌های جدید برای مدیریت جوانان زمینه‌ای فراهم شود و از این طریق تداوم حرکت اجتماعی برای تغییر صورت گیرد.

Share