رئیس کل دادگستری گیلان در جمع خبرنگاران مطرح کرد

تحقیق از وضعیت آب شرب رشت | قوه قضاییه با هیچ کسی تعارف ندارد | گیلان ۸ هزار زندانی دارد

رئیس شورای قضائی استان تاکید کرد: قوه قضاییه نسبت به فساد اقتصادی، اخلاقی و اجتماعی در دستگاهها و ادارات دولتی و نهادهای حاکمیتی بی تفاوت نخواهد بود.

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست خبری شورای قضایی استان گیلان به مناسبت هفته قوه قضاییه در سالن شهید بهشتی دادگستری استان برگزار شد.

در این جلسه احمد سیاوش پور رئیس شورای قضائی استان گیلان با گرامیداشت شهدای هفت تیر و تاثیر رسانه در انعکاس عملکرد سازمانها و مسئولان گفت: رسانه ها پل ارتباطی میان دستگاه ها و مردم هستند و گیلان نشریات و مطبوعات بسیار وزینی دارد و این ازن فرهنگ بالای این استان سرچشمه می‌گیرد.

سیاوش پور با اشاره حادثه هفت تیر گفت: این اتفاق ضایعه بزرگی برای مردم و دولت بود. در ابتدای پیروزی انقلاب بسیاری مدعی این انقلاب بودند و استکبار که از انقلاب اسلامی راضی نبود و عده ای هم مانند توده ای ها مجاهدین خلق و …. با استکبار هم دست شدند و در ابتدای سال مسیر خود را از انقلاب جدا کردند.

وی ادامه داد: با شروع جنگ فشارها بیشتر بر روی ایران بود اما ابرقدرتها نتوانستند حریف انقلاب شوند.

سیاوش پور راه تثبیت انقلاب را قانون اساسی عنوان کرد و گفت: از مهمترین اشخاصی که قانون اساسی را تدوین نمود شهید دکتر بهشتی است. دشمنان انقلاب به تصور خود خواستند با شهید کردن شخصیتهای مانند بهشتی، مطهری و باهنر که وزنه ای برای انقلاب بودند به انقلاب ضربه وارد کنند.

رئیس کل دادگستری گیلان یادآور شد: آنچه امروز در قوه قضاییه می‌بینیم معمارش شهید بهشتی است و از نکات مهم در شخصیت ایشان میتوان به شایسته سالاری اشاره کرد و هرگز افرادی که در قبل از انقلاب کار می‌کردند و دارای توانمندی زیاد بودند ازشان بهره می‌گرفتند.

وی افزود: همین دیدگاه ایشان سبب شد که بیشترین هجمه بر روی ایشان قرار بگیرد و کج اخلاقی‌ها و بد رفتاری‌ها انجام میگرفت. اما ایشان همیشه معتقد بودند که کسی که برای انقلاب و خدا قدم بر میدارد از هیچ چیزی نباید بهراسد.

قوه قضاییه با هیچ کسی تعارف ندارد/ گیلان ۸ هزار زندانی دارد

به گزارش دیارمیرزا سیاوش پور در ادامه به عملکرد دادگستری گیلان اشاره کرد و افزود: کار دستگاه قضایی اصل بر این است که در مسیر عدل و عدالت باشد و از اصلی‌ترین کارش دادخواهی مطالبات مردم است.

وی ادامه داد: قوه قضائیه بر حسن انجام کار در کشور نظارت دارد و اگر جایی انحرافاتی صورت می‌گیرد پیگیری و نظارت خواهد شد.

سیاوش پور با بیان اینکه نظارت از عوامل مهم در رسیدن به عدالت است، گفت: در بحث پیشگیری، دستگیری و تعقیب مجرمین از جمله کارهای قوه قضایی است و کار سخت و دشواری است.

رئیس کل دادگستری گیلان تصریح کرد: ۳۷۰ قاضی در گیلان داریم که به ازای هر ۱۰۰هزار نفر ۱۴ قاضی در استان گیلان مشغول هستند و به طور کلی ۶۱۲ هزار پرونده در دادگستری کل گیلان وجود دارد.

سیاوش پور با بیان اینکه میزان حق ثبت دفتر در دادگستری به طور میانگین به ۹۰ روز رسیده است، یادآور شد: در سه ماهه نخست امسال پرونده ها نسبت به سال گذاشته ۱۰ درصد افزایش ورودی پرونده داشتیم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در مورد برخورد با مدیران متخلف و فساد در قوه قضائیه گفت: قوه قضاییه با هیچ کسی تعارفی ندارد و سال گذشته دو قاضی به علت تخلف از کار تعلیق شدند.

سیاوش پور یادآور شد: سیاست قوه قضاییه کاهش جمعیت کیفری و مجازات جایگزین در حبس است و سعی بر این است تا رای قاضی کمتر به سوی زندان و حبس باشد.

رئیس کل دادگستری گیلان اظهار داشت: در حال حاضر در استان گیلان ۸۰۰۰ هزار نفر زندانی داریم که از این تعداد ۴۸ درصد آن مستقیم به جرم مواد مخدر است.

سیاوش پور افزود: کسانی که استعمال مواد مخدر داشته باشند زندانی نمی‌کنیم اما برای حمل و نقل و خرید و فروش مواد مخدر زندانی می‌شوند.

وی با بیان اینکه رسانه ها باید بیشتر در مورد اعتیاد بپردازند، افزود: جوانان امروز در معرض خطر اعتیاد هستند و این مسئله نیروی انسانی کشور ما را تهدید می کند.

رئیس کل دادگستری گیلان گفت: بیشترین سارقین خرد دارای اعتیاد هستند و متاسفانه در ادارات دولتی هم شاهد کارمندان مبتلا به اعتیاد هستیم. رسانه ها وظیفه اصلاح جامعه را نیز بر عهده دارد و با اطلاع رسانی و بیان پیامدهای اعتیاد در جامعه می‌توانند آگاهی خانواده ها و افراد را نسبت به این موضوع گام‌های موثری بردارند.

سیاوش پور با بیان اینکه رسیدگی به حقوق عامه و حفظ بیت المال از موارد بسیار مهم قوه قضائیه است، گفت: بر اساس تلاش قوه قضاییه توانستیم بخش عمده ای از منابع طبیعی استان گیلان را که از سرمایه های طبیعی استان است حفظ و حراست کنیم. اگر روند تعرض به منابع طبیعی ادامه پیدا میکرد در سالهای آینده شاهد کمبود اراضی می‌شدیم.

افزایش ۱۰ درصدی پرونده‌های ورودی

به گزارش دیارمیرزا رئیس کل دادگستری استان با تاکید بر پیشگیری از وقوع جرم گفت: تمام پرونده هایی که مختومه یا ارجاع داده میشود باید ریشه یابی گردد تا بتوانیم در سال های بعد شاهد چنین جرائمی نباشیم.

وی ادامه داد: در سه ماهه نخست امسال ۱۰ درصد افزایش پرونده نسبت به سه ماهه سال ۹۶ داشتیم.

سیاوش پور با بیان اینکه مردم را باید به قوانین و احکام قانون آشنا کنیم، گفت: بسیاری از مردم در مورد مراجعه و حل مشکل به دستگاههای مربوطه آشنایی کامل ندارند.

وی به شورای حل اختلاف اشاره کرد و افزود: در گیلان میزان صلح و سازش بسیار کم است در حالی که مردم گیلان بسیار مردمی متین و آرامی هستد اما گذشت بسیار کمی دارند.

تحقیق از وضعیت آب شرب رشت / برخورد با فساد در دستگاهها

رئیس شورای قضائی استان تاکید کرد: قوه قضاییه نسبت به فساد اقتصادی، اخلاقی و اجتماعی در دستگاهها و ادارات دولتی و نهادهای حاکمیتی بی تفاوت نخواهد بود.

وی گفت: سال گذشته مواردی بود که پرونده هایی قضایی برای تعدادی از ادارات تشکیل شد و قوه قضاییه در حال پیگیری آنها است.

سیاوش پور اظهار داشت: اطلاع رسانی خوب است اما معتقد به تشویش اذهان عمومی نیستیم و باید حفظ آبروی افراد را نیز لحاظ کنیم و جار و جنجال کردن سبب میشود از مسیر عدالت دور شویم.

به گزارش دیارمیرزا رئیس کل دادگستری استان گیلان در مورد وضعیت آب شرب شهر رشت گفت: هر کجا که حقوق عامه باشد بدون شکایت، مدعی العموم می‌تواند ورود کند و قطعا در این مورد تحقیقات صورت خواهد گرفت.

سیاوش پور در مورد شعار نویسی‌ بر روی ساختمان های دولتی نیز گفت: با هر عملکردی که نظام را به خطر بیندازد برخورد خواهد شد.

وی در مورد برخورد نیروی انتظامی با شادی مردم در بازی ایران و مراکش نیز اظهار کرد: هیچکس با شادی مردم مخالف نیست اما شادی باید با اخلاق دینی و اسلامی در تعارض نباشد متاسفانه در این شادی ها شاهد حرکات موزون نامناسب بودیم و نیروی انتظامی متولی نظم است.

Share