معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان

ردپایی از اکبری طبری در گیلان نیست|پدر رومینا حتما مجازات خواهد شد|رتبه گیلان در انواع جرائم

آقایی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پدر رومینا اشرفی حتما مجازات خواهد شد، گفت: این پرونده اولین پروند و آخرین پرونده در این زمینه نیست.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست خبری جان‌احمد آقایی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با خبرنگاران جهت تشریح عملکرد و اقدامات اداره‌کل دادگستری گیلان پیش از ظهر امروز (یکشنبه ۱ تیرماه) در سالن شهید بهشتی دادگستری کل گیلان برگزار شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا، گفت: اصحاب رسانه امین مردم و مسوولین هستند.

وی با اشاره به حضور در هفته قوه‌قضاییه، اظهار کرد: در آستانه واقعه خونین کربلای ایران، هفتم تیر هستیم بنابراین یاد و خاطره این عزیزان علی‌الخصوص شهید بهشتی را گرامی می‌داریم که قوه‌قضاییه مدیون ایشان هستند.

آقایی با بیان اینکه قوه‌قضاییه براساس قانون اساسی، قوه‌ای است مستقل که پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی است، گفت: پنج وظیفه مهم را برعهده قوه‌قضاییه گذاشته است.

وی افزود: شهید بهشتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و براساس دستور امام راحل(ره) نقش کلیدی در تدوین قانون اساسی داشتند و بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری، ایشان فردی توانمند، مدبر و مدیر بودند.

آقایی، شهید بهشتی را شاهکار خلقت آفرینش معرفی کرد و ادامه داد: ایشان حتی مقابل دشمنان خود نیز عدالت را رعایت می‌کردند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با اشاره به وجود محدودیت‌های قانونی و شرعی دستگاه قضا، گفت: این معذوریت‌ها سبب می‌شود که نتوانیم لحظه به لحظه مردم را از روند پروندها مطلع کنیم.

آقایی گفت: اگر در پرونده‌ای مردم را مطلع کنیم و فرد متهم، برائت بگیرد، حقوق شهروندی زیر سوال می‌رود بنابراین در چنین شرایطی باید مردم نجیب خودمان گفتمان داشته باشیم و مردم را از اقدامات قوه‌قضاییه با خبر کنیم.

وی اظهار داشت: بهترین مطالبه‌گران در هر جامعه اصحاب رسانه هستند که می‌توانند از مدیران بخواهند که عملکرد خود را برای مردم تشریح کنند بنابراین از این حیث خبرنگاران امین مردم هستند.

جلوگیری از اخذ عوارض بی‌مورد در راستای حقوق عامه

به گفته آقایی در اصل ۱۵۶ قانون اساسی به پنج وظیفه مهم دادگستری اشاره شده است، افزود: تحقق عدالت اجتماعی، رسیدگی، صدور و حکم، احیاء حقوق عامه، گسترش عدل و آزادی‌های مشروع، نظارت بر حسن اجرای قوانین، کشف جرم و تنبیه مجرمان و پیشگیری از جرم را از وظایف دادگستری اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از عملکردهای مهم دادگستری گیلان در راستای احیای حقوق مردم انجام شد، جلوگیری از اخذ عوارض بی‌مورد از مردم بود که در امکان زیارتی و سیاحتی از مردم دریافت می‌شد، تصریح کرد: هرجایی می‌رفتید یک نفر طناب گذاشته بود و از مردم پول می‌گرفتند که با بررسی‌های مشخص شد برخی از این افراد ماهیانه یک میلیارد و ششصد میلیون تومان درآمد داشتند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان ادامه داد: برخی در سواحل و اماکن مذهبی از مردم پول دریافت می‌کردند که استفاده از این سواحل و اماکن مذهبی حق مردم بود.

آقایی یکی از علت‌های غرق‌شدگی را دریافت همین پول بی‌دلیل در سواحل عنوان کرد و انحصاری کردن سواحل و دریافت وجه نامشروع و رفتن به مکان خلوت سواحل را دو عامل گرفتار شدن در خشم دریا دانست و  گفت: در سال گذشته ما جلوی این کار را گرفتیم و به مسوولین گفتیم که اجازه چنین کاری را ندارید‌‌.

آقایی افزود: اگر همین روند ادامه می‌یافت برخی مدیران برای نفس کشیدن هم از ما پول می‌گرفتند.

اولین آمار مجرمانه در گیلان، سرقت است

به گزارش دیارمیرزا، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان گفت: برای پیشگیری از جرم باید از همه ظرفیت‌ها استفاده شود و اگر فردی به عنوان مجرم شناخته شد، باید اصلاح گردد و مجددا به جامعه بازگردد.

آقایی با اشاره به اینکه باید با مردم در خصوص اطلس جنایی استان گیلان صحبت کنیم، اظهار کرد: جرم یک پدیده انسانی و اجتماعی است و در تحقق جرم دو نهاد تربیتی و خدمات‌دهی دخیل هستند.

وی افزود: اگر دستگاه‌های تربیتی به درستی عمل کنند و نهادهای خدماتی شغل و… را فراهم کردند جرایم یا اتفاق نمی‌افتد یا به صورت نادر رخ می‌دهد.

آقایی پنج دستگاه‌ تربیتی خانواده، مدرسه، دانشگاه، حوزه علمیه و مساجد را در پیشگیری از جرم مهم دانست، افزود: اگر دستگاه‌های تربیتی به درستی انجام وظیفه کند و پس از آن جوان توسط دستگاه‌های خدماتی به سمت اشتغال برود، آن جوان دیگر گرفتار دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی نمی‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با بیان اینکه در آمار اطلس جنایی سال ۹۸، اولین آمار مجرمانه گیلان را سرقت دانست و ادامه داد: ۲۴ هزار ۱۷۵ فقره پرونده وارد دستگاه شد که متاسفانه نسبت سال ۹۷، ۱۰ درصد رشد داشته است.

وی افزود: در سال ۹۸، ۲۵ هزار ۹۱۵ پرونده کیفری وارد دستگاه شده که ۱۱ درصد پرونده سرقت بوده است.

آقایی یکی از علت‌های اصلی سرقت را فقر عنوان کرد و ادامه داد: قوه‌قضاییه تمام تلاش خود را جهت احترام به مالکیت خصوصی مردم انجام می‌دهد.

وی توهین را دومین جرم در استان دانست و افزود: در سال ۱۷ هزار و ۹۴۴ پرونده در خصوص توهین در استان داشتیم که نسبت به سال پیش خود خوشبختانه ۱۸ درصد کاهش داشته است.

آقایی از کاهش ۴۴ درصدی ایراد ضرب عمدی، توهین و تهدید در گیلان خبر داد و افزود: ۴۶ هزار ۱۶ پرونده در سال ۹۸ وارد دستگاه قضا شده است و از مجموع پرونده‌های کیفری گیلان ۲۱ درصد آن به جرایم خشونت است.

وی خشونت فکری را خطرناک‌ترین نوع خشونت دانست و افزود: میزان خشونت در فصل گرما بیشتر است زیرا افراد زیادی با فرهنگ‌های مختلف وارد استان گیلان می‌شوند و همین تعارض فرهنگ‌های سبب بروز خشونت می‌شود.

رتبه گیلان در انواع جرائم؛ از خشونت تا سرقت

آقایی تراکم جمعیت را از دیگر‌ عوامل خشونت دانست و افزود: نوع تربیت و فقر و بیکاری نیز در بروز خشونت اثرگذار است.

وی در خصوص وضعیت گیلان در جرایم در بین استان‌های کشور نیز گفت: گیلان رتبه هفتم سرقت کشور، توهین رتبه ۲۵ کشور، ایراد ضرب رتبه ۳۰، ایراد صدمه بدنی غیرعمدی ۱۳ کشور، تهدید ۲۴ کشور، تخریب ۱۵ کشور، نگهداری مواد مخدر ۲۷ کشور، استعمال مواد مخدر ۲۵ کشور، کلاهبرداری ۲۲ کشور، رانندگی بدون پروانه ۲۷ کشور است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان آمار پرونده‌های گیلان نیز گفت: ۱۷ هزار ۹۴۴ پرونده توهین، ۴۶ هزار و ۱۶ پرونده خشونت، ۱۶ هزار و ۶۳ پرونده، ۱۴ هزار و ۹۶۷ ایراد صدمه بدنی غیرعمدی، ۱۱ هزار و ۹۵۷ پرونده تهدید، ۱۰ هزار و ۲۸۳ پرونده تخریب، ۸ هزار و ۸۷۰ نگهداری مواد مخدر، ۵ هزار و ۹۲۵ پرونده کلاهبرداری، ۵ هزار و ۶۳۷ پرونده رانندگی بدون پروانه و ۴ هزار و ۴۶۷ پرونده ممانعت از حق در سال ۹۸ در گیلان ایجاد شد.

آقایی تعداد پرونده‌های کیفری سال ۹۸ گیلان را ۲۱۵ هزار و ۹۱۵ عنوان کرد و ادامه داد: در سال ۹۷، ۲۳۹ هزار و ۷۲۲ پرونده کیفری در گیلان داشتیم بنابراین در مجموع حدود ۱۰ درصد کاهش پرونده در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ داشتیم.

وی از کاهش ۲۲ درصدی پرونده‌های تهدید، ۷ درصد کاهش پرونده تخریب، ۱۷ درصد کاهش پرونده‌های مواد مخدر، کاهش ۲۶ درصدی پرونده رانندگی بدون پروانه، کاهش ۱۵ درصدی مزاحمت ملکی و کاهش ۴ درصدی ممانعت از حق خبر داد و افزود: در بحث کلاهبرداری متاسفانه ۸ درصد افزایش داشتیم در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ خبر داد.

۷ هزار و ۸۱۸ پرونده طلاق در سال ۹۸

آقایی همچنین به وجود ۱۰۹ نقطه حادثه‌خیر در استان گیلان اشاره کرد و افزود: با تعاملی که با دستگاه‌ها داریم سعی می‌کنیم این مشکلات را حل نماییم.

وی نظم، سلامت و کار را راهبرد رییس‌کل دادگستری گیلان دانست و افزود: این فعالیت در مدار قانون، اخلاق، شهروندمداری، حاکمیت‌مداری و تعامل ضابطه‌مند با دستگاه‌ها صورت می‌گیرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان وضعیت طلاق در سطح دنیا را اسفناک دانست و افزود: خوشبختانه پایبندی در ایران نسبت به سطح جهان بیشتر است.

وی با اشاره به ۷ هزار و ۸۱۸ پرونده طلاق در سال ۹۸ در استان گیلان، افزود: از این تعداد ۵ هزار ۹۸۴ پرونده توافقی هستند که ۷۷ درصد پرونده‌های ما را در برمی‌گیرد همچنین هزار و ۸۳۴ پرونده غیرتوافقی داشتیم.

آقایی، اعتیاد، بیکاری، اختلافات جنسی، دخالت والدین، تعارضات فرهنگی، خیانت زوجین، فضای مجازی و ماهواره‌ها، خشنونت، هیجانات زودگذر، لجبازی و عدم شناخت یکدیگر را از علت‌های طلاق‌های غیرتوافقی عنوان کرد و تصریح کرد: مستمری‌ بگیری، سربازی فرزند ذکور، اطاله دادرسی و ملاحظات خانوادگی از علت‌های طلاق‌های توافقی در گیلان است.

وی افزود: برخی افراد از استان‌های همجوار به دلیل اینکه آبروی خانوادگی آنها نرود به استان گیلان می‌آیند و طلاق می‌گیرند.

با مهاجرت به گیلان مخالف نیستیم بلکه با غارت‌گری مخالفیم

به گزارش دیارمیرزا، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان در زمینه انفال نیز با بیان اینکه ما نمی‌گوییم که از مکان‌های دیگر نیایند و در گیلان خانه نسازند، گفت: ما با حضور عزیزان در گیلان مخالف نیستیم بلکه با غارت‌گری مخالفیم.

وی منابع طبیعی، محیط زیست و تغییر کاربری اراضی را خط قرمز دادگستری گیلان دانست و ادامه داد: در سال‌های اخیر حدود ۷ هزار و ۵۱۳ هکتار رفع تصرف اراضی ملی در گیلان داشتیم.

آقایی همچنین تقسیم مرکز استان گیلان به سه بخش گلسار، مرکز شهر و لاکان توسط دادستان مرکز گیلان برای رسیدگی به مشکلات مردم را طرح‌های خوب دانست و افزود: با این کار حل مشکلات مردم روند بهتری به خود می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه بلایی که طرح هادی بر سر استان گیلان آورد جبران ناپذیر است، گفت: طرح‌ هادی در روستاهایی که بافت متراکم دارند سبب توسعه می‌شود ولی این کار در استان گیلان خسارت‌های زیادی زدند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان ادامه داد: در برخی ییلاقات می‌خواهند طرح هادی اجرا کنند که ما تلاش می‌کنیم جلوی آنها را بگیرم.

ردپایی از اکبری طبری در گیلان نیست

آقایی در پاسخ به سوال خبرنگار دیارمیرزا مبنی به اینکه “با توجه به فساد گسترده اکبر طبری، آیا نامبرده در استان گیلان نیز اعمال نفوذ داشته است یا خیر؟” با بیان اینکه فسادستیزی نکته مهمی است که رهبری معظم انقلاب به رییس قوه‌قضاییه ابلاغ کردند، گفت: فعالیت‌های بسیاری خوبی در خصوص مبارزه با فساد در دستگاه قضایی انجام شده است و فسادهایی که انجام شده است در حال رسیدگی است.

معاون دستگاه قضا گیلان ادامه داد: تاکنون هیچ ارتباطی بین اکبر طبری با استان گیلان اعلام نشده است و پرونده‌های وی در حال رسیدگی است.

وی در خصوص فعالیت دستگاه قضا جهت حل مشکلات بازار، گفت: جلساتی در این زمینه برگزار کردیم اما افزایش قیمت‌ها ارتباطی با دستگاه قضا ندارد اما اگر جرمی صورت گیرد، ورود خواهیم کرد.

آقایی با بیان اینکه شاهد سیر صعودی قیمت‌ها در بازار هستیم، اظهار کرد: ما در زمینه نظارت به صورت جدی ورود کردیم و در صورت بروز تخلف حتما ورود خواهیم کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان مبارزه با قاچاق دارو را از دیگر فعالیت‌های مناسب دادگستری گیلان دانست و افزود: در این زمینه صیانت از دارو انجام دادیم و شما مشاهده می‌کنید که دارویی که در بسیاری استان‌های کشور وجود ندارد در استان ما موجود است.

معاون دستگاه قضا استان گیلان تاکید کرد: اگر هشدارها و ورود دستگاه قضایی در بازار نبود مطمئن باشید قیمت‌های بسیار بیشتر از این افسارگسیخته می‌شد.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذار زمانی که توجیه اقتصادی و امنیت اقتصادی داشته باشد، سرمایه‌گذاری می‌کند، اظهار داشت: متاسفانه در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاران زیادی وارد گیلان نشدند.

آقایی همچنین ادامه داد: با توجه به شرایط استان گیلان متاسفانه سرمایه‌بر ورود می‌کند نه سرمایه‌گذار! برای مثال فردی می‌آید برای دامداری اقدام می‌کند ولی زمین را تغییر کاربری می‌دهد و غارت‌گری می‌کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان در حوزه زیست محیطی استان ما دچار مشکلات عدیده‌ای است و حتی برخی مدیران در این زمینه به ما دروغ می‌گویند، گفت: برخی از نهادها به دلیل انتفاع خود به ما خبر نمی‌دهند.

وی در خصوص برداشت‌های غیرقانونی شن و ماسه نیز گفت: برخی افراد مجوزهای قانونی می‌گیرند اما به حقوق شهروندی احترام نمی‌گذارند ما در این زمینه ورود می‌کنیم و جلوی این فرد را می‌گیریم زیرا با حقوق شهروندی مغایرت دارد.

آقایی همچنین ادامه داد: گاهی اوقات افراد به دلیل وابستگی به برخی افراد مجوزهایی را می‌گیرند و مسوولین برای اینکه خودشان ذبح نشوند با آنها برخورد نمی‌کنند اما حتی اگر فردی مجوز برداشت شن و ماسه داشته باشد ولی حقوق شهروندی را رعایت نکند حتما ورود می‌کنیم و جلوی آن را می‌گیریم.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی بهانه‌ای برای غارتگران نباید باشد، گفت: ما جلوی افرادی که در سایه قانون و چتر اقتصاد مقاومتی به غارت می‌افتد را خواهیم گرفت.

پدر رومینا اشرفی حتما مجازات خواهد شد

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان در واکنش به قتل رومینا اشرفی در تالش با بیان اینکه خانواده زمانی که به دنبال رومینا می‌آیند، پدر او را در آغوش می‌گیرد و از او استقبال می‌کند، گفت: وقتی این خانواده به خانه می‌رود بهمن خاوری(خواستگار رومینا) مطالبی برای پدر وی ارسال می‌کند که سبب عصبانیت پدر می‌شود و رکود فکری پدر سبب این جنایت می‌شود.

وی ادامه داد: جنجال‌هایی در زمینه این پرونده انجام شده است ولی تاکید می‌کنم دستگاه قضا نیازمند آرامش است.

آقایی با بیان اینکه پدر رومینا اشرفی حتما مجازات خواهد شد، گفت: این پرونده اولین پروند و آخرین پرونده در این زمینه نیست و اینکه می‌گویند پدر بدون هیچ مجازاتی آزاد می‌شود درست نیست.

وی در پایان اظهار داشت: استان گیلان در بین استان‌های کشور، امن است و در مجموع، کشور ایران کشوری امنی است.

Share