توسط بانک مرکزی صورت می‌گیرد

انتشار لیست کالاهایی که با دلار ۴۲۰۰ تومان وارد شده است

رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: قرار است بانک مرکزی فهرست کالاهایی را که با ارز ۴۲۰۰تومانی وارد شده دراختیار ما قرار دهد تا ما به‌روی سایت قرار دهیم و مردم بدانند کدام کالاها با چه ارزی وارد شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، محمود نوابی در حاشیه امضای تفاهم‌نامه همکاری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: وظیفه نظارت بر بازار در استان‌ها به‌عهده سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت است که با سازمان حمایت در تعامل پیوسته کار می‌کنند.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان افزود: اولویت ما به‌عنوان یکی از دستگاه‌های پیشتاز مبارزه با کالای قاچاق، در سطح عرضه بوده است.

وی بیان کرد: در حوزه مبارزه با کالای قاچاق ۵۵ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته‌ایم و در مورد سایر بازارها در عید نوروز امسال همکاران ما در سطح کشور عملکرد قابل قبولی داشتند.

نوابی همچنین گفت: در ماه رمضان با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام، برنج، شکر، مرغ و گوشت به‌قیمت‌های کاملاً مناسب در فروشگاه‌های عمومی در اختیار مردم قرار گرفت.

وی تصریح کرد: روزانه از ۳۱ استان گزارش عملکرد در برخورد با گرانی و عدم عرضه کالا دریافت و به مقامات ارشد کشور هم ارسال می‌کنیم.

وی افزود: مؤلفه‌های دیگری در وضعیت اقتصادی بازار وجود دارد و بازارهای دیگر تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان ادامه داد: کلیه کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومان یا ۳۸۰۰ تومان وارد کشور می‌شود عین کالاهای تکلیفی است.

وی افزود: برخی عرصه‌ها خارج از عهده ما است امروز به ما می‌گویند چرا مسکن گران شده! هیچ وقت سازمان حمایت و بازرسی در حوزه مسکن و یا در حوزه کالاهای دست‌دوم ورود پیدا نمی‌کند مثلاًٌ وقتی خودرویی از شرکت خودروسازی، بیرون می‌آید کنترل آن با ما است که به‌قیمت مصوب و بدون افزایش در بازار فروخته شود اما وقتی خودرو دست‌دوم می‌شود تعریفی ندارد که سازمان حمایت وارد شود.

نوابی بیان کرد: از مردم خواهش می‌کنم در جاهایی که با گرانی مواجه می‌شوند با سامانه ۱۲۴ تماس بگیرند و مطالب را بگویند.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: اقدامی که رسانه‌ها باید انجام دهند امیدبخشی به بازار است.

وی با ابراز اینکه “برداشت ما از بازار این است که مسیر خود را طی می‌کند” گفت: این تکانه‌هایی که اتفاق افتاد ناامنی روانی است.

نوابی تأکید کرد: اگر امروز خودروی خارجی وارد کشور نشود نمی‌توانیم به خودروهایی که در بازار است بگوییم قیمت آن گران یا ارزان است، وقتی کالایی وارد کشور نشود کالا در کشور باشد بحث قیمت مطرح نیست، کالا از قبل بوده و ممکن است دچار نوسان قیمت شود.

وی بیان کرد: کسانی که گوشی وارد کردند باید کالا را به‌قیمت خرید دلار به مردم عرضه کنند. فهرست واردکننده‌های تلفن همراه را وزیر ارتباطات منتشر کرد و ما هم در تعامل با بانک مرکزی فهرست همه وارد کنندگان اعم از گوشی، تجهیزات، لوازم خانگی و هر کالایی را که با ارز ۴۲۰۰تومانی وارد کردند روی سایت ۱۲۴ وارد می‌کنیم تا مردم هم دسترسی داشته باشند و این امکان را فراهم می‌کنیم تا مردم بدانند کالا با چه‌قیمتی وارد شده است.

نوابی افزود: تعداد بازرسی‌ها در حوزه قاچاق در ۳ ماه اول سال، نود هزار مورد به‌ارزش ۱۵ میلیارد تومان بوده که به محاکم قضایی و تعزیرات ارسال شده است.

وی بیان کرد: در سال ۹۶؛ ۳۳۲ هزار مورد بازرسی داشتیم و پرونده‌هایی که تشکیل دادیم ۵۹ میلیارد تومان بود که فقط در حوزه کالای قاچاق است و در باقی پرونده‌ها در ۲ ماه اول امسال ۴۰ هزار و ۵۰۰ پرونده داشتیم که ۱۲۶ میلیارد تومان جریمه آنها شده و به تعزیرات رفته تا حکم صادر شود.

Share