رضا مسرور پیشنهاد کرد

زمان اعمال سیاست انقباضی برای تثبیت نرخ ارز فرا رسیده است

مسرور، گفت: مشکل فعلی، سرعت بالای گردش پول و افزایش نقدینگی متاثر از سود سپرده‌های بانکی طی سال‌های گذشته است و بهتر است که دولت از سیاست‌های انقباضی به منظور کاهش سرعت گردش پول و کنترل ارز استفاده کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رضا مسرور در ارتباط با شرایط این روزهای بازار ارز، اظهار کرد: آنچه طی این روزها در مورد ارز و نرخ آن مشاهده می‌شود شرایط التهابی است که بدلیل انتظارات تورمی بر بازار حاکم شده است و باید به صورت جدی به افرادی که قصد دارند نسبت به خرید ارز اقدام کنند و از این بازار سود ببرند، هشدار داد.

وی ادامه داد: باید آگاهی‌های لازم به مردم داده شود و آن‌ها بدانند که قیمت واقعی ارز با در نظر گرفتن تورم ارزی و ریالی نسبت به سال ۲۰۰۵ میلادی و بر اساس آنچه در بازار ثانویه کشف شده در حدود ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۸۰۰۰ هزار تومان است و ارقام بیش از این که در حال حاضر خرید و فروش می‌شود دارای قیمت حبابی است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در تمامی کشورهای دنیا بانک‌های مرکزی ابزارهایی را برای کنترل قیمت ارز در اختیار دارند، خاطرنشان کرد: وقت آن رسیده که بانک مرکزی از ابزارهای کنترلی خود برای متناسب کردن نرخ ارز استفاده کند و منظور از این ابزار کنترلی پخش ارز و تزریق آن در بازار نیست چرا که چنین سیاستی موجب هدر رفت منابع ارزی می‌شود.

مسرور، افزود: مشکل فعلی، سرعت بالای گردش پول و افزایش نقدینگی متاثر از سود سپرده‌های بانکی طی سال‌های گذشته است و بهتر است که دولت از سیاست‌های انقباضی به منظور کاهش سرعت گردش پول و کنترل ارز استفاده کند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه مردم نباید وارد بازی موج ارزی شوند چرا که ارز وارد فاز حباب قیمتی شده است، اظهار کرد: مردم باید بدانند که بانک مرکزی ابزارهایی برای کنترل قیمت ارز در اختیار دارد و زمانی که تصمیم بگیرد، از این ابزار استفاده خواهد کرد که موجب کاهش قیمت ارز خواهد شد.

وی با بیان اینکه شرایط فعلی کسب و کار در کلانشهرها را دچار آسیب کرده و با مشکل روبه‌رو می‌کند، گفت: در حال حاضر قیمت ارز بیش از ۳ هزار تومان حباب دارد و امیدوار هستیم که بانک مرکزی در زمان مناسب نسبت به کنترل بازار ارز اقدام کند.

مسرور با بیان اینکه عمده سپرده‌های بانکی در اختیار عده معدودی است، خاطرنشان کرد:‌ این سپرده‌های کلان بر حجم پول اضافه کرده و سود سپرده پرداخت شده همانند چاپ اسکناس است و باعث شده تا حجم پول بیش از پیش افزایش یابد. به طور حتم اتخاذ تصمیم سیاست انقباضی به منظور کاهش سرعت گردش پول و کنترل قیمت ارز موجب بهبود اوضاع خواهد شد.

Share