در جلسه شورای اداری شهرستان انزلی مطرح شد؛

رتبه سوم ایران در مصرف انرژی | صنعت برق یک صنعت هزینه بردار است

معاون برنامه ریزی و تحقیقات برق منطقه ای گیلان با اشاره به اینکه رشد سالانه مصرف انرژی در دنیا حدود کمتر از ۴ درصد است خاطر نشان کرد: این عدد در ایران بیش از ۸ درصد است و ما به لحاظ مصرف انرژی بعد از چین و کره در رتبه سوم قرار داریم.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جلسه شورای اداری شهرستان انزلی با حضور بهمن داراب زاده معاون برنامه ریزی و تحقیقات برق منطقه‌ای گیلان در فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

داراب زاده با بیان اینکه وضعیت مدیریت مصرف، انرژی و الگوی مصرف در کشور ما خوب نیست عنوان نمود: سرانه مصرف انرژی برق در کشور ما چیزی حدود دو هزار و ۹۰۰ وات ساعت در سال است در حالی که سرانه مصرف برق در دنیا ۹۰۰ کیلو وات ساعت است و این موضوع نشانگر میزان مصرف ۳ برابری انرژی برق در ایران نسبت به دنیا است.

وی افزود: این مصرف در سایر موارد مثل گاز، آب، برق، بنزین و مواد غذایی نیز به این شکل است که زیبنده کشوری اسلامی ما نیست.

معاون برنامه ریزی و تحقیقات برق منطقه ای گیلان با اشاره به اینکه رشد سالانه مصرف انرژی در دنیا حدود کمتر از ۴ درصد است خاطر نشان کرد: این عدد در ایران بیش از ۸ درصد است و ما به لحاظ مصرف انرژی بعد از چین و کره در رتبه سوم قرار داریم.

داراب زاده با ذکر این نکته که افزایش گرما بر روی زمین باعث می شود که برای تامین انرژی نیروگاه احداث کنیم گفت: در مورد افزایش آلاینده ها اثرات بسیار زیانباری برای همه ما دارد و سالانه حدود دو هزار و ۵۰۰ میلیون تن مواد آلاینده به لحاظ تولید انرژی واحد جو می شود.

وی تصریح کرد: در نیروگاه پره سر که نزدیک ماست در هر ثانیه حدود ۱۸ لیتر گازوئیل مصرف می‌شود و این آلودگی ها وارد جو می‌شود و همه ما در بحث مدیریت مصرف باید حساس باشیم.

معاون برنامه ریزی و تحقیقات برق منطقه‌ای گیلان با اشاره به اینکه صنعت برق یک صنعت هزینه بردار می باشد گفت: اگر ما مصرف را بهینه نکنیم مجبور هستیم نیروگاه های جدیدی را احداث کنیم که برای احداث یک نیروگاه هزار مگاواتی چیزی حدود ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان باید سرمایه گذاری کنیم و برای هر کیلومتر خطوط انتقالی که تاسیس می شود حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان باید هزینه انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه بحث مدیریت مصرف از اهمیت ویژه ای برخوردار است خاطر نشان کرد: در ۱۹ مرداد ماه سال گذشته ۱۷۲۰ مگاوات اوج مصرف استان ما و عموما در بخش های غیر مولد بود و بیش از ۵۰ درصد مصارف در بخش عمومی و خانگی مصرف داشتیم و این پیک مصرف حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ ساعت در سال را به خود اختصاص می دهد یعنی کمتر از ۵ درصد طول یک سال در حالی که در سایر ایام سال مخصوصا نیمه دوم این عدد در استان گیلان بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ مگا وات است و این منطقی نمی رسد که برای این بازه کوتاه هزینه های میلیاردی احداث نیروگاه را متحمل شویم.

Share