رقابت لاریجانی، عارف و حاجی‎بابایی برای ریاست مجلس

جدول کاندیداهای سه فراکسیون برای انتخابات هیات رئیسه مجلس

یک روز بیشتر زمان باقی نمانده و وزن‌کشی‌های سه فراکسیون برای تصاحب ۱۲ کرسی صدر بهارستان امروز به اوج خود رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خبرآنلاین، یک روز پیش از سومین انتخابات هیات رئیسه بازار گمانه زنی ها برای آرایش هیات رئیسه آتی داغ داغ است. گاهی زمزمه ائتلاف به گوش می رسد و گاهی دم از لیست مستقل زده می شود. هرچند فراکسیون مستقلین یا همان اعتدالگرایان بیش از همه برای حفظ وضعیت موجود تلاش می کنند و هر چه در توان دارند را به میدان آورده اند تا دو فراکسیون دیگر را به ائتلاف متقاعد کنند اما از آن طرف، دو فراکسیون ولایی(اصولگرایان) و امید(اصلاح طلبان) عزمشان را برای زورآزمایی جزم کرده اند و گویا تصمیمی برای ائتلاف ندارند.

وقتی صحبت از ائتلاف می شود تقریبا تکلیف کرسی ها مشخص است و به جز یکی دو کرسی کارپردازی یا منشی‎گری، نمی توان چیزی متفاوت تر از  هیات رئیسه کنونی انتظار داشت؛ اما وقتی پای استقلال به میان  می آید، پیچیدگی ها هم بیشتر می شود و به همان اندازه گزینه ها برای رای گیری افزایش پیدا می کنند.

از هر نماینده ای درباره کاندیداهای انتخابات هیات رئیسه برای سومین سال مجلس دهم سوال می شود، سریعا با جمله هایی مانند “هنوز مشخص نیست”یا “باید ببینیم چه می شود” و “منتظر تصمیم جلسه فراکسیون هستیم” پاسخ می دهند؛ اما از پچ پچ های میان نمایندگان در پیچ و تاب راهروهای مجلس، می‎توان اسامی احتمالی را کنار هم چید. مخصوصا درباره کرسی ریاست که تقریبا تکلیف هر سه فراکسیون مشخص است.

در جدول زیر نامزدهای سه فراکسیون مجلس برای انتخابات هیات رئیسه فردا را ببینید:

  کرسی‎ها نامزد فراکسیون مستقلین نامزد فراکسیون امید نامزد فراکسیون ولایی
 ریاست  علی لاریجانی   محمدرضا عارف  حمیدضا حاجی بابایی
 نواب رئیس  مسعود پزشکیان

  مسعود پزشکیان

علی مطهری

 محمد دهقان

عبدالرضا مصری

 دبیران  هادی قوامی
غلامرضا کاتب

بهروز نعمتی

  عبدالکریم حسین زاده

علی اصغر یوسف‌نژاد

علیرضا رحیمی

محمدعلی وکیلی

زهرا ساعی

حمیده زرآبادی

 احمد امیرآبادی
محمدحسین فرهنگی
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

اکبر رنجبرزاده

 

 

 ناظران  پروانه سلحشوری

فرید موسوی

 اسدالله عباسی

توضیحات جدول:

*در برخی موارد اما و اگرهای زیادی وجود داشت و تقریبا اغلب نمایندگان نمی دانستند چه کسی قرار است برای آن کرسی کاندید شود. این موارد با یک خط تیره در جدول مشخص شده اند.

* درمورد گزینه نواب رئیس، فراکسیون مستقلین تقریبا درباره مسعود پزشکیان، وحدت نظر داشتند اما از آنجایی که فراکسیون امید راه استقلال را در پیش گرفته است، فراکسیون مستقلین در رای دادن به علی مطهری دچار تردید شده است و مشخص نیست گزینه آنها برای نائب رئیس دوم همان علی مطهری باشد یا خیر.

Share