معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد:

امکان بهره گیری از حمل و نقل چند وجهی با اتصال بندر آستارا به راه آهن سراسری

محمد راستاد با اشاره به اینکه با توجه به موقعیت بندر آستارا و دسترسی ریلی آن، این بندر به سمت یک مزیت رقابتی جدیدی هدایت می‌شود گفت: امکان بهره گیری از حمل و نقل چند وجهی با اتصال بندر آستارا به راه آهن سراسری ایجاد می‌شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در آیین رونمایی از تجهیزات دریایی و آغاز احداث اسکله جدید و پایانه غلات بندر آستارا گفت: برای اولین بار شاهد این هستیم که سرمایه‌گذار و اپراتور خصوصی یک بندر در زمینه تامین ناوگان دریایی بندر با میزان ۱۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری و پایانه غلات با زیربنا و روبنا و تجهیز به میزان ۱۸ میلیون یورو، زمینه ای را برای ایجاد صنایع ارزش افزوده فراهم می‌کند.

محمد راستاد در ادامه با اشاره به اینکه با توجه به موقعیت بندر آستارا و دسترسی ریلی آن، این بندر به سمت یک مزیت رقابتی جدیدی هدایت می‌شود گفت: امکان بهره گیری از حمل و نقل چند وجهی با اتصال بندر آستارا به راه آهن سراسری ایجاد می‌شود.

وی افزود: بندر آستارا از طریق این بندر به تمام کشورهای حاشیه دریای خزر و از طریق راه آهن به کشورهای مشترک المنافع CIS متصل خواهد شد.

راستاد گفت: این انتظار می‌رود که توسعه بندر آستارا موجب ایجاد یک تحول جدی در منطقه شود و با استفاده از امتیاز منطقه ویژه اقتصادی ابتدا با واردات مواد خام و استفاده از ارزش افزوده و سپس صادرات مجدد، واردات کالا داشته باشیم و با طی این روند منطقه ویژه اقتصادی توجیه پیدا می‌کند.

معاون وزیر و راه شهرسازی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که بندر آستارا دارد، منطقه ویژه اقتصادی بودن آن است و از مزایا و تسهیلات قانونی مناطق ویژه اقتصادی در چنین بنادری می توان به خوبی استفاده کرد.

وی افزود: انتظار می‌رود مسئولین استان هم در کنار سرمایه‌گذاران این پروژه عظیم ملی، سعی در کمک به چرخه جابجایی کالا در کشور کنند زیرا به لحاظ موقعیت جغرافیایی این بندر دارای مزیت‌های رقابتی مناسبی است.

راستاد در پایان اظهار داشت: در سال گذشته ۱۹۲ هزار تن تخلیه بارگیری این بندر بوده و پایانه غلات تا بهمن ماه امسال به بهره برداری می‌رسد که انتقال حجم قابل توجه غلات وارداتی به کشور را انجام  می‌دهد و چشم انداز بسیار خوبی را با توجه به کمک ویژه استاندار گیلان می‌توان برای این بندر متصور شد.

Share