در مراسم افتتاح ساختمان دادگستری شهرستان آستارا

قاضی تحت هیچ شرایطی سیاست را وارد عرصه قضاوت نکند

رئیس کل دادگستری استان گیلان با تاکید بر اینکه دستگاه قضا مبرا از سیاست است، یادآور شد: و یک قاضی باید در کنار اینکه نگاه ویژه و بسیطی به مسائل سیاسی داشته باشد از هرگونه جناح‌بازی‌‌ و سیاسی‌کاری خودداری کنند و تحت هیچ شرایطی سیاست را وارد عرصه قضاوت نکند.

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس‌کل دادگستری گیلان در مراسم افتتاح توسعه ساختمان دادگستری شهرستان آستارا گفت: طرح توسعه فیزیکی دادگستری شهرستان‌های لنگرود، املش، سیاهکل، رضوان‌شهر، انزلی و آستارا از سال گذشته آغاز شده و در حال انجام است.

احمد سیاوش پور قوه قضاییه را یک قوه مستقل دانست و بیان کرد: قوه قضاییه به عنوان یکی از پرحجم‌ترین قوه‌ها سخت‌ترین و دشوارترین فشارها روی دوش آن بوده و در یک کشور بیش از ۸۰ میلیون نفری قریب به ۱۵ میلیون پرونده در چرخه رسیدگی قوه قضاییه قرار دارد.

سیاوش‌پور اسباب و ابزار قضاوت در جامعه کنونی را بسیار دشوار دانست و گفت: سال گذشته در سطح استان گیلان به بیش از ۵۰۰ هزار پرونده در محاکم قضایی، دادسراها و اجرای احکام‌ها رسیدگی شده و همین اندازه پرونده نیز از چرخه رسیدگی خارج شده است.

وی ۴۶ درصد از زندانیان را به خاطر مصرف و فروش مواد مخدر و ۳۰ درصد هم مرتبط با این جرم دانست و تصریح کرد: مواد مخدر منشأ فساد در جامعه بوده و با اینکه سنگین‌ترین مجازات یعنی اعدام را برای فروشندگان و قاچاقچیان مواد مخدر تعیین‌شده ولی باز پرونده‌های مربوط به مواد مخدر روز به‌ روز در حال افزایش است.

رئیس کل دادگستری استان گیلان با تاکید بر اینکه دستگاه قضا مبرا از سیاست است، یادآور شد: یک قاضی باید در کنار اینکه نگاه ویژه و بسیطی به مسائل سیاسی داشته باشد از هرگونه جناح‌بازی‌‌ و سیاسی‌کاری خودداری کنند و تحت هیچ شرایطی سیاست را وارد عرصه قضاوت نکند.

سیاوش‌پور برقراری تعامل بین دستگاه‌ها را بسیار ضروری خواند و افزود:‌ خط و مرز هر کدام از قوا و دستگاه‌ها در اصل قانون اساسی کاملاً مشخص است و جای بحث ندارد، بنابراین توصیه بنده به همکاران دستگاه قضایی این است که با حفظ حریم دستگاه قضا با مجموعه‌های پیرامونی خود تعامل سازنده داشته باشند.

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی امروز گرفتار حجم بسیار زیادی پرونده است، عنوان کرد:‌ با توجه به جمعیت دو میلیون و پانصد هزار نفری گیلان این حجم زیاد و عظیم پرونده دعاوی واقعاً زیبنده استان گیلان و مردم شریف آن و نظام نیست و به اعتقاد بنده این نقیصه به کم‌کاری‌‌ها،‌ قوانین ناقص بر می‌گردد ‌ و در برخی موارد نیز ناشی از عملکرد ناقص دستگاه قضایی است.

رئیس کل دادگستری استان گیلان گفت: جایی که مردم توجه نکنند امروز فرزندانشان چگونه در تیررس تهاجم فرهنگی هستند و همه روزه چقدر هزینه فرهنگ‌های مختلف در مغز و استخوان و افکار جوانان رسوب می‌کنند این انحرافات وجود خواهد داشت.

سیاوش‌پور یادآور شد: تا زمانی که ریشه مفسده مواد مخدر آگاه سازی نشود و درک اجتماعی بالا نرود در جامعه این گرفتاری ها را خواهیم داشت و اکنون در منطقه‌ای هستیم که انبوه تولید مواد مخدر از همسایه شرقی وارد کشور میشود ولی با تشدید مجازات متاسفانه هر روز به تعداد مجرمین این ام الفساد اضافه می گردد.

دادگستری شهرستان آستارا با کمبود نیروی انسانی مواجه است

به گزارش دیارمیرزا، در ادامه احمد عبادی ریاست دادگستری شهرستان آستارا اظهار کرد: دادگستری شهرستان آستارا سال‌ها با مشکل کمبود فضای فیزیکی مواجه بود که این مشکل با تلاش رئیس‌کل دادگستری استان گیلان برطرف شد تا خدمات قضایی به مردم آستارا بهتر انجام شود.

وی با اشاره به اینکه طرح توسعه فیزیکی فضای ساختمان دادگستری شهرستان آستارا در کمتر از ۲۰ ماه با اعتباری بالغ بر یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در سه طبقه با همکاری شهرداری آستارا انجام شد، تصریح کرد: در قالب این طرح، ۷۰۰ مترمربع به فضای موجود دادگستری شهرستان آستارا اضافه شده است.

عبادی فعالیت‌های دادگستری شهرستان آستارا را در سه حوزه محاکم، دادسرا و شوراهای حل اختلاف دانست و گفت: در بخش دادسرا چهار شعبه دادیاری و یک شعبه دادرسی فعال و در بخش شوراهای حل اختلاف نیز ۱۱ شعبه داریم که یکی از شعبات، شعبه ویژه زندان است.

وی با بیان اینکه دادگستری شهرستان آستارا با کمبود نیروی انسانی مواجه است، تصریح کرد: اکنون ۱۴ قاضی و ۵۴ همکار اداری در دادگستری این شهرستان مشغول به کار هستند که با شرایط موجود به ۱۰ کارمند و سه قاضی جدید نیاز داریم تا روند خدمات‌رسانی به مردم شریف شهرستان آستارا بهتر شوند.

Share