مدیرعامل راه آهن جمهوری آذربایجان

بهره برداری از پروژه راه آهن آستارا – آستارا برای ما مانند رویایی دست نیافتنی بود

جاوید قربان اف، با بیان اینکه روزی این پروژه و مسیر ترسیم شده برای آن به مانند رویایی دست نیافتنی بود، گفت: با تلاش‌های مضاعف و کمک خداوند توانستیم به این خیال خود جامه عمل بپوشانیم.

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ظهر امروز طی مراسمی فاز نخست پروژه ریلی اتصال آستارای ایران به آستارای آذربایجان با حضور خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، جاوید قربان اف مدیرعامل راه آهن جمهوری آذربایجان و نماینده مجلس این کشور، مصطفی سالاری استاندار گیلان و مسولان استانی و شهرستانی افتتاح شد.

بهره برداری از این پروژه برای ما مانند رویایی دست نیافتنی بود

جاوید قربان اف، مدیرعامل راه آهن جمهوری آذربایجان در این مراسم با بیان اینکه روزی این پروژه و مسیر ترسیم شده برای آن به مانند رویایی دست نیافتنی بود، گفت: با تلاش‌های مضاعف و کمک خداوند توانستیم به این خیال خود جامه عمل بپوشانیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در این پروژه با نظر روسای محترم جمهور دو کشور و اعلام سهم پنجاه درصدی از این برنامه، در تاریخ ۷ دسامبر ۲۰۱۵ پروژه اتصال ۸.۵ کیلومتر راه آهن آذربایجان به آستارای ایران آغاز و امروز به سرانجام رسیده و به امید خدا راه آهن رشت-آستارا را هم به این مسیر ریلی متصل خواهیم کرد.

قربان اف در ادامه با اشاره به اینکه دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان با داشتن دین و زبان مشترک، دوستی دیرینه‌ای هم در سطوح دیپلماتیک و هم مردمی دارند، تصریح کرد: دو کشور دارای مشترکات فرهنگی بسیاری با هم هستند.

مدیرعامل راه آهن جمهوری آذربایجان با تاکید بر همکاری چند جانبه دو کشور برای پروژه راه آهن رشت-آستارا، این برنامه را نیازمند گفتگوی روسای محترم جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در این زمینه عنوان کرد و افزود: پروتکل های مربوطه بین دکتر کرباسیان و شاهین مصطفی اف وزرای اقتصاد دو کشور امضا و کشور آذربایجان با کمک ۵۰۰ میلیون دلاری به ایران برای این پروژه در یک بازه زمانی نه چندان طولانی اتصال راه آهن رشت-آستارا را به مسیر آستارا-آستارا افتتاح خواهیم کرد.

وی گفت: اقتصاد دو کشور با اتصال این راه آهن به مسیر ریلی اروپا متحول و بخش اعظم محموله باری که با حجم ۷۲ تا ۱۰۰ میلیون تن است از آستارا عبور کرده و به راه آهن شمال جنوب خواهد رسید.

قربان اف در پایان اظهار کرد: فقط در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸، ۸۰۰ واگن بار به این ترمینال آمده و این افزایش با صادرات چوب، آهن و میوه از طریق ایران به بازار کشورهای اروپا و در ادامه کشورهای عراق و سوریه هم از این ترمینال باری منتفع خواهند شد.

 

Share