به بهانه از دست دادن یکی از مفاخر شعر و ادب گیلان؛

دوبیتی های استاد گرگین پنجره جدیدی به سوی شعر شرق گیلان باز کرد

شاعر گیلانی، با تاکید بر اینکه دوبیتی های استاد گرگین پنجره جدیدی به سوی شعر شرق گیلان باز کرد، افزود: استاد آثار بی نظیر و در خور توجهی در غزل های فارسی دارد، اما هیچ وقت آثارش منتشر نشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاد احمد گرگین، شاعر و ترانه سرای رودسری امروز بر اثر بیماری دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

سید علی شفیعی، ادیب و شاعر گیلانی عمر پربار استاد گرگین را سراسر عشق و ادب و عرفان دانست و اظهار کرد: استاد گرگین یک شخصیت فرهنگی داشت و سال ها زبان فارسی و انگلیسی تدریس می کرد لذا پیوند ایشان با حوزه ادبیات عمیق بود.

وی با بیان اینکه اشعار استاد گرگین بیشتر شخصی و واگویه های قلبی ایشان بود، تصریح کرد: استاد حوزه شعر را در ابتدا با شعرهایی به لهجه غرب گیلان آغاز کرد و سپس سرودن اشعار فارسی را با جدیت دنبال کرد، اما ارتباط ایشان با نسل جوان و ادبیات امروز باعث شد سروده هایش از زبان کلاسیک فاصله بگیرد و به زبان نو نزدیک شود و اشعارش انسجام یابد.

شفیعی ادامه داد: استاد گرگین با زبردستی و توانمندی هرچه تمام تر در حوزه گفتار گیلکی به سرودن دوبیتی با لهجه گیلکی رودسری گرایش پیدا کرد و رویکرد ایشان عاشقانه – عارفانه بود.

این شاعر گیلانی، با بیان اینکه دوبیتی های استاد گرگین خیلی زود جای خودش را در بین اهالی شعر و ادب باز کرد، گفت: سروده های استاد گرگین به شدت مورد توجه مخاطبان قرار می گرفت،زیرا دقیق، شفاف، مخیل و زیبا بود و لذا کمتر مراسم ادبی و شب شعری بود که از استاد دعوت نمی کرد، اما ایشان به سبب خضوع و خاکی بودن کمتر در مجامع ادبی حضور می یافت.

وی با تاکید بر اینکه دوبیتی های استاد گرگین پنجره جدیدی به سوی شعر شرق گیلان باز کرد، افزود: استاد آثار بی نظیر و در خور توجهی در غزل های فارسی دارد، اما هیچ وقت آثارش منتشر نشد.شاید یکی از دلایل عدم انتشار آثار استاد، تنوع موجود در حوزه رسم الخط گیلکی و مسائل مربوط به چاپ باشد.

شفیعی، درون گرایی، حجب، ادب و عزلت نشینی را از جمله ویژگی های شخصیتی استاد گرگین دانست و اضافه کرد: داغ از دست دادن دو فرزند جوان تاثیر عمیقی بر زندگی استاد گذاشت؛ به ویژه اینکه دختر مرحومه ایشان نیز از نبوغ شعری برخوردار و انیس و مونس پدر بود.

شاعر و ترانه سرای رودسری، بی توجهی به گنجینه های گوهربار شعر و ادب در زمان حیاتشان را بلای دامن گیر فرهنگ در بین مسئولان دانست و خاطرنشان کرد: استاد گرگین در دهه آخر حیاتش خانه نشین شده بود، اما متاسفانه در دوران زندگی اهالی فرهنگ، ادب و هنر به فکر آنان نیستیم و در فراغ آنان می سوزیم.

Share