در دیدار استاندار گیلان با سفیر کشور اکوادور مطرح شد

استفاده از تجارب اکوادور در زمینه محیط زیست | چین یک خطر برای همه بازارها است

نشست استاندار گیلان و سفیر اکوادور در ایران درحالی برگزارشد که مسئولان ،پسماند و زباله را معضل روز دنیا دانسته و برضرورت بهره گیری از همکاری های بین المللی در حل این معضل تأکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار گیلان صبح امروز در دیدار با سفیر کشور اکوادور در ایران گفت: از تجارب اکوادور در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی استقبال می کنیم.

 مصطفی سالاری در این دیدار با اشاره به اینکه زمینه همکاری  گیلان با کشور اکوادور بسیار است افزود: آمادگی داریم تجاربمان را در زمینه های مختلف منتقل کنیم.

نماینده عالی دولت در گیلان گفت: با توجه به شباهت های اکوادور و استان گیلان از تجارب این کشور برای بهره گیری در زمینه های محیط زیستی و منابع طبیعی استقبال می کنیم.

سالاری با اشاره به مواهب طبیعی و ظرفیت های گردشگری استان گیلان تصریح کرد: این استان به لحاظ زیست محیطی، جنگل ها و تالاب های بین المللی در دنیا شناخته شده است.

وی با بیان اینکه مسائل زیست محیطی مرز نمی شناسد، گفت: زمینه همکاری خوبی در این بخش  بین ما و اکوادور می تواند فراهم شود.

سالاری با اشاره به محدوده های آبی استان گیلان ادامه داد: طول استان گیلان همجوار خزر است، تالاب های گیلان ۳۰ هزار هکتار وسعت دارد و بیش از ۵۰ رودخانه در استان داریم که برخی از آنها جاهایی به هم می رسند و یکی می شوند و بعضی از آنها یک شاخه هستند که با آلودگی هایی که وارد آنها می شود، اثر زیست محیطی بر تالاب ها و دریای خزر می گذارند.

وی همچنین به آب بندان های انسان ساخت در استان گیلان نیز اشاره و بیان کرد: بیش از دو هزار آب بندان انسان ساخت در استان وجود دارد که غیر از بهره گیری در زمینه کشاورزی استفاده تفریحی از آنها نیز داریم.

سالاری خاطر نشان کرد: جنگل ها، تالاب ها، دریای خزر میراث مشترک جهانی ما هستند که وظیفه داریم به عنوان یک میراث بین المللی از آنها حفاظت کنیم.

وی حفاظت از منابع طبیعی و مواهب طبیعی گیلان را اولویت جدی استان عنوان و بیان کرد: در تمامی برنامه ها، باید با  استفاده صحیح و رعایت اصول مرزی محیطی را ترسیم کنیم تا شهروندان کشورمان و گردشگران خارجی از آن بهره مند شوند.

استاندار گیلان خاطر نشان کرد: استفاده صحیح و اصولی مردم برای امرار معیشت از ظرفیت این مواهب همچون تالاب ها، آب بندان ها دریا و جنگل نه تنها  به محیط زیست آسیب وارد نمی شود بلکه موجب حفاظت آن می شود.

سالاری خاطر نشان کرد: ما بایستی برنامه ریزی های صحیح داشته باشیم تا مردم خودشان از این پتانسیل ها حفاظت کنند.

وی گفت: به لحاظ تشابه این استان با اکوادور، برای استفاده بهتر از منابع طبیعی می تواند به ما کمک کند.

سالاری در بخش دیگری از سخنانش به ظرفیت های دیگر گیلان نیز اشاره و بیان کرد: این استان دارای بنادر استراتژیک است که با کشورهای سی ای اس تردد دریایی دارد اما استفاده تفریحی از دریا محدود است و بیشتر از این می توانیم از این ظرفیت ها ی استان استفاده کنیم.

استاندار گیلان با اشاره به پتانسیل مناسب استان در زمینه کشاورزی نیز گفت: در بخش های برنج، چای، ابریشم، فندوق و کیوی مرکزیت کشور را داریم.

وی گفت: استان گیلان متناسب با پیشرو بودنش در بسیاری از زمینه ها در گردشگری در آمدزا نیست.

سالاری یادآورشد: در همین راستا، قرار است، ظرف ۱۸ ماه آینده، پنج هزار واحد بوم گردی با مصالح و معماری  سنتی جهت استقرار گردشگران و اشتغالزایی روستاییان در استان احداث شود.

چین یک خطر برای همه بازارها است

سفیر کشور اکوادور در ایران نیز با ابراز تمایل این کشور به همکاری بویژه در زمینه زیست محیطی گفت: اکوادور با گیلان شباهت های زیادی دارند و این استان بسیار زیبا و فوق العاده است.

خرمن اورتگا آلمیدا افزود: از اینکه در ایران هستم خیلی خوشحالم و ما نیز همچون شما قومیت های مختلفی در کشورمان داریم؛ از اینرو تصور می کنم که از یک ملت هستیم.

وی آلودگی زیست محیطی را یک مشکل جهانی خواند و گفت: آموزش مردم بسیار مهم است و این مهم باید بویژه از طریق صدا و سیما انجام شود.

اورتگا ورود ۳۰ میلیون گردشگر را به گیلان قابل رقابت با اسپانیا خواند و گفت: در بازدیدی از بازار رشت، ۱۵ نوع برنج را در این بازار دیدم.

وی در ادامه به تعطیلی برخی کارخانه ها نیز اشاره و بیان کرد: چین یک خطر برای همه بازارها بدلیل ارزان بودن کالاهایش در جهان است که بایستی جلوی آن را گرفت.

سفیر اکوادور در ایران گفت: محصولاتی که در ایران تولید می شود، کیفیت خیلی بالایی دارد.

استفاده از تکنولوژی روز دنیا برای پسماند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان نیز در این دیدار گفت: گیلان سالانه پذیرای افزون بر ۳۰ میلیون نفر مسافر است.

حجت شعبانپور با اشاره به ویژگی های استان افزود: رشت به عنوان شهر خلاق از لحاظ غذا در یونسکو ثبت جهانی شده است.

مدیرکل محیط زیست گیلان نیز با بیان اینکه از اینکه استان ما را برای پویش بدون زباله انتخاب کردید، تشکر می کنم، گفت: گیلان با وجود تمامی زیبایی ها،  پسماند استان ما  بسیار جدی است.

مدیرکل محیط زیست گیلان نیز با بیان اینکه از اینکه استان ما را برای پویش بدون زباله انتخاب کردید، تشکر می کنم، گفت: گیلان با وجود تمامی زیبایی ها،  پسماند استان ما  بسیار جدی است.

محمدپور افزود: برنامه داریم تا از تکنولوژی روز دنیا برای پسماند استفاده کنیم و در کنار این بحث آموزش، اطلاع رسانی و ارتقای فرهنگ زیست محیطی را از مدارس برای دانش آموزان آغاز کردیم.

وی خاطرنشان کرد: برنامه داریم تا از تکنولوژی روز دنیا برای پسماند استفاده کنیم و در کنار این بحث آموزش، اطلاع رسانی و ارتقای فرهنگ زیست محیطی را از مدارس برای دانش آموزان آغاز کردیم.

Share