در نشست علمی تخصصی شهرسازی مطرح شد:

رشت شهر اولین‌ها است و هرچه قرار است در آینده رخ دهد ابتدا در رشت اتفاق می افتد

نشست علمی تخصصی شهرسازی با رویکرد بافت های قدیمی و تاریخی با حضور شهردار رشت در دانشگاه گیلان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست علمی تخصصی شهرسازی با رویکرد بافت های قدیمی و تاریخی با حضور شهردار رشت در دانشگاه گیلان برگزار شد.

در این نشست مهندس سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور، دکتر ترانه یلدا محقق و پژوهشگر و جمعی از اساتید دانشگاه و دانشجویان نیز حضور داشتند.

دکتر نصرتی شهردار رشت در این مراسم اظهار کرد: رشت یک شهر تاریخی و با هویت است و آثار و بناهای تاریخی زیادی دارد.

شهردار رشت با اشاره به مشکلات مدیران شهری در حفظ و حراست بافت های تاریخی بیان کرد: در شهر قزوین چالش های موجود در حفظ بناهای تاریخی را شناسایی و به رفع موانع موجود پرداختیم.

شهردار رشت با بیان اینکه باید بپذیریم داشتن هویت برای شهرها یک تفاوت است مطرح کرد: باید به ارزش بناهای تاریخی پی ببریم و نباید ساده نگاه کنیم و سهل انگارانه دست به تخریب آن بزنیم.

وی اذعان داشت: مدیران دستگاه های دولتی و مدیریت شهری شرایط انگیزشی را به وجود نیاورده اند که از تک بناهای تاریخی استفاده کنیم و از آن ها بهره وری اقتصادی ببریم.

شهردار رشت از احیای ۸۰۰ خانه قدیمی توسط دست اندرکاران کاشان خبر داد و گفت: این خانه ها توسط مجمع جهانی شهرهای اسلامی شناسایی و ۴۰۰ خانه توسط بخش خصوصی احیا شد.
دکتر نصرتی با اشاره به اینکه قزوین یک شهر نیمه خشک محسوب می شود گفت: در قزوین ۱۸ قنات داشتیم و ۸ رشته قنات را احیا کردیم و با احیای قنات ها تا حدودی مشکل کم آبی حل شد.

وی ابراز داشت: همچنین ۶ هزار هکتار باغستان سنتی ایجاد شد که از سیلاب ها و باد غالب جلوگیری می کرد.

شهردار رشت با بیان اینکه شهروندان به بافت های تاریخی به عنوان محدودیت نگاه می کنند عنوان داشت: در بسیاری از بافت های فرسوده منازل شهروندانی که متعلق به آن بافت هستند تخلیه شده و به مکان های دیگر مهاجرت کرده اند.

دکتر نصرتی مطرح کرد: باید تحقیق و پژوهش لازم را انجام دهیم که شرایط اقتصادی شهروندان بافت تاریخی چگونه باشد تا بافت های تاریخی حفظ شود.

وی ظرفیت رشت را به لحاظ دارا بودن بناهای تاریخی و کاروانسراها و تک بناها دارای یک ظرفیت بالا عنوان کرد و افزود: چقدر به این بناها توجه کردیم؟ چه قدر شرایط لازم را برای بخش خصوصی فراهم کردیم تا آن ها را احیا کند و چقدر از ظرفیت ۳۶ میلیون گردشگر ورودی استفاده کردیم.

شهردار رشت در ادامه افزود: چقدر سعی کردیم جذابیت در بناهای تاریخی به وجود آوریم و آنها را به گردشگران معرفی کنیم؟

دکتر نصرتی مطرح کرد: بازار صدرالسلطنه قزوین تا ۱۰ سال گذشته یک مخروبه بود ولی اکنون احیا شده و برنامه های فرهنگی زیادی در آن انجام می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید میراث های سپرده شده به ما از نسل های گذشته را امانتداری کنیم و با اقتدار به نسل آینده منتقل کنیم.

رئیس دانشکده معماری و هنر دانشگاه گیلان: بافت تاریخی، هویت و تمدن یک شهر است

دکتر عظیمی رئیس دانشکده معماری و هنر دانشگاه گیلان نیز در این نشست اظهار کرد: یکی از مسائل مهمی که شهرهای بزرگ با آن مواجه هستند حفاظت و حراست از بناهای تاریخی است.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته بافت های تاریخی حفظ می شوند ولی در جهان سوم به بافت های تاریخی کمتر توجه شده و در بسیاری از موارد بناهای تاریخی بر اثر غفلت از بین رفته اند.

رئیس دانشکده معماری و هنر دانشگاه گیلان بافت های تاریخی یک شهر را هویت و تمدن آن عنوان کرد و گفت: وقتی آثار تاریخی خود را حفظ کنیم در واقع به هویت و گذشته خود توجه کرده ایم.

 

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور: شهر رشت شهر اولین ها است و هرچه قرار است در آینده رخ دهد ابتدا در رشت اتفاق می افتد

مهندس سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور در این نشست اظهار کرد: شهر رشت شهر اولین ها است و هرچه قرار است در آینده رخ دهد ابتدا در رشت اتفاق می افتد.

وی شهر را لباسی به قامت مدنیت تعریف کرد و افزود: هنگامی که مدنی زندگی می کنیم مناسبات ما مدنی می شود.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه در آستانه بهار شهرنشینی هستیم و هنوز وارد آن نشدیم گفت: تا ۱۰ الی ۱۵ سال آینده شهرنشین خواهیم بود و حال ما به لحاظ مدنی خوب خواهد شد.

بهشتی ابراز داشت: در سال ۸۳ هنگامی که عضو هیات مدیره سازمان زیباسازی شهرداری تهران بودم پیشنهاد مناسب سازی پیاده روها را مطرح کردم و اکنون پیاده رویی در تهران وجود ندارد که در لیست مناسب سازی قرار نگرفته باشد.

 

ترانه یلدا: در سال های گذشته به بناهای تاریخی بی اعتنایی شده است

دکتر ترانه یلدا محقق و پژوهشگر برجسته کشور نیز در این نشست شهر رشت را شهر اولین ها و دارای بناهای قدیمی بسیار قلمداد کرد.

وی از اقدام دکتر نصرتی در زمان تصدی شهرداری قزوین برای احیای بازار صدرالسلطنه قدردانی کرد و گفت: متاسفانه در سال های اخیر به بافت های تاریخی کشور بی اعتنایی شده است.

دکتر یلدا تاکید کرد: هربنایی که خوب ساخته شده میراث محسوب می شود و میراث لزوما به قدیمی بودن نیست و حتی اگر بنایی به مدت ۶۰ سال قبل ساخته شده و زیبا است می تواند میراث ما باشد و باید در حفظ آن بکوشیم.

این محقق و پژوهشگر خاطرنشان کرد: نباید فکر کنیم که فقط بناهایی که متعلق به قاجار هستند دارای ارزشند و بنایی که قدیمی نشده ارزشی ندارد.

دکتر یلدا عنوان داشت: در رشت به بناهای تاریخی بی اعتنایی شده و بسیاری از بناها فرسوده شده اند و پیش از این به طور مثال در ساغریسازان رشت بهاری از مرمت و احیا مشاهده نشده است.

Share