رئیس شورای شهر رشت با حضور در تحریریه دیارمیرزا مطرح کرد

تذکر به شهردار رشت بابت انتصاب خارج از چارت سازمانی | دولت باید منابع مالی زباله‌سوز را تامین کند

علوی تصریح کرد: برخی از ابلاغ‎های صورت گرفته خارج از چارت سازمانی شهرداری بوده و پست سازمانی در این باره وجود ندارند و به همین علت شهردار رشت تذکر دریافت کرده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  امیرحسین علوی رییس شورای شهر رشت با حضور در دفتر دیارمیرزا به سوالات خبرنگاران این پایگاه خبری پاسخ داد.

رئیس شورای شهر رشت در ابتدای این نشست با بیان اینکه دیارمیرزا از جمله رسانه‌هایی است که در انعکاس اخبار و تحلیلهای مرتبط با حوزه شهری بسیار دقیق و منصفانه عمل می‌کند، گفت: تیم انسانی خوب و شایسته این پایگاه خبری از عوامل موثر در توان بالای دیارمیرزا در تولید و انتشار خبر به طور دقیق و با سرعت بالا است و بنده از دیارمیرزا برای همراهی و اطلاع رسانی دقیق اخبار شورا و شهرداری قدردانی می‌کنم.

امیرحسین علوی با اشاره به حضور خود در دفاتر رسانه‌ها اظهار کرد: این دیدارها از رسانه‌های مجازی شروع شد که به علت نقش مهم و تاثیرگذاری بالای پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌ها در جامعه است.

رئیس شورای شهر رشت در ادامه اظهارات خود به تصمیمات گرفته شده در جلسات گذشته شورای شهر رشت اشاره کرد و گفت: سه ماه از عمر شورای پنجم می‌گذرد و همان طور که به مردم خوبمان وعده داده بودیم که گزارش عملکرد ۱۰۰روزه شورا را ارائه دهیم در حال جمع آوری اطلاعات و گزاش‌های کمیسیون‌ها هستیم و این قول را خواهم داد که در آینده نزدیک عملکرد شورای پنجم در ۱۰۰ روز گذشته را ارائه دهیم.

وی از دیگر مطالبات مردم را بازدید از محلات مختلف رشت عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه شهردار رشت مدیران خود را انتخاب کرده است اکنون زمان آن فرا رسیده تا همکاران شورایی بنده به همراه مدیران شهرداری از محلات شهر رشت بازدید کنند و مشکلات و مسائل مردم در حوزه مدیریت شهری را رفع نمایند.

نسبت به برخی از انتصابات علامت سوال دارم

علوی در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی خود از انتصابات صورت گرفته در شهرداری گفت: اعضای شورا در مورد این عزل و نصب‌ها بدون نظر نبوده‌اند و برای اولین بار نظرات شورا در قالب انتقادات و توصیه‌ها به صورت مرتب و منظم در قالب یک تیم یازده نفره به شهردار انعکاس داده شد.

وی با بیان اینکه در انتصابات هرکسی نظری دارد و بنده نیز به عنوان یک عضو شورا نظرات خودم را دارم، اظهار کرد: قطعا در انتصابات صورت گرفته خود شهردار تصمیم گیرنده اصلی بوده است.

رئیس شورای شهر رشت یادآور شد: در این مقوله بنده از جایگاه ریاست شورا هر گاه از من نظری و مشورتی بخواهند پاسخ می‌دهم. اما در در جایگاه منفرد عضو شورا بنده خالی از نظر نیستم و با توجه به اینکه در دوره قبل هم حضور داشتم و اشرافیت کاملی بر بودجه بندی و منابع انسانی شهرداری دارم و به شناخت جامعی دست پیدا کرده ام در این حوزه اگر از من مشورت خواسته شود دریغ نمی‌کنم.

علوی با بیان اینکه نسبت به برخی از انتصابات صورت گرفته در ذهنم علامت سوال وجود دارد، اظهار کرد: این موضوع از این باب است که آیا آن کیفیتی که مدنظر ما است و به واسطه آن سطح از اختیارات را به افراد داده شد، آیا با انتصاب این مدیران لحاظ شده است؟ جنس سوال من نسبت به شخص نیست چراکه این سوالات شاخص محور است.

رئیس شورای شهر رشت با بیان اینکه این علامت سوال‌ها به این منظور نیست که از فردا مخالفتهای خود را با مدیران منصوب شده، آغاز کنیم، گفت: همه اعضای شورا منتظر این هستیم تا خروجی عملکرد این افراد را مدیریتشان ببینیم و نظر همکاران شورایی بنده شاخص محور بودن مدیران شهرداری است.

تذکر به شهردار رشت بابت انتصاب خارج از چارت سازمانی

وی در بخش دیگری از اظهارات خود تصریح کرد: برخی از ابلاغ‎های صورت گرفته خارج از چارت سازمانی شهرداری بوده و پست سازمانی در این باره وجود ندارند و به همین علت شهردار رشت تذکر دریافت کرده است.

علوی با بیان اینکه چارت شهرداری رشت مصوب شده و باید بر اساس آن عمل کرد، گفت: بصورت مثال شاهد تفکیک معاونت ترافیک و عمرانی بوده ایم و یا اینکه معاونت هماهنگی امور مناطق و معاون پارلمانی تشکیل شده درحالیکه اساسا چنین پست‌های سازمانی وجود ندارد و پست رسمی محسوب نمی‌شود. البته آقای شهردار می‌تواند بخشی از مدیریت را به دگیران تفویض کند اما پست رسمی نیست.

رئیس شورای شهر رشت در پاسخ به این سوال دیارمیرزا مبنی بر اینکه با توجه به انتصاب علی بهارمست به عنوان معاون عمرانی و امور زیربنایی و فرامرز جمشیدپور به عنوان معاون حمل و نقل و ترافیک، شورای شهر رشت چه کسی را در این حوزه پاسخگو می‌داند، متذکر شد: آقای بهارمست باید به عنوان معاون حمل و نقل و امور زیربنایی پاسخگوی حوزه کاری خود باشد.

نسبت به عملکردمان پاسخگو باشیم

علوی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با ارزیابی خود نسبت به انتقادات وارده به حوزه حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری رشت در رابطه با این سوال که بنا بر اظهار نظر یک عضو شورا مبنی بر اینکه «حوزه عمرانی به سیاهچاله و در بخش واحد مطالعات ترافیکی همه چیز به فامیل بازی و پسر خاله بازی ختم شده» اظهار کرد: بنده تمایل ندارم در پاسخ به اظهارات یک عضو شورا مطالبی را اعلام کنم اما آنچه که مشخص است این بوده که در پروژه‌های عمرانی اشکالاتی وجود داشته است و ریشه این مشکلات به این برگردد که این حوزه حیات خلوت بعضی از شرکتها تبدیل شده و متاسفانه بعضی اوقات آنها خودشان را نیز به برخی از اعضای شورا نسبت می‌دهند که این کار ناصوابی است و اگر این روابط صحت داشته باشد بنده با آن برخورد خواهم کرد.

وی تصریح کرد: رسانه‌های هوشمند باید از تیترها گذر کنند و به سراغ محتوا بروند. وقتی حمل و نقل ریلی انبوه بر در طرح جامع رشت حذف می‌شود باید پاسخگو باشیم و این پاسخگویی را تمرین کنیم. به نظرم بسیاری از مشکلات به حوزه نظارت برمی‌گردد.

درخواست دیدار با مجمع نماینگان گیلان

رئیس شورای شهر رشت در بخش دیگری از اظهارات خود به انتقاد وارد شده در صحن علنی شورا مبنی بر عدم برگزاری دیدار شورا با استاندار، امام جمعه و نمایندگان گفت: در هفته اول شورای پنجم دو دیدار با امام جمعه محترم رشت داشتیم و دیدار با استاندار گیلان نیز انجام شد و شهردار رشت نیز امروز ارتباطات مستقیمی با استاندار، معاون گیلانی جمهور داشته اند و گزارش‌های حاصل از این نشست نیز در اختیار اعضای شورا قرار گرفته است.

علوی در مورد دیدار با مجمع نماینگان گیلان نیز گفت: بیش از یک ماه است که شورا نامه‌ا‌ی جهت دیدار با نمایندگان ارسال کرده است اما هنوز جوابی نگرفتیم. البته آنها نیز مشغله کاری خود را دارند اما سعی می‌کنم که برای رضایت اعضای شورا اگر بشود دم دفتر نمایندگان بنشینم تا از انها را برای برگزاری جلسه با اعضای شورا وقت بگیرم.

وی خطاب به نمایندگان شهرستان رشت گفت: بنده دست و پای نماینده‌ای را که برای حل مشکل شهرم کاری انجام دهد می‌بوسم و این کار را علنی انجام خواهد.

رئیس شورای شهر رشت به برگزاری نشست شهردار با دکتر نوبخت و مطالبات شهرداری از معاون رییس حمهور که چندی پیش نیز رسانه‌ای شده بود اشاره کرد و گفت: درخواست‌ها با محوریت حوزه‌های زیرساختی، پسماند و زباله سوز و… بوده است که به درستی توسط شهردار ارائه شد و آن حاصل نشستها و سلسله مشورتهایی بود که اعضای شورا و شهردار طی چندوقت اخیر برگزار کردند.

علوی یادآور شد: یکی از ایراداتی که حوزه مدیریت و برنامه ریزی کشور در گذشته از شهرداری میگرفت این بود که طرح و برنامه ای جامعی ارائه نمیشد اما اینبار در کنار درخواستها خوشبختانه طرحهای جامعی در حوزه شهری ارائه شده است.

مکان احداث تصفیه خانه لندفیل سراوان اشتباه انتخاب شد

رئیس شورای شهر رشت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینه که مشکلات موجود در حوزه پسماند نظیر رانش زباله در سراوان و اعتراضات مردم، نوع انتخاب مکان تصفیه خانه لندفیل تا چه میزان به اشکالات احتمالی موجود در حوزه ریاست سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت برمی‌گردد، اظهار کرد: طبیعتا مدیریت ارشد هر مجموعه نقش کلیدی دارد اما در مورد رانش زباله‌ای که انجام شد باید بگویم که این اتفاق همیشه افتاده است اما کسی انتظار این را نداشت که به طول ۵۰۰ متر رانش داشته باشیم. در رابطه با مکان احداث تصفیه خانه لندفیل سراوان نیز قطعا اشتباه صورت گرفته و چه مشاور و یا چه سازمان مدیریت پسماند اگر چنین انتخابی داشته‌اند باید پاسخگو باشد.

وی اذعان کرد: اشتباهاتی در مدیریت پسماند رشت وجود داشته اما تلاشهای موثری نیز انجام شد. در هر صورت بیشترین آسیب را مردم منطفه سراوان دیدند و نباید از این مسئله غافل شویم که در سراوان ۶۰۰ تن زباله برای شهر رشت و مابقی از اطراف می آید و همه مشکلات مربط به شهرداری رشت نمی‌شود.

دولت باید منابع مالی زباله سوز را تامین کند

علوی در مورد خرید زباله سوز گفت: از مهمترین اقدامات در این بخش تامین مالی پروژه برای ساخت آن است و وظیفه تامین منابع مالی نیز برعهده دولت و استانداری گیلان است که تا این لحظه تامین مالی نشده است. قرارداد زباله سوز با شرکت تی تی اس برقرار است و اکر منابع مالی تامین شود بر اساس تعهدی که این شرکت داده است ظرف ۲۴ ماه زباله سوز ساخته خواهد شد. اما متاسفانه هنوز ۲۵ درصدی که باید برای شروع کار پرداخت شود، انجام نشده و اعتباری تخصیص پیدا نکرده است.

پروژه‌ها قرار است اولویت بندی شوند نه متوقف

وی در مورد بازنگری خط ویژه اتوبوس و پیاده راه فرهنگی نیز گفت: آنچه که مسلم است این است که  این طرحها باید بازبینی شود و این مطالبه اعضای شورا بود که به شهردار انتقال داده ایم.

علوی در مورد بازآفرینی شهری و مطالبات شهرداری از دولت در ابن رابطه گفت: بازآفرینی شهری یک پروژه ملی است و تعهدات دولت در این زمینه نیز پروژه محور است. برای مثال درباره مسیر سلیمانداراب و مزار میرزا این مشارکت صورت گرفت. یا در مورد پل طبیعت که مصوبه شورا است این کار صورت می‌گیرد.

رئیس شورای شهر رشت در ادامه اظهارات خود با ابراز خرسندی از اینکه شورای پنجم شورای منسجمی است، گفت: اعضای شورا حتی اگر اختلاف نظری که باهم داشته باشند باهم هماهنگ و منسجم هستند.

وی در مورد برگزاری برخی جلسات به صورت غیر علنی گفت: از ۱۵ جلسه تنها دو جلسه را غیر علنی برگزار کردیم و حتی مصوبه شورا در مورد اینکه یک در میان جلسات غیر علنی برگزار شود وجود دارد اما بنده موافق این کار نیستم.

رئیس شورای شهر رشت در مورد زمان انتقال شورا به ساختمان شهرداری گفت: بنده یک مدت یک‌ماه برای شهردار رشت جهت تخلیه زمان قرار داده بودم که برخی از اعضای شورا با این مسئله مخالفت کردند و گفتن این عجله ضرورتی ندارد اما یک ماه تمام شده و این اتفاق صورت نگرفته است.

علوی با بیان اینکه قرار نیست پروژه‌های عمرانی شهر متوقف شوند، متذکر شد: پروژه‌ها قرار است اولویت بندی شوند نه اینکه متوقف بشوند.

وی اولویت را با بازگشایی معابر عنوان کرد و گفت: این پروژه باید سریع اجرا شود تا بخش عمده‌ای از مشکلات مردم را حل شود.

علوی با اشاره به افزایش درآمد شهرداری طی سالهای اخیر اظهار کرد: در دوره گذشته درامد خوبی داشتیم. شهرداری رشت در پایان سال ۹۱ تنها ۱۱۵ میلیارد تومان وصولی داشت اما در پایان ۹۵ این عدد به چهارصد میلیارد تومان تبدیل شد. اما متاسفانه برخی پروژه‌ها خلاف نظر شورا اجرا شد که در نهایت سبب پرت منابع گردید.

ارائه طرح اقتصادی برای توسعه شهر رشت

رئیس شورای شهر رشت با بیان اینکه امروز درخواست شورا و شهرداری از مسئولان، تقاضاهای معمولی و کوچک نیست، اظهار کرد: آن‌چیزی که خیلی مهم است، همکاری نهادهای استانی است و این مهم را باید تقویت کنیم.

وی همچنین در پایان اظهار کرد: طرح اقتصادی برای شهر رشت به زودی به صحن شورا برای تصویب ارائه می‌شود.

گفتنی است در این نشست جمشید مرادی مدیر روابط عمومی شورای شهر رشت نیز حضور داشت.

Share