در دیدار عاقل منش با معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان مطرح شد:

تشکیل کمیته حمایت از فرزندان طلاق | منشا بسیاری از آسیب‌ها از فقر و یا رفاه بیش از اندازه است

در دیدار رئیس کمیسیون فرهنگی شورای رشت با معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان به تشکیل کمیته حمایت از فرزندان طلاق، زنان بد سرپرست و بی‌سرپرست تاکید شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای رشت در ابتدای این جلسه با اشاره به حادثه ناگواری که برای اهورا کودک سه ساله اتفاق افتاد اظهار کرد: حادثه تلخی که برای اهورا رقم خورد موجبات تاثر همگان شد.

وی با اذعان به اینکه باید به مبحث حمایت از کودکان طلاق و زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست نگاه ویژه‌ای مبذول شود تصریح کرد: طرحی در راستای حمایت از کودکان طلاق تهیه نموده‌ام و امیدوارم با برنامه ریزی‌های مدون به گونه‌ای عمل کنیم که نقش هر کدام از دستگاه‌ها در چنین مباحثی مشخص باشد و بنده به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی شورای رشت تقاضای پیگیری چنین مباحثی را دارم.

عاقل منش با بیان اینکه شوراها می‌توانند مواردی را مطرح و به صورت قانونی به تصویب برسانند گفت: شوراهای اسلامی می‌توانند مباحثی را از طریق شورای عالی استان‌ها در مجلس شورای اسلامی مطرح و بررسی کنند و طرح حمایت از کودکان طلاق می‌تواند یکی از این موارد باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای رشت با اشاره به نقش مددکاران اجتماعی افزود: در سریال‌ها دیده می‌شود که بعد از وقوع طلاق در یک خانواده شرایط زندگی کودکان طلاق توسط مددکار به طور مداوم رصد می‌شود.

عاقل منش با اذعان به این‌که باید حساسیت‌های لازم در این خصوص باید در جامعه ایجاد شود گفت: خانواده‌ها، آموزش و پرورش، رسانه هاو… همه می‌توانند در این راستا نقش مهمی ایفا کنند و باید از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد نیز بهره ببریم.

وی با بیان این‌که تجربیات دادگستری درباره طلاق و پیامدهای آن می‌تواند بسیار کارساز باشد تصریح کرد: قصد ما از این دیدار بهره‌مندی از تجربیات دادگستری در راستای هم افزائی و ارائه خدمات بیشتر به مردم در این زمینه می‌باشد.

منشا بسیاری از آسیب‌ها از فقر و یا رفاه بیش از اندازه سرچشمه می‌گیرد

در ادامه این دیدار معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان اظهار کرد: وقتی حوادثی همچون اهورا اتفاق می‌افتد روح و قلب انسان جریحه دار می‌شود.

احمد آقایی با اشاره به طرح ارائه شده توسط رئیس کمیسیون فرهنگی شورای رشت در راستای حمایت بیشتر از کودکان طلاق، اظهار کرد: شورای رشت از ظرفیت خوبی در راستای رفع چنین مشکلاتی برخوردار است.

وی با اذعان به این‌که خوشبختانه ظرفیت‌های قانونی مناسبی در این خصوص در کشور وجود دارد، گفت: اقدام رئیس کمیسیون فرهنگی شورا در خصوص پرداختن به مساله اهورا قابل تحسین است و ان‌شاالله همه دستگاه‌ها خالصانه در این باره گام بردارند.

آقایی با اذعان به این‌که مبحث طلاق نیازمند نگاه ملی است، تصریح کرد: دستگاه‌ها به منظور رفع چنین مشکلاتی نباید جزیره‌ای عمل کنند و بنده معتقدم آموزش و پرورش و شوراها از ظرفیت مناسبی در این زمینه برخوردار هستند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با بیان اینکه خلاء قانونی برای پرداختن به مباحثی هم‌چون اهورا وجود ندارد، گفت: منشا بسیاری از آسیب‌ها از فقر و یا رفاه بیش از اندازه سرچشمه می‌گیرد و با بهره‌مندی از ظرفیت‌های شوراها و سازمانهای مردم نهاد و… می‌توانیم در راستای پیشگیری و رفع آن اقدامات موثری انجام دهیم.

آقایی افزود: موافق تشکیل کمیته حمایت از کودکان طلاق، زنان بد سرپرست و بی‌سرپرست هستیم و می‌توانیم از اندیشه افراد صاحب نظر در این کمیته‌ها به خوبی استفاده کنیم و نقش رسانه‌ها نیز در این خصوص بسیار تاثیرگذار است.

وی با اشاره به این‌که رسانه‌ای شدن چنین مباحثی موجب هوشیاری جامعه خواهد شد، بیان کرد: متاسفانه وقوع بسیاری از این مشکلات ریشه در عدم آگاهی و غفلت خانواده‌ها دارد و معتقدم پرداختن رسانه‌ها به این موضوعات موجب آگاهی و هوشیاری جامعه خواهد شد.

آقایی بر لزوم آموزش‌های قبل از ازدواج تاکید کرد و گفت: اخیرا طی مکاتباتی قرار شد زوجین قبل از عقد و ثبت ازدواج دوره‌های آموزشی را فرا بگیرند و پس از گرفتن گواهی لازم عقد و ثبت ازدواج انجام خواهد شد.

در خاتمه این دیدار بر لزوم بررسی طرح حمایت از کودکان طلاق تا اعلام حصول نتایج مطلوب تاکید شد.

Share