در آئین بزرگداشت عزیز طویلی عنوان شد

برای دستنوشته‌های خودمان احترام قائل باشیم | انتقاد طالع ماسوله از عدم چاپ آثار طویلی

همزمان با اولین سالگرد درگذشت زنده یاد عزیز طویلی طی مراسمی که به همت انجمن طرفداران توسعه بندر انزلی برگزار گردید، یاد وی گرامی داشته شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا همزمان با اولین سالگرد درگذشت زنده یاد عزیز طویلی، مراسمی با شرکت مسئولین، اعضای شورای اسلامی شهر و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر بندر انزلی در سالن آمفی تئاتر اداره ارشاد این شهر برگزار شد(گزارش تصویری)

عزیز طویلی متولد اول اسفندماه ۱۳۱۱ در بندرانزلی و بازنشسته ارتش بود. وی اولین کتاب خود را در سال ۱۳۵۰ چاپ کرد که شامل ۲۸۵ مخمس از سروده‌هایش بود. استاد طویلی ۷ عنوان کتاب با موضوع ریشه‌یابی شهرهای طالش، بندرانزلی، رشت، فومن، شفت، صومعه سرا و لنگرود با استفاده از اسلوب علمی و زبان شناسی پرداخته است. عزیز طویلی کتاب تاریخ جامع انزلی را در ۹ جلد، بالغ بر ۱۹ هزار صفحه برای علاقمندان به تاریخ بندرانزلی به یادگار گذاشته است.

از دیگر آثار وی می توان به رمان های «بازگشت»، «به دنبال روشنایی»، «طلاییه داران نور امید»، «شهرهای شمالی ایران به زیر آب می‌روند؟»، «گشتای ایران (خلاصه‌ای از تاریخ انزلی)»، «عبرت» و «کلید»، «رازی که هرگز فاش نشد »، «جنگ‌های پیله داربن» (واژه گیلکی)، «جنگ‌های ایران و روس»، «قوم منداییان صابیین در اهواز»، «قتل در تالاب»، «زندگی‌نامه عزیز طویلی ۸۰۰ صفحه»، «عملیات افتخارآمیز» (داستان قدیمی ایران)، «تاریخچه معارف آموزش و پرورش انزلی»، «دریای کاسپین و سایر عناوین» اشاره کرد.

برای دستنوشته های خودمان احترام قائل باشیم

فرهاد رحمان زاده رییس اداره ارشاد بندر انزلی ضمن سپاسگزاری از حضور حضار در این مراسم گفت: سال ۹۶ شاهد حضور پر رنگ مردم انزلی در مراسمات مختلف فرهنگی و هنری هستیم که بابت این امر باید از فعالین این امر تقدیر و تشکر کرد.

وی در ادامه به وصف سجایای اخلاقی عزیزی طویلی پرداخت و خاطر نشان کرد: عزیز طویلی بسیار با اخلاق و پشتکار و الگویی برای بسیاری از افراد بود و از ایشان یاد گرفتم که باید به کتاب یا دستنوشته های خودمان احترام قائل باشیم تا این احترام به دیگران انتقال پیدا کند.

انتقاد طالع ماسوله از عدم چاپ آثار طویلی

در ادامه دکتر مرتضی طالع ماسوله دانش‌آموخته دکترای مدیریت توسعه با گرایش روابط بین المل از دانشگاه ژنو سوییس و از بنیانگذاران سازمان ایرانگردی و جهانگردی که یکی از بنیان گذاران سازمان میراث فرهنگی کشور است و در زمینه سرمایه گذاری و جذب توریسم سابقه طولانی دارد به سخنرانی در این مراسم پرداخت.

وی در این مراسم با انتقاد از چاپ نشدن تعدادی زیادی از تالیفات مرحوم طویلی اعلام داشت: پول های کلانی به عنوان مطالعات دریا که انشایی بیش نبود، در دولت نهم و دهم خرج شد اما آثار چنین نویسنده فرهیخته ای باید بماند و خاک بخورد.

طالع ماسوله در ادامه با اهمیت خواندن شهرستان انزلی به عنوان بزرگترین بندر دریای کاسپین گفت: باید کارهایی در این شهر انجام شود که در مرتبه و منزلت این شهر باشد.

وی در پایان با پیشنهاد ساخت تندیس برای عزیز طویلی، برگزاری جشنواره غذاهای دریایی و مباحثی درباره توسعه توریست سخنان خود را به پایان برد.

از دیگر سخنرانان این مراسم محمد پرحلم، معاونت حوزه هنری استان گیلان بود. وی با بیان اینکه عزیز طویلی اولین فردی است که تاریخ جامع برای یک شهرستان در استان گیلان نوشته است، گفت: پیش از این چندین تاریخ برای گیلان داشتیم اما ایشان برای شهرستان انزلی یک تاریخ کامل و جامع نوشته است.

وی در ادامه مطالبی را درباره ی تاریخ شفاهی و خاطراتی از تاریخ معاصر بندر انزلی بیان داشت.

در پایان این مراسم همچنین از خانواده عزیز طویلی قدر دانی به عمل آمد و ابراهیم برفچالان سخنگوی شورای شهر انزلی اعلام نمود: بنا است به کمک شورای شهر و شهرداری بنیادی به عنوان بنیاد طویلی تشکیل شود و کتاب های منتشر نشده مرحوم طویلی چاپ و در اختیار مردم گذاشته شود.

پخش مستند چراغ پشتان ساخته مرحوم حامد خسروی از دیگر برنامه های این مراسم بود. شایان ذکر است این مراسم به همت انجمن طرفداران توسعه بندر انزلی برگزار گردید.

گفتنی است عزیز طویلی در تاریخ سوم آبان ماه ۱۳۹۵دیده از جهان فرو برد.

Share