مدیرعامل آب منطقه ای گیلان مطرح کرد

ممانعت آب منطقه‎ای از انتقال آب رودخانه آقچای به اردبیل | آب زیرزمینی آستارا برای شرب مناسب نیست

لطفی گفت: شهرستان آستارا دارای ۵ رودخانه است که برنامه های مدونی برای مدیریت آنها داریم. آب زیر زمینی این شهرستان به دلیل داشتن آهن، سرب و منگنز برای شرب مناسب نمی باشد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا کاظم لطفی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان در مراسم کلنگ زنی ساخت بزرگترین سد لاستیکی کشور در روستای خانه های آسیاب آستارا گف:سد لاستیکی رودخانه ملاهادی یازدهمین سد لاستیکی استان و در عین حال بزرگترین از این نوع در گیلان، ایران و حتی جهان است که دریاچه آن برابر با دریاچه ۱۵ سد لاستیکی کشور است.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان تصریح کرد: احداث این سد موجب تامین آب ۱۴ روستا و قسمتی از نیاز آبی شهر آستارا میشود و همچنین می‌تواند آب زراعی هزار هکتار از اراضی کشاورزی را تامین کند و از تنشهای آبی بکاهد.

وی از احداث ۲۰ سد لاستیکی و ۱۰ سد کوتاه در گیلان خبر داد و در ادامه آب قابل ذخیره گیلان را ۶/۵ میلیارد متر مکعب بیان کرد که ۲/۵ میلیارد مترکعب تنها بوسیله سد سفیدرود دخیره میشود.

لطفی یادآور شد: عمر شبکه توزیع آب شهرهای آستارا و لوندویل به ترتیب ۱۰ و ۵ سال است که در حد خوبی می باشد.

وی خاطر نشان کرد: شهرستان آستارا دارای ۵ رودخانه است که برنامه های مدونی برای مدیریت آنها داریم. آب زیر زمینی این شهرستان به دلیل داشتن آهن، سرب و منگنز برای شرب مناسب نمی باشد.

لطفی از تمایل استان اردیبل برای انتقال آب رودخانه آقچای به این استان خبر داد و گفت: این کار با ممانعت شرکت آب منطقه ای گیلان مواجه و آب آن توسط ایستگاه پمپاژ برای مصارف شهرستان آستارا اختصاص یافته است.

وی در پایان از احداث یک سد کوتاه بر روی رودخانه چلوند آستارا خبر داد.

گفتنی است سد خانه های آسیاب قابلیت ذخیره ۱/۵ میلیون متر مکعب را دارد که قرار است با اعتبار اولیه ۱۲ میلیارد تومان ساخته شود.

Share