نجفی در دیدار با سفیر انگلستان مطرح کرد:

امیدواریم پذیرای سرمایه‌گذاران انگلیسی در گیلان باشیم

نجفی همچنین ابراز امیدواری کرد تا در بخش تجارت و سرمایه‌گذاری سطح روابط اقتصادی گسترش پیدا کند گفت: با رویکرد جدیدی که پس از برجام در گسترش روابط بین دو کشور شکل گرفته امیدواریم با رفع موانع پذیرای سرمایه‌گذاران انگلیسی در گیلان باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمدعلی نجفی در دیدار با نیکلاس هاپتون که در دفتر کار استاندار برگزار شد گفت: با شرایطی که پس از برجام بوجود آمده کشورهای اروپایی حضور ویژه‌ای برای سرمایه گذاری در جمهوری اسلامی ایران دارند.

نجفی همچنین ابراز امیدواری کرد تا در بخش تجارت و سرمایه‌گذاری سطح روابط اقتصادی گسترش پیدا کند گفت: با رویکرد جدیدی که  پس از برجام در گسترش روابط بین دو کشور شکل گرفته امیدواریم با رفع موانع پذیرای سرمایه‌گذاران انگلیسی در گیلان باشیم.

وی وضعیت گیلان در تولید انرژی همچون برق، گاز و آب را بسیار مطلوب دانست و اظهار داشت: از حضور سرمایه‌گذاران انگلیسی در تولید انرژی‌های نو، زباله سوز و تبدیل آن به انرژی و کمپوست استقبال می‌کنیم.

نماینده عالی دولت در گیلان به حضور گردشگران داخلی و خارجی در استان گیلان اشاره و اظهار داشت: گیلان در طول سال میزبان بیش از ۳۰ تا ۳۴ میلیون مسافر است.

وی با اشاره به اینکه با رویکرد مثبتی که در دولت یازدهم شکل گرفت ساخت هتل در این استان در حال افزایش است گفت : آمادگی خود را برای استقبال از سرمایه گذاران انگلیسی در بخش گردشگری  اعلام می کنیم.

وی افزود: در حال حاضر در حاشیه‌ی سواحل گیلان تولید خاویار را با همان کیفیت دریا آغاز کردیم که از شرکت‌های انگلیسی علاقمند به این بخش جهت سرمایه‌گذاری دعوت می کنیم.

نماینده عالی دولت در گیلان به معرفی بخشی از توانمندی‌ها و پتانسیل‌های موجود در گیلان پرداخت و اظهار داشت : استان گیلان با چهار کشور حاشیه‌ی دریای خزر، کشورهای آسیای میانه و قفقاز از جمله ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان و روسیه همسایه است.

وی به ارتباط بنادر گیلان از جمله بندرانزلی، کاسپین و آستارا با بنادر کشورهای حاشیه‌ی دریای خزر اشاره و خاطر نشان کرد : راه آهن سراسری شمال- جنوب (نوستراک) از مسیر گیلان می‌گذرد و با افتتاح راه آهن قزوین- رشت طی ماه‌های آتی در ادامه بخشی به بندر کاسپین و بخش دیگر به آستارا متصل می‌شود.

استاندار گیلان با اشاره به اتصال راه آهن آستارا- آستارا گفت: با اتصال راه آهن قزوین- رشت- آستارا شبکه‌ی شمال- جنوب شکل می‌گیرد و موجب کاهش بیش از ۲ هزار کیلومتر این مسیر می‌شود و علاوه بر کاهش مدت سفر از ۴۵ روز به ۲۶ روز و هزینه‌ی حمل و نقل بار را نیز ۳۰ درصد ارزان‌ می کند.

 وی افزود : کشاورزان این استان در این روزها در حال برداشت بهترین برنج منطقه که ۳۶ تا ۳۸ درصد نیاز کشور را تأمین می‌کند، هستند.

دکتر نجفی افزود : باتوجه به اینکه در تولید برگ سبز چای گیلان از سم استفاده نمی‌شود جزء مرغوب‌ترین چای‌ها محسوب می‌شود.

وی همچنین به تولید مرکبات، بادام،‌زیتون، فندق و کیوی در گیلان اشاره و خاطر نشان کرد: محصول کیوی گیلان باتوجه به اقتصادی بودن قیمت آن به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

استاندار گیلان گفت : گیلان در صنایع دارویی، فولادی، الکترونیک و تولید محصولات غیرفلزی همچون سیمان و مواد سلولزی ظرفیت بسیار بالایی دارد.

در این دیدار سفیر انگلیس در تهران باابراز خرسندی از سفر به گیلان گفت : حضور در مراسم تنفیذ و تحلیف دکتر روحانی باعث افتخار برای من بود.

نیکلاس هاپتون افزود: حضور هیأتی از انگلیس برای حضور در مراسم تنفیذ و تحلیف رئیس جمهور نشان دهنده‌ی پیشرفت در روابط دو کشور و حمایت کامل کشور انگلیس از اجرای برجام است.

وی به ابراز تمایل خود مبنی بر سفر به تمامی استان‌های کشور، دیدار با دولت مردان و گسترش ارتباط با آنان اشاره و خاطر نشان کرد : علاقمندم تا در هر کجای ایران که بشود سطح روابط را با انگلیس افزایش دهم و از اینکه امروز در رشت هستم بسیار خرسندم.

سفیر انگلیس در تهران چای را یکی از نقاط مشترک گیلان و انگلیس عنوان کرد و افزود: کشور انگلستان در زمینه‌ی انرژی‌های نو و توربین‌های بادی بسیار فعال است و آمادگی همکاری خود را در این زمینه اعلام می‌کنیم.

نیکلاس هاپتون با قدردانی از استاندار گیلان در خصوص تشریح فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این استان گفت: بسیاری از شرکت های انگلیسی پس از توافق برجام تمایل به بازگشت به بازار ایران را دارند و در این خصوص گیلان یکی از مکان‌های اولویت‌دار برای این شرکت‌ها است.

وی با اشاره به اینکه علاقمند به آشنایی بیشتر با قابلیت‌های گیلان هستم گفت: امیدوارم با گسترش مذاکرات سطح تبادلات را با این استان در زمینه‌های مورد علاقه ای  که از سوی گیلان اعلام می‌شود افزایش دهیم.

سفیر انگلیس در تهران افزود: این دیدار می تواند سرآغاز یک دوره‌ِِی جدید برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی  باشد

وی  افزود: خوشبختانه این دیدار در زمانی که دولت جدید کار خود را آغاز کرده و در حال تعامل با دنیا است شکل گرفته است.

سفیر انگلستان که عصر دیروز وارد رشت شد با رئیس اتاق بازرگانی گیلان ،مدیرعامل منطقه آزاد و سرپرست شهرداری رشت دیدار می کند.

Share