در مراسم افتتاحیه دومین پارک بانوان رشت مطرح شد:

قطار توسعه، رشت رویایی را به ارمغان می آورد | تاکید شهردار بر تامین حقوق شهروندی بانوان

دومین پارک بانوان رشت به همراه فاز دوم پارک استاد معین، امروز با حضور شهردار و جمعی از اعضای شورای شهر و مردم میهن دوست رشت افتتاح شد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در مراسم افتتاحیه فاز دوم پارک استاد معین و دومین پارک بانوان رشت، با حضور سیدمحمدعلی ثابت قدم شهردار رشت، محمد پورناصرانی، شهردار منطقه ۱ رشت، فاطمه شیرزاد، سخنگوی شورای شهر رشت برگزار شد. در این مراسم که در ساعت ۷ عصر با حضور اهالی محله کوچه ایلیا و خیابان ۱۷۹ گلسار آغاز شد پورناصرانی، شیرزاد و ثابت قدم هریک به ایراد سخنرانی پرداختند(گزارش تصوری مراسم)

قطار توسعه، رشت رویایی را به ارمغان می آورد

پورناصرانی شهردار منطقه یک رشت ضمن تشکر از تلاش های شبانه روزی شهرداری رشت و حمایت های مردم گفت: «قطار توسعه، به سرعت و با حمایت های شما مردم عزیز، رشت رویایی را برای ما به ارمغان می آورد.»

پورناصرانی به رغم اظهار گله مندی از اذیتهای وارده بر شورای شهر و زیر فشار بودن مدیریت شهری، به مردم این اطمینان را داد که با برنامه های تدوین شده از سوی آقای ثابت قدم، شهردار رشت، همگی مردم به شهر رشت افتخار خواهند کرد.

او در ادامه توضیح داد: پارک بانوان چیزی در حدود ۴۵۰۰ متر و دارای دو قسمت است، درحالی که بیش از ۲۵۰۰ متر از این فضا به طور خاص به بانوان اختصاص دارد.

پور ناصرانی ابراز خرسندی کرد که محدوده گلسار شاهد بهره برداری از حداقل فضای پارکی خود است که قبلاً از آن محروم بوده است و تأکید کرد که حمایت های مردمی و پرداخت به موقع عوارض ها نقش مهمی در بیشتر شدن سرعت توسعه شهری خواهد داشت.

شورای چهارم به وعده خود عمل کرد اما بانوان حق بیشتری دارند

در ادامه شیرزاد، به عنوان سخنگوی شورای شهر، ضمن تشکر از بانوان حاضر در جمع به دلیل مشارکت در پروژه مخصوص خودشان از وفای به عهد شورای چهارم برای افتتاح این پروژه ابراز خوشحالی کرد.

شیرزاد که هم اکنون تنها بانوی راه یافته به شورای پنجم است با تأکید بر مسئولیت سنگین خود در قبال بانوان رشت این پروژه را به عنوان یکی از پروژه های مهم در مدیریت شهری عنوان کرد که نشان دهنده توجه ویژه به سهم بانوان است.

سخنگوی شورای شهر با یادآوری اینکه هم اکنون در منطقه ۲ شهر رشت پارک منظریه مخصوص بانوان وجود دارد آن پارک را نیازمند توسعه و نوسازی بیشتر دانست.

شیرزاد با تشکر از خدمات و حمایت های مهندس پورناصرانی و دکتر ثابت قدم ابراز امیدواری کرد که در چهار سال آینده شاهد افتتاح پارک های دیگری در مناطق ۳، ۴ و ۵ شهرستان رشت فارغ از اختلافات جناحی و با هدف خدمت رسانی به مردم باشیم.

این عضو شورای شهر سخنان خود را با تأکید بر نیاز شهر رشت به برخورداری از فرهنگسراهای بیشتر و تخصصی تر و همچنین توجه بیشتر به حاشیه رودخانه های زرجوب و گوهر و نیز بهبود حوزه های محیط زیستی شهر به پایان رساند.

در میانه مراسم، قسمتی، بانوی خوش ذوق گیلانی غزلی چند زبانه را تقدیم حاضران کرد  و ضمن تقدیر از شورای شهر و شهردار رشت که به احترام حادثه تروریستی هفته گذشته برنامه های شاد و مفرح این مراسم افتتاحیه را لغو کردند قطعه ای کوتاه را برای آقای ثابت قدم قرائت کرد.

اهمیت اوقات فراغت بانوان در کنار سکونت و فعالیت

ثابت قدم، شهردار رشت موضوع اصلی سخنان خود را اهمیت بانوان به عنوان شهروند که نیمی از جمعیت شهر را تشکیل می دهند عنوان کرد. به گفته ثابت قدم اگر قائل به برابری حقوق این دو نیمه از مردم شهر رشت باشیم باید بدانیم که چگونه مطابق با معیارهای کلان نظام، می توانیم امکاناتی را برای این دسته از عزیران معادل نیمه دیگر یعنی آقایان فراهم کنیم. بنابراین باید سه حوزه از حقوق شهروندی یعنی سکونت، فعالیت و فراغت را مورد توجه قرار دهیم.

شهردار رشت با تأکید بر اینکه حوزه سکونت تنها می تواند بخش کوچکی از نیازهای بانوان را پوشش دهد و فعالیت و اشتغال نیز این روزها جای خود را به خوبی در میان بانوان باز کرده است، بر اهمیت توجه به حوزه فراغت تأکید کرد.

ثابت قدم گفت: «بانوان در حوزه تحصیل نیز حضور مؤثری داشته و دارند و امروز بیش از ۶۰ درصد قبولی دانشگاه ها را زنان به خود اختصاص داده اند، بنابراین اگر قرار است ما در حوزه فعالیت به دو قسمت جامعه یعنی آقایان و خانم ها توجه کنیم، بانوان حق بیشتری دارند و عدم یا کمبود این توجه نشان دهنده عدم در نظر گرفتن حقوق شهروندی ایشان است.»

شهردار رشت با تأکید بر اینکه نیمی از بانوان شاغل در سطوح مختلف شهرداری هم اکنون صاحب مسئولیت شده اند نسبت به تحقق عملی و عینی این مهم ابراز امیدواری کرد.

ثابت قدم سپس با اشاره به تعداد ۵۵ محله در شهر رشت، افتتاح پارک بانوان گلسار را به عنوان افتتاح بیست و سومین پارک محله ای این شهر اعلام کرد که در این دوره از شورا فارغ از ۴۱ پارک دیگر به وجود آمده است.

وی تأکید کرد که هر شهروند حق دارد در محدوده شعاع دسترسی خود به فضای عمومی تردد داشته باشد و یکی از این فضاها پارک ها و فضاهای باز هستند. بنابراین هر شهروند باید بتواند از امکانات و ظرفیت های منطقه خودش استفاده کند.

شهردار رشت اظهار داشت: «ما باید بپذیریم که چگونه مدیریت شهری می تواند معیارهای شهروندی ایرانی اسلامی را مرتفع کند تا این معیارها از ظن یک بانو در سطح ملی محدود شونده به نظر نرسند و این اتفاق نمی افتد مگر آنکه ما آزادی عمل را در سطح فضاهای شهری پیاده سازی کنیم، البته غیر از فضاهای عمومی سطح شهر که ما در آنجا قصد دیوار کشی میان افراد را نداریم.»

وی ضمن تأکید بر اهمیت ۸ ساعت از وقت شبانه روز هر شهروند و به ویژه بانوان برای داشتن اوقات فراغت، مجموعه شهرداری رشت را برای تأمین توسعه این کمیت و ارتقا کیفیت این اوقات ملزم دانست.

ثابت قدم بر توجه به مناطق کم برخوردار و مبارزه با فقر شهری به عنوان یکی از اهداف سازمان شهرداری رشت در راستای توسعه متوازن تأکید کرد و افزود: «هم باید امکانات محلی را ببینیم و در عین حال صرفاً به محلات محدود نشویم. بلکه باید فضاهای عمومی شهری را که جاذبه های فراشهری دارند شکل دهیم تا موجب رونق گرفتن اقتصاد آن منطقه شوند. این امر نه تنها در راستای هدف برندسازی شهر است بلکه موجب جذب سرمایه گذاران و توسعه اقتصادی بیشتر خواهد شد.»

شهردار رشت سخنان خود را با تأکید بر اهمیت نقش سلامت و حوزه فراغت برای بانوان رشت که مادران امروز و فردای این سرزمین هستند به پایان برد.

در پایان مراسم که تا ساعت ۸ به طول انجامید، پارک بانوان و فاز دوم پارک استاد معین به طور رسمی و توسط خانم شیرزاد، سخنگوی شورای شهر و دکتر ثابت قدم و جمع پرشور زنان و مردان رشتی به طور رسمی افتتاح شد.

Share