هیئت رسمی اقتصادی و تجاری استان آستراخان روسیه به دیدار استاندار گیلان رفت

از لزوم حذف تعرفه‌های گمرکی تا پیشرفت روابط آستراخان با گیلان از طریق کانال آبی

خاریسوف به حمایت آستراخان از تصمیم برقراری پرواز مستقیم بین ۲ استان در گسترش روابط گردشگری اشاره و اظهار داشت : نوید خرید هواپیماهای نو در ایران برای افزایش حجم گردشگران بسیار اهمیت دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار صبح امروز در دیدار با هیئت رسمی اقتصادی و تجاری استان آستراخان روسیه گفت حذف تعرفه‌های گمرکی یک رویداد بزرگ در گسترش روابط بخش خصوصی دو طرف ایجاد می کند.

 دکتر محمدعلی نجفی در این دیدار ضمن خوش آمدگویی به یکایک اعضاء هیئت رسمی اقتصادی و تجاری استان آستراخان با ابراز تشکر از تبریک مقامات آستراخان درخصوص انتخاب مجدد دکتر روحانی به ریاست جمهوری اسلامی ایران گفت: حضور مجدد دکتر روحانی نوید ادامه برنامه های گسترش روابط در منطقه با تدبیر و برنامه ریزی است و این انتخاب نه تنها در سطح کشور بلکه در منطقه و جهان نیز دارای اهمیت است

وی افزود: در این مدت روابط بین ۲ کشور ایران و روسیه در ۷ دیدار بین دو رئیس جمهور و تبریک پوتین رئیس جمهور روسیه در ساعات اولیه انتخاب دکتر روحانی نشان از عمق روابط بین ۲ کشور است.

دکتر نجفی خاطر نشان کرد: امیدواریم ۲ استان گیلان و آستراخان نیز در راستای توسعه‌ی مناطق خود در همان مسیر تدبیر گام‌های مثبتی بردارد.

وی بر ضرورت شکل گیری پرواز رشت- آستراخان تأکید و تصریح کرد: با برقراری این پرواز زمینه‌ی ارتباط تجاری و گردشگری بین ۲ استان و سفر گردشگران در کمتر از ۲ ساعت محقق می‌شود.

نجفی با بیان اینکه در ۲۲ سال گذشته این پرواز برقرار شده بود اظهار داشت: باید تجارت و کسب و کار توسط بخش خصوصی و گردشگری توسعه و میزان آن افزایش چشمگیری را شاهد باشدتا این پروازها جاذبه داشته باشد اما متأسفانه به دلیل کاهش حجم مسافر بین ۲ استان این پرواز ادامه پیدا نکرد.

وی به ظرفیت‌های بالای استان آستراخان اشاره و خاطر نشان کرد: در این میان شهر آستراخان به عنوان دروازه‌ی بزرگ روسیه برای ما بیش از پیش اهمیت دارد.

استاندار گیلان به ظرفیت‌های بسیار گیلان در بخش های بنادر انزلی و کاسپین اشاره کرد و افزود: با گسترش روابط بین بنادر ۲ استان گیلان نیز دروازه‌ای بزرگ برای ورود ایران و جنوب دنیا محسوب می‌شود.

وی گفت: باتوجه به اقدامات ریلی که در این مسیر از طریق آستارای ایران شکل گرفته باید از ظرفیت ترانزیتی این منطقه نیز کمال بهره را در رونق بازارهای ۲ کشور و بخش خصوصی ببریم.

دکتر نجفی حضور بخش خصوصی در ارتقاء سطح روابط بین ۲ کشور را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: گسترش روابط از طریق برگزاری نمایشگاه‌ها به صورت تخصصی‌تر و رونق بازارهای تجاری محقق می‌شود.

وی ساخت مرکز تجاری ایرانیان توسط گیلان در آستراخان را گام مثبتی در استفاده از ظرفیت‌های ۳۱ استان ایران دانست و افزود: انتظار ما از آقای ژیلکین به عنوان استاندار آستراخان این است که با حمایت بیشتر در تجهیز این مرکز به صورت قوی تر از این ظرفیت بهره برده شود.

نماینده عالی دولت در گیلان خاطر نشان کرد: شکل گیری این مرکز با اندیشه‌ای بیش از ۲ دهه از سوی گیلان می‌تواند نقش موثری در ارتقاء روابط استان‌های ایران با روسیه داشته باشد.

نجفی اظهارداشت: اتاق بازرگانی ۲ کشور باید شرایط حضور بخش خصوصی، بازرگانان و گردشگران را فراهم تا با گسترش آن در تحقق برقراری پرواز بین ۲ استان اقدام شود.

وی به خرید هواپیماهای جدید پس از برجام برای نوسازی ناوگان هوایی ایران اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت : امیدواریم با همکاری بیشتر شرکت‌های هواپیمایی دو طرف با حداقل مسافر نیز پرواز برقرار و در آینده این روند تقویت شود.

استاندار گیلان به فرصت‌های بزرگ موجود در بخش های کشاورزی گیلان از جمله محصولات برنج، چای، فندق، زیتون و شیلات اشاره و خاطر نشان کرد : باتوجه به گسترش مکانیزاسیون شدن تولید محصولات گیلان و نیز وجود مراکز تحقیقاتی کشوری در گیلان می‌توانیم در افزایش صادرات محصولات به روسیه گام‌های مثبتی برداریم.

وی به اتفاقات جدید در بخش صنعت استان نیز اشاره کرد و گفت: باتوجه به ظرفیت بالای موجود در منطقه‌ی آزاد انزلی امیدواریم در این سفر که رئیس گمرک آستراخان حضور دارد در رفع موانع گسترش روابط ۲ کشور گام های اساسی برداشته شود.

دکتر نجفی به نوید ساخت کشتی مسافربری در آستراخان از سوی الکساندر ژیلکین در سفر گذشته به آستراخان اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه این کشتی از مسیر باکو به انزلی نیز عزیمت می‌کند می‌تواند در افزایش ارتباط بیشتر در بخش گردشگری کمک شایان توجه‌ای داشته باشد.

اساتاندار گیلان بر لزوم ایجاد انگیزه در بین بخش خصوصی و افزایش سفرهای ۲ طرف تأکید و تصریح کرد : اگر حذف تعرفه‌های گمرکی و پایین آوردن تعرفه‌ها که از سوی روسیه با کشورهای اوراسیا شکل گرفته برای ایران نیز محقق شود قطعاً یک اتفاق بزرگ در گسترش روابط بخش خصوصی ایجاد می‌شود.

وی افزود: امیدواریم این سفر زمینه‌ای برای گسترش روابط بین دو کشور باشد.

پیشرفت روابط آستراخان با گیلان از طریق کانال آبی

در این دیدار معاون هیئت دولت و وزیر صنعت، حمل و نقل و منابع طبیعی آستراخان که ریاست هیئت اقتصادی و تجاری را برعهده دارد با ابراز خرسندی از دعوت دکتر نجفی برای سفر به گیلان گفت: سفر به یادماندنی استاندار گیلان به آستراخان در ماه اوت سال ۲۰۱۶ را هرگز از یاد نخواهد برد.

رادیک خاریسوف با اشاره به اینکه در این هیئت اقتصادی و تجاری بخش‌های خصوصی حضور دارند افزود: تلاش ما بر این بود در این سفر علاوه بر مقامات اجرایی نمایندگان بخش خصوصی و کسب و کار نیز حضوری گسترده داشته باشند.

وی با بیان اینکه در این سفر در نمایشگاهی که از تولیدات ۲ کشور روسیه و ایران برگزار می‌شود می‌توانیم توانمندی‌های خود را معرفی کنیم اظهار داشت: در حاشیه‌ی برگزاری این نمایشگاه مقامات بخش خصوصی در موضوع گسترش روابط برای آینده‌ای بهتر می‌توانند مذاکره کنند.

وی با تبریک برگزاری انتخاباتی موفق در ایران و انتخاب مجدد دکتر روحانی گفت : انتخاب ایشان نه تنها برای ایران بلکه برای کل منطقه مهم است.

معاون هیئت دولت و وزیر صنعت، حمل و نقل و منابع طبیعی آستراخان به موضوعات پیگیری شده پس از سفر استاندار گیلان به آستراخان اشاره و خاطر نشان کرد: پیشرفت روابط آستراخان با گیلان از طریق کانال آبی و حمل و نقل با کشتی یکی از دستاوردهای آن سفر بوده که در دست پیگیری است و مانعی در تحقق آن وجود ندارد.

وی به تسهیل تشریفات گمرکی بین ایران و روسیه از ابتدای ژانویه ۲۰۱۸ اشاره کرد و اظهار داشت: این اقدام در رونق کسب و کار و مراودات تجاری ۲ طرف بسیار اهمیت دارد که افزایش واردات محصولات کشاورزی از ایران به روسیه را در پی دارد.

رادیک خاریسوف به گسترش کشتی سازی در آستراخان بویژه ساخت کشتی گردشگری برای سفر در مسیر آستراخان باکو، قزاقستان و ایران اشاره کرد و گفت : علاوه بر در نظر گرفتن معافیت مالیاتی و تمهیدات گمرکی برای گسترس این روابط از سوی دولت نیز بودجه‌ی خاصی اختصاص پیدا می‌کند که منجر به گسترش ارتباطات می‌شود.

خاریسوف به حمایت آستراخان از تصمیم برقراری پرواز مستقیم بین ۲ استان در گسترش روابط گردشگری اشاره و اظهار داشت : نوید خرید هواپیماهای نو در ایران برای افزایش حجم گردشگران بسیار اهمیت دارد.

وی به پیگیری‌های صورت گرفته درخصوص رفع مشکلات واردات محصولات غله‌ای و قرنطینه‌ی از سوی گیلان به آستراخان اشاره کرد و افزود : امیدواریم از طریق گسترش ارتباط بین بنادر ۲ استان ارسال محصولات کشاورزی افزایش پیدا کند.

بازدید از زیر ساخت‌های منطقه‌ی انزلی، بندر در حال ساخت کاسپین، بازدید از مزارع و کارخانه تولید چای، جلسه با همتایان ایرانی در اتاق بازرگانی گیلان، افتتاح نمایشگاه بین‌المللی تولید کنندگان روسیه و ایران در منطقه آزاد انزلی، بازدید از توانمندی‌ها و تأسیسات بندری انزلی، شرکت در نشست تجار و تولیدکنندگان ایران و روسیه، حضور در جمع مدیران استانی، بازدید از ۲ واحد تولیدی در شهر صنعتی رشت و بازدید از موزه‌ی میراث روستائی از برنامه‌های سفر ۳ روزه‌ی هیئت رسمی اقتصادی و تجاری استان آستراخان روسیه به گیلان است.

Share