به عنوان نماد ملی ایران

از مجسمه عمرخیام در آستراخان روسیه با حضور استاندار گیلان رونمایی شد/اعطای نشان دولتی آستراخان به دکتر نجفی+تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،در مراسمی برای اولین بار در روسیه از مجسمه حکیم عمرخیام فیلسوف، ریاضیدان، منجم و شاعر ایرانی در آستراخان با حضور استانداران گیلان و آستراخان رونمایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا از این مجسمه در مراسمی با حضور محمد علی نجفی و الکساندر ژیلکین،محمدی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستراخان، تیزهوش نایب رئیس اتاق ایران و روسیه و رئیس اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی گیلان وجمعی از ایرانیان مقیم روسیه  در پارک دانشجویی روبروی دانشگاه دولتی آستراخان رونمایی شد.اصلی

این مجسمه از جنس برنز و ۴ متر و نیم ارتفاع دارد که با همت اتاق بازرگانی گیلان ساخته شده است.

به استناد مطالب منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی استانداری آستراخان، این استان تنها جایی در روسیه است که مجسمه شخصیت برجسته علم و فرهنگ ایرانی نصب شده است.

استاندار گیلان در مراسم رونمایی از این مجمسه با اشاره اینکه همواره «اشتراکات فرهنگی» به عنوان یکی از مهم‌ترین پلهای ارتباطی ملّت‌ها و دولت‌ها عمل کرده است گفت: در راستای تحکیم و توسعه تعاملات منطقه‌ای کشورهای حاشیه دریای خرز به عنوان «دریای صلح و دوستی» هر کدام کشورهای آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان نماد ملی کشور خود را در شهر آستراخان ساخته و نصب کرده اند بدین منظور، با هماهنگی طرف روسی «مجسمه حکیم عمر خیام» به عنوان نماد ملی جمهوری اسلامی ایران در آستراخان نصب شد.

نجفی با بیان اینکه گیلان در ارتباط با استانهای جنوبی روسیه نقش محوری دارد از اینرو به نمایندگی از کشورمان ساخت این مجسمه را برعهده گرفت گفت: امروز برای نصب مجسمه «حکیم عمر خیام» گرد هم آمده‌ایم که فقط یک شاعر نبود. خیام در علم ریاضی و نجوم و اخترشناسی از خیامِ رباعی سرا هیچ کم ندارد. خیام در ادبیات فارسی نماد «تعقل»، «تفکر»، «آزادگی» و «نشاط» بوده است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد :  این نمادفرهنگی  از کشور مان در خاک کشور بزرگ و دوست روسیه باعث تقویت همکاری‌ها، نزدیکی بیش از پیش مردم دو کشور و گسترش مناسبات و تعاملات در تمامی عرصه‌های اقتصادی، علمی، سیاسی و فرهنگی باشد.

در این مراسم استاندار آستراخان ضمن خوش آمدگویی به استاندار گیلان و قدردانی از زحمات وی و اتاق بازرگانی به پاس ساخت و هدیه مجسمه عمر خیام به مردم آستراخان گفت: نصب یادبود شخصیت بزرگ ایرانی همچون خیام نشان از فرهنگ غنی ایرانی و احترام به عقاید ملل مختلف است.

الکساندر ژیلکین عمر خیام را شاعر، فیلسوف و دانشمند برجسته و پرآوازه ی ایرانی توصیف کرد و افزود: ما در گفته های خود از مفاهیم فیلسوفانه ی عمرخیام استفاده می کنیم.

در پایان این مراسم به دلیل نقش سازنده ی دکتر نجفی در گسترش روابط دو استان نشان دولتی آستراخان به استاندار گیلان اهداء شد.

حکیم ابوالفتح غیاث الدین عمر بن ابراهیم نیشابوری معروف به خیام یا خیامی از ریاضیدانان، منجمان، پزشکان، حکما، فلاسفه، مفسران و شاعران نام آور ایرانی در قرن پنجم و ششم هجری است.

انتشار اولین ترجمه شاعرانه روسی خیام به سال ۱۸۹۱ میلادی باز می گردد.

علاقه و احترام مردم روسیه از دیرباز به اشعار عمر خیام در صحبت های روزمره اشان جلوه گر می شود، روس ها با جمله «چنین گفت: حکیم بزرگ، عمر خیام…» در بسیاری مواقع نقل قول هایی از اشعار عمر خیام را برای یکدیگر بیان می کنند و آموزه های حکیمانه او در میان اقوام مختلف روسیه بسیار رایج است. هر ساله همزمان با روز جهانی بزرگداشت عمر خیام، در گوشه و کنار کشور پهناور روسیه، نشست های ادبی و مراسم شب شعر با حضور اساتید اهل ادب، دانشجویان و علاقمندان به شعر فارسی، به ویژه عمر خیام برگزار می شود. در روسیه و به خصوص در سنت پیترزبورگ اماکن هنری، ادبی و تفریحی به نام این شاعر بزرگ ایرانی نامگذاری شده اند.

در عرصه رسانه های تصویری، اهالی هنر روسیه در سال ۲۰۱۱ با ساخت مجموعه تلویزیونی از زندگی عمر خیام، سعی به تصویر کشیدن زندگی این شاعر و دانشمند ایرانی کردند.

tel final1

Share