استاندار گیلان در بدو ورود به آستراخان:

گیلان و آستراخان ظرفیت‌های فراوانی برای افزایش مناسبات ایران و روسیه دارند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نجفی با بیان اینکه گیلان بطور سنتی استان معین در روابط با استان‌های جنوبی روسیه بویژه آستراخان محسوب می‌شود گفت : همانطور که مقامات آستراخان بارها اعلام کرده‌اند که گیلان دروازه‌ی ورود اروپا و ورود به ایران است از نظر ما نیز آستراخان نقش محوری برای روابط تجاری ایران با روسیه دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار گیلان که با دعوت رسمی استاندار آستراخان عازم روسیه شده است عصر امروز چهارشنبه با استقبال مقامات این استان و سرکنسول جمهوری اسلامی ایران وارد آستراخان شد.۲۰۱۶۰۸۰۳_۱۷۵۸۴۵_۲
دکتر نجفی در بدو ورود به فرودگاه آستراخان با اشاره به پیشینه‌ی روابط دو استان گفت : آستراخان و گیلان همواره نقش مهم و سازنده‌ای در تقویت مناسبات ایران و روسیه ایفاء کرده‌اند.
وی با بیان اینکه گیلان بطور سنتی استان معین در روابط با استان‌های جنوبی روسیه بویژه آستراخان محسوب می‌شود گفت : همانطور که مقامات آستراخان بارها اعلام کرده‌اند که گیلان دروازه‌ی ورود اروپا و ورود به ایران است از نظر ما نیز آستراخان نقش محوری برای روابط تجاری ایران با روسیه دارد.
دکتر نجفی با بیان اینکه براساس اراده‌ی سران ایران و روسیه در ۳ سال گذشته سطح روابط راهبردی دو کشور ارتقاء یافته است گفت: باید از این فرصت کم نظیر برای گسترش روابط بین استان‌های دو کشور بویژه در بخش‌های تجاری، فرهنگی و گردشگری بهره بگیریم.
وی با اشاره به اهدای مجسمه‌ی حکیم عمرخیام به مردم آستراخان از سوی جمهوری اسلامی ایران که توسط استان گیلان ساخته شده است گفت: نصب این مجسمه در پارک دانشجویی مقابل دانشگاه دولتی آستراخان نمادی از دوستی استان های گیلان و آستراخان و نقش سازنده آنان در توسعه و گسترش روابط دوستانه است.
وی اظهار امیدواری کرد : دستاوردهای این سفر منجر به تقویت روابط دو جانبه و تسهیل مراودات تجاری بازرگانان دو استان شود.
گفتنی است در سفر دو روزه‌ی استاندار گیلان به آستراخان، بازدید از سرای تجاری ایرانیان و رونمایی از مجسمه‌ی عمر خیام نخستین شاعر ایران که تندیس آن در روسیه توسط استان گیلان ساخته شده است و دیدار با الکساندر ژیکین استاندار آستراخان پیش‌بینی شده است.
دکتر نجفی همچنین از بنادر و مراکز اقتصادی و رسانه‌ای آستراخان بازدید و با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران و تجار مقیم دیدار می‌کند.
استاندار آستراخان ماه گذشته با ارسال نامه‌ای از دکتر نجفی برای سفر به گیلان دعوت کرده بود.
الکساندر ژیلکین در این دعوتنامه با اشاره به اینکه با افتخار سفر خود را در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ به یاد دارد گفت : اعتقاد دارم که سفر شما در رأس هیئتی از استان گیلان، گام دیگری در جهت توسعه و گسترش همکاریهای تجاری – اقتصادی سودمند دوجانبه و انساندوستانه بین مناطق ما خواهد بود و انجام این ملاقاتها و مذاکرات باعث اجرایی شدن توانمندیهای مناطق ما در حوزه‌های مختلف می گردد.
همچنین نمایشگاه توانمندی های جمهوری اسلامی ایران با محوریت اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان آذر ماه سال ۹۳ با حضور دکتر نجفی استاندار گیلان، در آستراخان برگزار شد.
ملاقات با استاندار آستراخان، سخنرانی در همایش تجار ایران و روسیه ، بازدید از چند مرکز اقتصادی وبنادر از برنامه های سفر دو روزه استاندار گیلان بود.
الکساندر ژیکلین استاندار آستراخان روسیه نیز اردیبهشت ماه همان سال در رأس هیأت عالی رتبه سیاسی، تجاری و فرهنگی به گیلان آمد و ضمن دیدار با استاندار گیلان، از منطقه آزاد تجاری و صنعتی انزلی و نیز چند طرح تولیدی در شهرهای رشت و لاهیجان کرد.
در این سفر، تفاهم نامه خواهرخواندگی شهرهای رشت و آستراخان نیز به امضای شهرداران این دو شهر رسید.
شهر بندری آستراخان در جنوب غربی بخش اروپایی روسیه به دلیل قرار داشتن در دهانه‌ی ورودی رودخانه ولگا به دریای خزر یک شاهراه آبی و زمینی به شمار می‌آید و هم اکنون با حضور بیش از ۲۰۰ شرکت ایرانی به کانون تمرکز تجارت و بازرگانی در جنوب روسیه تبدیل شده است.

Share