در آستانه کنسرت این گروه؛

نماد فرهنگی شهر رشت حامی ندارد | لزوم توجه به ارکستر سمفونیک گیلان

حبیب زاده گفت: ما شش ماه تمرین کردیم که یک شب اجرا داشته باشیم و این ناعادلانه است. ارکستر سمفونیک گیلان عضوی از شهر رشت است و باید به آن مثل میدان شهرداری نگاه شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ارکستر سمفونیک گیلان ۱۴ اردیبهشت ماه جاری در رشت روی صحنه می‌رود و به اجرای قطعاتی از برترین آهنگسازان موسیقی کلاسیک جهان می پردازد.

کیوان حبیب زاده رهبر ارکستر سمفونیک گیلان و مصطفی گلشن مدیر این ارکستر به بیان توضیحاتی درباره شکل گیری گروه، انتظارات و مشکلاتی که سر راه آن قرار دارد پرداختند.

ارکستر، نماد فرهنگی شهر

مصطفی گلشن نوازنده‌ی ابوا و مدیر ارکستر گیلان درباره‌ شکل گیری این ارکستر گفت: از سال ۹۰ به همراه تعدادی از فارغ‌التحصیلان رشته موسیقی که در تهران فعالیت می‌کردیم تصمیم به پایه گذاری ارکستری در رشت گرفتیم چرا که ارکستر هر شهری نماد فرهنگی آن شهر است.

او ادامه داد: طی فراخوانی اعضا را دور هم جمع کردیم و شروع به تمرین کردیم و تا به امروز بدون هیچ حمایتی، چالش‌های بسیاری از جمله نداشتن مکان مناسب برای تمرین، نبود سازهای مورد نیاز برای ارکستر و… را پشت سر گذاشتیم، کمبود‌ها را جبران کردیم و هر سال به لحاظ کمی و کیفی رشد کردیم.

تاثیر مستقیم موسیقی روی بزهکاری

گلشن با اشاره به ارکسترهای بزرگ دنیا گفت: همه جای دنیا دولت هزینه‌های کلانی را صرف ارکستر می‌کند تا در مراکز شهر برای عموم مردم به اجرا بپردازند، چرا که موسیقی تاثیر مستقیمی روی فرهنگ مردم و بزهکاری داشته و ضمن بهبود ذائقه‌ موسیقیایی مردم، باعث جذب جوانان به موسیقی خوب می‌شود.

او ادامه داد: اینکه بین مردم هنوز افرادی هستند که یک قطعه از بتهوون نشنیده اند، نشانگر ناتوانی ما در ارائه‌ موسیقی خوب از طریق رادیو، تلویزیون و کنسرت است.

بودجه‌ای که به دست گروه نرسید!

گلشن از اجرای ۳۱ شهریور ۹۵ با عنوان «ارکستر سمفونیک شهر خلاق رشت» که در پی قرارداد حمایتی شهرداری روی صحنه رفته بود یاد کرد و گفت: پس از حدود هشت ماه حتی یک ریال از ۱۰۰ میلیون تومان بودجه‌ای که وعده داده بودند به دستمان نرسیده و شخصا برای پیگیری این قضیه به ادارات مربوطه مراجعه کردم که با رفتار نا صحیح کارمندان مواجه شدم.

مدیر ارکستر سمفونیک گیلان بار دیگر از بی اطلاعی این گروه از لغو برنامه های روز رشت در دی ماه ۹۵ یاد کرد و گفت: هیچکدام از مسوولین و کارمندان شهرداری ما را در جریان لغو این برنامه ها قرار ندادند؛ درحالیکه گروه همچنان مشغول تمرین برای اجرا بود.

تلاش برای اعتلای فرهنگ و هنر شهرمان با وجود عدم حمایت‌ها

گلشن ضمن گلایه از عدم حمایت مسوولین ادامه داد: پس از این اتفاقات به جایی رسیدیم که خودمان با هزینه‌ شخصی و بدون حمایت به فعالیتمان ادامه دهیم. نوازنده‌های ما بدون هیج چشم داشتی هفته‌ای دو بار از شهرستان‌هایی چون لاهیجان، فومن، رودبار و… برای تمرین به رشت می‌آیند.

او در ادامه بیان کرد شهرهای دیگر این نوازنده‌ها را ندارند، بنابراین گاهی از من و سایر نوازنده ها در ارکستر شهرهای دیگر دعوت شده و هزینه‌ها کامل و به موقع پرداخت شده است اما در شهر خودمان حمایتی صورت نمی گیرد. ما افراد بزرگ موسیقی کشور از جمله شهرداد روحانی را دعوت کرده‌ایم که ایشان چندین بار به صورت رایگان برای کمک به پیشرفت ارکستر در تمریناتمان حضور داشتند.

او در ادامه گفت: همچنین از نوازنده‌های مطرح کشور دعوت کردیم که این همکاری نشانگر سطح کیفی خوب ارکستر ماست و تمام تلاشمان را می‌کنیم که هنر و فرهنگ شهرمان را به جایی که استحقاقش را دارد برسانیم.

شش ماه تمرین برای یک شب اجرا

کیوان حبیب زاده رهبر ارکستر و سولیست ویلنسل گفت: یک ارکستر برای اینکه به استانداردهای روز دنیا نزدیک شود باید قطعاتی که توسط ارکسترهای بزرگ اجرا می‌شوند را اجرا کند.

‌او در همین رابطه ادامه داد: پارسال یکی از سمفونی‌های موتزارت را اجرا کردیم و امسال یکی از قطعات ارکسترال بتهوون (اورتور کوریولان) که بر اساس نمایشنامه‌ای از شکسپیر نوشته شده را انتخاب کردیم. همچنین پارسال یک کنسرتو ویلن از باخ اجرا کردیم و امسال یک کنسرتو ویلنسل داریم.

او با بیان اینکه یک کنسرت موسیقی کلاسیک به صورت ارکسترال ممکن است تا حدودی برای مخاطبان خسته کننده باشد چون مردم با تکنوازی‌ها بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند، گفت: انتخاب قطعات، چالشی است بین سطح توانایی ارکستر و سطح ذائقه‌ شنیداری مردم که ترمیم آن وظیفه‌ی ماست.

حبیب زاده در ادامه ضمن اشاره به نبود مکان مناسب برای تمرین و اجرا گفت: ما شش ماه تمرین کردیم که یک شب اجرا داشته باشیم و این ناعادلانه است. ارکستر سمفونیک گیلان عضوی از شهر رشت است و باید به آن مثل میدان شهرداری نگاه شود.

ارکستر سمفونیک گیلان با هشت نوازنده‌ی ویلن۱، هشت ویلن۲، چهار ویلن آلتو، چهار ویلنسل، یک کنترباس، دو ترومپت، دو ترومبون، یک یوفونیوم، دو فلوت، یک ابوا، یک کلارینت و یک پیانو به اجرای قطعاتی از  چایکوفسکی، ویوالدی، سیبیلیوس، برامس و بتهوون می پردازد. این گروه ۱۴ اردیبهشت ۹۶،ساعت  ۱۹در سالن نامجو مجموعه ورزشی یادگار امام رشت به روی صحنه می رود.

علاقه مندان می توانند برای تهیه بلیت به آموزشگاه موسیقی سکوت، آموزشگاه موسیقی گلشن، فروشگاه موسیقی کوک، و همچنین برای رزرو اینترنتی بلیت به سایت هفتساز به آدرس www.haftsaz.com مراجعه کنند.

Share