گلایه لاریجانی در جلسه علنی مجلس؛

جنجالی در کشور راه انداختند کانه مجلس می خواهد حقوق های نجومی را قانونی کند

موضوع مصوبه مجلس درباره حقوق‌ مدیران امرز هم در جلسه علنی حاشیه‌ساز شد. لاریجانی بار دیگر لب به اعتراض گشود و این بار انتقادهایش دامن صداوسیما را هم گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خبرآنلاین، در جلسه علنی امروز مجلس و در ضمن بررسی بودجه سال ۹۶ کل کشور، چند تذکر درباره دستورجلسه و نطق جنجالی دیروز علی لاریجانی مطرح شد. ابتدا محمدرضا تابش تذکر و اخطاری براساسی اصل ۶۷ و مواد ۱۸، ۹۲ و ۱۲۸ آیین نامه را مطرح کرد.

نایب رئیس فراکسیون امید گفت:‌ هجمه های هدایت و طراحی شده علیه مجلس در این موضوع که ناجوانمردانه بود را محکوم می کنیم و تشکر از مواضع جنابعالی و همکاران داریم. اما با شرمندگی عرض کنم کار جنابعالی مطابق با آیین نامه نبود. ماده ۱۹۸ آیین‌نامه می گوید اخطار و تذکر پس از رای گیری در مجلس درباره موضوع اعمال نمی شود و مصوبات مجلس قابل تغییر نیست. نمی شود هم به ماده ۱۸۷ و تبصره ذیلش استناد کنیم آنجا می گوید اگر وارد فوتی و فوری پیش آید برای طرح و تصویب آن زمان مشخصی معین می شود.

نماینده مردم اردکان ادامه داد: بنابراین علیرغم اینکه اصل کار خوب بود اما این کار خلاف آیین نامه انجام شده. اگر متن اولیه را شورای نگهبان تایید کرد تکلیف چه می شود؟ همچنین متن دیروز که متن نشده که به شورای نگهبان بفرستید.

رئیس مجلس در پاسخ به تذکر تابش اظهار کرد:‌ آیین نامه دقیقا رعایت شده، وقتی طرحی بین ما و شورای نگهبان است یعنی هنوز در دستور است. شما تبصره ماده ۱۸۷ را دقیق نخواندید، می گوید که تاخیر آن موجب ضرر جبران ناپدیر باشد. اینجا مسئله را داشتند در افکار عمومی به خلاف به وجود می آوردند که جبران ناپذیر هم بود. ما روز قبل این تصمیم را گرفتیم و دیروز آن را اصلاح کردیم. چون ابهام هم داشت.

علی لاریجانی ادامه داد: امروز هم دیدم که برخی رسانه ها ازجمله رادیو و تلویزیون موضوع را یک جور دیگری منعکس کردند که گویی مجلس نظرش را عوض کرد. مجلس همان نظر قبلی خود را داشت. شورای نگهبان ایراد گرفت. آقای حاجی بابایی گفتند این اصلاح را بکنید اشکال شورای نگهبان رفع می شود. ما برای تامین نظر شورای نگهبان این کار را کردیم.

وی گفت: جنجالی در کشور راه انداختند کانه مجلس می خواهد حقوق های نجومی را قانونی کند. شما اینجا حی و حاضرید واقعا قصد و نیت مجلس این نبود که جلوی حقوق های نجومی را بگیرد؟ جنجال کردند و به گردن مجلس انداختند.

لاریجانی ادامه داد: بنابراین ما مطابق آیین نامه می توانستیم این کار را انجام دهیم. در دستور بود و همان دیروز به شورای نگهبان ارسال کردیم. راه دیگری به ذهن مبارکتان خطور می کرد؟ راه دیگری نداشتیم. یعنی باید باشید و بمباران بشوید به خاطر حرف های خلاف واقع؟ الان هم که شما تصویب کردید ببینید برخی رسانه ها چه می گویند: مجلس حرفش را پس گرفت. ما پس گرفتیم؟ ما حرف اولیه خودمان را تایید کردیم. جرات ندارند به شورای نگهبان چیزی بگویند چون می ترسند صلاحیتشان را رد کند به مجلس می کوبند.

وی تاکید کرد: به نظر من مجلس یک تصمیم عقلایی و مطابق با آیین نامه گرفت.

تذکر بعدی را محمود صادقی، نماینده مردم تهران مطرح کرد. صادقی ابتدا از لاریجانی تشکر کرد: بنده هم بسیار تشکر می کنم از موضع گیری شایسته و به جای جنابعالی. مخصوصا که بسیار سوءاستفاده کردند و تبلیغات کردند که یک طیف خاص در مجلس پشت قضیه است در حالی که به عنوان مثال خود من به آن مصوبه رای منفی دادم و معتقد بودم مجلس باید بر نظر خودش اصرار کند و موضوع به مجمع تشخیص برود.

وی ادامه داد:‌ آیین نامه را بیشتر توضیح بدهید که وقتی موضوعی در مجلس تصویب می شود، قبل از نظر شورای نگهبان، مطابق کدام ماده از آیین نامه مجلس می تواند مصوبه خود را تغییر دهد؟ البته تاکید دارد که قبل از ارسال از دستور خارج نمی شود اما اینکه امکان تغییر وجود دارد یا نه، ابهام است.

لاریجانی در پاسخ به صادقی اظهار کرد:‌ من نباید بگویم مطابق کدام بند؟ من باید بگویم مطابق کل آیین نامه مجلس را اداره می کنم. کسی که تذکر می دهد باید بگوید مطابق کدام ماده خلاف شده است.

وی ادامه داد: سوالی کردند و من گفتم ما از تبصره ماده ۱۸۷ استفاده کردیم. اینجا گفته اگر مسئله فوری فوتی پیش بیاید که موجب زیان جبران ناپذیر باشد، مجلس می تواند ورود کند. ما از مجلس رای گرفتیم و موضوع بودجه را متوقف کردیم و برنامه را در دستور کار گذاشته و اصلاح کردیم. شورای نگهبان هم هنوز نظر نداده بود. در بررسی هم معلوم شد که واقعا ابهامی هم به وجود آمد. در صدر ماده برای حقوق ها سقف گذاشتیم. در ذیل ماده در تبصره عبارت مدیران را اضافه کردیم و تلقی این شد که یک بار دیگر می توانند از این مکانیزم استفاده کند.

اما قطار تذکرات همینجا متوقف نشد. این بار نوبت به نادر قاضی پور، نماینده همیشه معترض مجلس رسید. او البته تذکر دیگری داشت اما با اشاره به همین موضوع حرفش را شروع کرد. نماینده مردم ارومیه اظهار کرد: آقای لاریجانی! عملکرد دیروز مجلس همه اش بر اساس قانون بوده است. برادران عزیزی به اعتراض می کنند، آیین نامه را به دقت بخوانند. بعد هم قرار نیست همه مسائل به صدا وسیما و پشت میکروفون کشیده شود. ما دیروز رای دادیم.

وی ادامه داد: شواری نگهبان و مجلس دو بال یک کبوترند، اگر بین اینها اختلافی باشد قانونی مصوب نمی شود.

قاضی پور در پایان خطاب به لاریجانی گفت:‌ از جنابعالی به عنوان رئیس مجلس که هماهنگ کننده مجلس با نظام هستید کمال تشکر را دارم.

Share