علی لاریجانی در صحن علنی:

جوی که علیه مجلس ساختند ناجوانمردانه بود؛ به حساب این قضیه می‌رسیم

رئیس مجلس با اشاره به موضوع افزایش حقوق مدیران و آنچه جوسازی ناجوانمردانه علیه مجلس توصیف می‌کرد، گفت: حالا ما به حساب این قضیه خواهیم رسید!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی عصر (شنبه) پارلمان با متوقف کردن مذاکرات بررسی لایحه بودجه سال آینده کل کشور و با اشاره به اصلاح ماده ۳۸ لایحه برنامه ششم توسعه در جلسه علنی هفته گذشته پارلمان، اظهار داشت: پس از این اصلاح، یک موج خلاف واقع توسط عده‌ای که مقاصدشان معلوم نیست چه چیزی بوده، در کشور ایجاد شد و ریشه آن هم معلوم است که چه چیزی بوده است، مجلس مطلب روشنی را تصویب کرد و برای اینکه حقوق‌های نجومی رخ ندهد یک سقفی برای حقوق‌ها گذاشت.

وی ادامه داد: ما در آن مصوبه گفتیم که مقامات و مدیران کشور، «بیشتر از دو برابر حداکثر حقوق» نمی‌توانند دریافت کنند که می شود حدود ۱۰ میلیون تومان؛ چون در این کشور، رقم های ۵۰ و ۶۰ میلیون تومان دریافت می شود ما دیدیم که یک عده فقط حرف می زنند، بنابراین مجلس پیشقدم شد تا جلوی این مسئله را بگیرد.

لاریجانی گفت: مجلس پیش قدم شد و جلوی حقوق‌های نجومی را گرفت و بعد برای اینکه معضلی برای کشور به وجود نیاید گفتیم اگر روسای قوا یا وزرا یا معاونین رئیس‌جمهور موارد استثنایی دیدند، کارشناسانی بودند، مشاغل تخصصی بود، واحدهای عملیاتی، مناطق مرزی و محروم بتوانند اگر پزشکی جایی کار می‌کند یا کسی را در زمینه تخصصی جایی نیاز داریم، بتوانند ۶۰ درصد از این اضافه بگیرند که رقمش می‌شود حدود ۲۰ میلیون.

وی تصریح کرد: این مربوط به مقامات و مدیران نبود، شورای نگهبان ایراد گرفت و آقای حاجی‌بابایی که در کمیسیون تلفیق پیگیری می‌کرد گفتند که طبق نظر شورای نگهبان اگر «مدیریت» را اینجا اضافه کنیم برای آن ۶۰ درصد مشکل حل می‌شود.

* جوی که علیه مجلس ساختند واقعا ناجوانمردانه بود

لاریجانی گفت: مقصود هم این نبود که مقامات بگیرند، این جوی که علیه مجلس ساختند واقعا ناجوانمردانه بود؛ حالا من بگذرم ولی باید یک زمانی راجع به آن بحث شود که افرادی که می گویند ما خیلی طرفدار حکومت هستیم و ولایت فقیه، این جور با الفاظ زشت در مورد قوه مقننه که در رأس امور است، حرف بزنند، در آینده باید درباره اینها حرف بزنیم.

وی ادامه داد: ابهامی اینجا وجود دارد؛ این «مدیریت» که اینجا اضافه شد، ممکن است کسی تصور کند که شامل مدیران بالای کشور هم می‌شود و این را بهانه کنند و در آن سقف ۱۰ میلیونی که ایجاد شده است رخنه ایجاد کنند.

رئیس مجلس گفت: الآن که تازه این مصوبه به شورای نگهبان رفته، ما باید راهی پیدا کنیم که اگر شورای نگهبان ایرادی گرفت، مصوبه به مجمع برود.

* به حساب این قضیه خواهیم رسید

وی اظهار داشت: ما باید بر مصوبه قبلی خود بایستیم؛ چرا ما باید هزینه این مسئله را بدهیم؟ ما برای تأمین نظر شورای نگهبان که به آقای حاجی‌بابایی گفته بودند اقدام کردیم، اما فحشش را جرأت ندارند به آنها بگویند، به مجلس می‌گویند! حالا ما به حساب این قضیه خواهیم رسید!

لاریجانی با بیان اینکه این مصوبه در کشور مسئله ایجاد کرده است، گفت: بنابراین پیشنهاد من این است که این عبارت را حذف و بر مصوبه قبلی خود اصرار کنیم؛ ما از لحاظ قانونی این حق را داریم که آن را اصلاح کنیم و بر مصوبه قبلی خود اصرار کنیم.

وی یادآور شد: ما به دلیل قشقرقی که در کشور ایجاد کردند، بر نظر قبلی خود اصرار می‌کنیم تا به مجمع برود و در آنجا تصمیم‌گیری شود و این جفا به مجلس بود که این طور حرف‌های سخیف گفته شد.

به گزارش فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس پس از رأی وکلای ملت مبنی بر بازگشت به مصوبه اسبق خانه ملت در تبصره ۳۸ لایحه برنامه ششم توسعه در سخنانی اظهار داشت: از اول انگیزه مجلس این بود که جلوی حقوق‌های نجومی را بگیرد و این جفا به مجلس که رکن مهم کشور است، بود که این طور حرف‌های سخیفی راجع به آن بزنند.

وی ادامه داد: مجلس به طور قانونی باید نظرات شورای نگهبان را لحاظ کند و وقتی هم که لحاظ کرد، از نظر ما تغییر مهمی نبود، چون مقامات صدر این ماده بودند و بیشتر از آن حد ۱۰ میلیون نمی‌توانستند بگیرند و این جوسازی فقط مغلطه برای انگیزه‌های دیگر بود.

رئیس مجلس در ادامه تصریح کرد: اما برای اینکه جلوی این مغلطه گرفته شود و کسی موج‌سواری بلاوجهه نکند، مجلس کار بزرگی کرد و جلوی عده‌ای را که می‌خواستند سوءاستفاده کنند را گرفت؛ فردا نگویند که مجلس نظرش را عوض کرد، ما نظرمان همان بود که اول گفتیم و همین چیزی که الآن تصویب کردیم نظر مجلس بود.

وی خاطرنشان کرد: آقایان شورای نگهبان به این تبصره ایراد گرفتند، ما برای رفع ایراد آنها این جمله را اضافه کردیم، ولی مسئله اصلی حقوق‌های مقامات همان نظر قبلی بود؛ برخی روی موج غلطی می‌خواستند سوار شوند، شما ـ نمایندگان مجلس ـ با این کارتان جلوی موج غلط را هم گرفتید که کسی نتواند سوءاستفاده کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مجلس همین نظر را از اول داد و مصوبه امروز، نظر قبلی مجلس بود؛ نگویند که مجلس کارنامه سیاه دارد، حالا چون شما رأی نیاوردید، مجلس سیاه شد؟!

Share