علی لاریجانی در نشست علنی مجلس

اوباما در توافق هسته‎ای با شرافت عمل نکرد/مصوبه کنگره در هشت جا مغایر برجام است/دولت اقدام متناسب انجام دهد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس جمهور فعلی آمریکا در این توافق با شرافت عمل نکرد،گفت: مطابق مصوبه مجلس در قانون دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام بخصوص بندهای ۳ و ۷ آن اقدام متقابل و متناسب را در ازای گستاخی آمریکا هرچه سریع تر به اجرا درآورد و گزارش آن را به مجلس بدهد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، دکتر علی لاریجانی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۴ آذرماه) مجلس شورای اسلامی گفت: آغاز ماه ربیع که ولادت رسول الله(ص) روح بخش آن است به ملت عزیز و نمایندگان تبریک عرض می کنم،همچنین روز مجلس را به همه همکاران تبریک می گویم و یاد شهید بلندمقدار تاریخ مجلس ایران شهید مدرس را گرامی می داریم.۲۰۱۶۱۲۱۰۸۴۵۹۱۱۲۳۶۷_orig

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: شهید “مدرس” به حق معتقد بود که “مجلس مرکز ثقل و نقطه قضا و قدر مملکت ایران است” و در جایی دیگر فرمود “عظمت ملت همان عظمت مجلس است ،هر ملتی بزرگواری و عظمتش بسته به عظمت مجلس است، پس هر کسی ملتی را بزرگ و با عظمت بخواهد باید مجلس آن را بزرگ و با عظمت بداند “.

وی افزود:به همین جهت دور دوم مجلس که مدرس به عنوان ناظر و مجتهد تراز اول وارد مجلس شد تا پایان مجلس ششم اهتمام ویژه ای به جایگاه مجلس داشت و در همه امور سیاسی و فرهنگی، امنیتی و حقوقی اظهار نظر تاثیرگذاری داشت.

وی تاکید کرد: “مدرس” به سایر نمایندگان توصیه ای کرده است؛البته آقایان وکلا تصدیق می فرمایند که این کاری که ما قبول کردیم بهترین کارها است ،پس باید بهترین اوقاتمان را برای این کار معین کنیم .در حقیقت اداره کننده مملکت آقایان نمایندگان هستند،البته شرایط زمان “مدرس” و سال های آغاز مشروطیت و به هم ریختگی صحنه بین المللی و سرریز آن در کشور ما و چند دستگی ها در داخل کشور در استقرار محوریت تفکر”مدرس” بی تاثیر نبود،اما نظریه مدرس مربوط به دوره تاریخی خاص نیست او می گوید “اینکه ما تعقیب از مقالات روسو نمی کنیم برای این است که افکار عالیه محمدبن عبدالله(ص) برای نظم اجتماع بهتر از افکار روسو می دانیم.”

نظام فکر سیاسی مدرس مبتنی بر شناخت سنت امت اسلامی به سوی مردمسالاری و تقویت نهاد مجلس بوده است

دکتر لاریجانی ادامه داد: زمانی که رضاشاه به دنبال تغییر ساختار حکومت بود و بحث جمهوریت را مطرح کرد،مدرس اعلام نظر کرد من با جمهوری واقعی مخالف نیستم و حکومت صدر اسلام هم تقریباً و بلکه حقیقتاً جمهوری بوده است،ولی این جمهوری که می خواهند به ما تحمیل کنند بنابر اراده ملت نیست .این موارد نشان می دهد که نظام فکر سیاسی مدرس مبتنی برشناخت سنت امت اسلامی به سوی مردمسالاری و تقویت نهاد مجلس بوده است و بدون تردید تلاش های آن مرد بزرگ الهی تأثیرات خود را در تأسیس نظام جمهوری اسلامی گذاشت و به درستی روز مجلس با نام مدرس متبرک گردید و بنیانگذار جمهوری اسلامی رهبر معظم انقلاب بر همین منهج مجلس را در رأس امور کشور قرار داده اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: امیدواریم مجلس امروز در جهت مدرسه مدرس حرکت کند،ایشان که سال های آخر عمر خود را در تبعید و حبس گذراند به مطلبی اشاره کرده است که برای همه ما آموزنده است، ایشان نوشته اند “نظر به اینکه سال ها در بعضی اوقات که به خود می آمدم به هر حال که بودم از خداوند مسئلت می نمودم فراغتی به من مرحمت نماید که چند امر را به توفیق خودت انجام دهم.”

دکتر لاریجانی گفت: اولاً محاسبه عمر خود را که این سرمایه عمر و قوای جوانی را در چه صرف نمودم به عبارت اخری انتصال امر حاسب قبل ان تحاسبوا را بنمایم،ثانیاً درباره معلومات و حقایقی که بر فطرت من داشته تفکر کرده و اجتهاد بنمایم،ثالثاً آنچه از من فوت شده تدارک کنم مثل عبادات، تضرع، عفو، شفاعت شفیعان در این پیشامد قهری به آن فراغت و موفقیتی که سال ها از خداوند تبارک و تعالی مسئلت می نمودم،تقریبا نایل گردیده ام به جد بزرگوار خود مولای متقیان تأسی کرده و “فزت برب الکعبه” را مکرراً به زبان آوردم،البته ابن ملجم معذور نیست.

امیدواریم مجلس امروز در جهت مدرسه مدرس حرکت کند

وی افزود:به روح تابناک آن مردم بزرگ درود می فرستیم،همچنین مطلب دیگر مکه باید اشاره نمایم چند حادثه است که در اواخر ماه صفر رخ داد که وجدان عمومی جامعه را متالم نمود یکی از آنها حادثه تروریستی در حله بود که موجب شهادت ده ها نفر از زائران ایرانی شد که اوج سبوعیت جریان تروریستی داعش را نشان داد. کمتر در تاریخ اسلام سابقه ای به این وقاهت سراغ داریم که گروهی در انجام اعمال خود اینقدر لاابالی باشند در این شرایط به هم ریخته امنیتی در منطقه ایران با تدبیر و با همت نیروهای مسلح خوشبختانه از امنیت پایدار برخوردار است،از خداوند متعال علودرجات برای شهدای حادثه طلب می نماییم و به خانواده همه شهدا به خصوص اهالی خوزستان که بیشترین صدمه را تحمل کردند عرض تسلیت و تعزیت داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حادثه تأسف آور قطار در استان سمنان نیز از حوادث تلخ روزهای گذشته بود که ده ها نفر از هموطنان زائر امام رضا(ع) جان خود را از دست دادند و خانواده های داغدار که عمدتاً از اهالی شریف آذربایجان هستند عرض تسلیت داریم و امیدواریم خداوند عافیت کامل به مجروحین حادثه عطا فرماید،البته همانگونه که مطلع هستید کمیته هایی برای رسیدگی به این حادثه دردآور تشکیل شد و کمیسیون عمران مجلس در این زمینه تلاش وافری نمود و گزارش اولیه خود را تهیه کرد که به زودی به اطلاع نمایندگان خواهد رسید.

دکتر لاریجانی افزود: همانطور که نمایندگان ملت مستحضرند مجلس نمایندگان آمریکا و مجلس سنا در مورد قانون ISA تصمیم صددرصدی و تمدید آن گرفتند و در همین حال رئیس جمهور آمریکا که یک طرف توافق هسته ای بود، در مقابل این سوال که چنین اقدامی خلاف توافق است، اعلام کرد که شما محدودیت های من را درکنگره می دانید.آیا این یک موضع صادقانه است؟ یعنی شما پس از انتخابات اخیر آنقدر در مجلس نمایندگان سنا بی اعتبار شدید که حتی هم حزبی های شما هم به نظر شما توجهی نمی کنند؟

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حدود نیمی از اعضای کنگره از حزب دموکرات هستند، چطور یک نفر از آنها رأی نداد؟ این امر فقط حکایت از آن می کند که کل سیستم حکومت آمریکا دموکرات جمهوری خواه در تمدید این موضوع توافق نمودند و معنای این امر بی اعتباری رئیس جمهور فعلی است. چطور موقع انجام توافق هسته ای اعضای حزب شما در مجلس نمایندگان و سنا موفق شدند جلوی جمهوری خواهان را بگیرند،اما در اینجا یک نفر از دموکرات ها در سنا شأنی برای تعهد شما قائل نشد.این حادثه نشان می دهد رئیس جمهور فعلی آمریکا در این توافق با شرافت عمل نکرد و گفته اخیر ایشان که بنده محدودیت هایی در کنگره دارم از روی صداقت نیست. محدودیت دارند، نه اینقدر! اما این مصوبه خلاف توافق هسته ای است.

وی گفت: حداقل با بررسی اجمالی که انجام دادم، در ۸ جا در برجام به نوعی مخالفت با چنین رویکردی را نشان داده است. به عنوان مثال در بند (هـ) دیباچه آمده است که گروه ۱+۵ و ایران متعهد می شوند که این برجام را با حُسن نیت و در فضایی سازنده برمبنای احترام متقابل اجرا نمایند و از هرگونه اقدام مغایر با نص روح و هدف این برجام که سبب تخریب اجرای موفق آن شود، خودداری نمایند و گروه ۱+۵ از تحمیل الزامات مقرراتی و آیین نامه ای تبعیض آمیز به جایگزینی تحریم ها و اقدامات محدودیت سازی که تحت پوشش این برجام قرار می گیرد، خودداری خواهند ورزید.

دکتر لاریجانی تصریح کرد: یا در بند ۲۱ آمده است ایالات متحده منطبق با این برجام تحریم های مشخص شده در پیوست ۲ را متوقف ساخته و به این توقف ادامه خواهد داد.این تحریم ها شامل حوزه های زیر است که آنها را برمی شمارم: در بند (ل) می گوید که معاملات با بخش انرژی ایران، در بند (ط) سرمایه گذاری شامل مشارکت در سرمایه گذاری های مشترک کالا، خدمات، فناوری و دانش فنی و کمک به بخش های نفت و گاز و پتروشیمی. توجه کنید در قانون ISA  محور تمرکز تحریم ها روی نفت و گاز و سرمایه گذاری های بعدی آن پتروشیمی است که با صراحت در بند ۲۱ برجام؛ ایالات متحده باید از این تحریم ها خودداری کند.

وی افزود: بارها وزیر خارجه آمریکا این معنا را اعلام نمود و حتی تا قبل از بحث در سنا نیز اعلام نگرانی کرد، لذا اقدام آمریکایی ها هیچ توجیهی از نظر تعهد بین المللی ندارد و از طرفی پایبندی ایران نیز بر حذف نظر سازمان های بین المللی مسجل است. ما در مجلس قانون بسیار مهمی تصویب کردیم و به نظر می رسد تکلیف کار در قانون مصوب مجلس روشن شده است. در در بند ۳ این قانون ما به صراحت بیان کردیم اگر یکی از طرفین به تحریم ها روی بیاورد یا تحریم های جایگزین مشخص نماید، چه اقداماتی را دولت باید انجام دهد.

رئیس قوه مقننه کشورمان تاکید کرد: چون در اینگونه موارد تحریم ها ایجاد شده و دولت باید متناسب با این قانون اقدامات لازم را صورت بدهد. لذا ما اکیداً از دولت می خواهیم مطابق مصوبه مجلس در قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام بخصوص بندهای ۳ و ۷ آن اقدام متقابل را در ازای گستاخی آمریکا هرچه سریع تر به اجرا درآورد و گزارش آن را به مجلس بدهد و از همه دوستداران انقلاب در قوای مختلف می خواهیم در شرایط فعلی کشور که احتیاج به وفاق بیشتر داریم،تمامی سعی خود را در وحدت و همدلی صرف نمایند و از اقداماتی که چالش برای کشور ایجاد می کند، بپرهیزند تا وقت مسئولان صرف منافع ملی کشور شود./

Share